• 1
  • 2
2017-09-03, 01:54
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kopplingen till namnet går knappast genom telefonnummret utan genom bankid, och ja det finns säkert kvar i mottagarens historik tills denna gör något för att radera det.
Om inte lär det finnas kvar i bankens rullar under så lång tid som de måste spara loggar på transaktioner.
Citera
2017-09-03, 08:12
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF1337
Vad ska hända om de ser ditt namn?

I och med att personen är så desperat att den bytt nummer och avslutat tjänsten på sitt förra nummer så lär det röra sig om något brottsligt. Bedrägeribrott kanske. Om så är fallet är det ett ganska korkat sätt att blåsa någon på, men det har hänt mig också att en person blåste mig via Swish kopplat till sitt riktiga namn. Han åkte såklart dit.
Citera
2017-09-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
I och med att personen är så desperat att den bytt nummer och avslutat tjänsten på sitt förra nummer så lär det röra sig om något brottsligt. Bedrägeribrott kanske. Om så är fallet är det ett ganska korkat sätt att blåsa någon på, men det har hänt mig också att en person blåste mig via Swish kopplat till sitt riktiga namn. Han åkte såklart dit.

Haha. Jag må vara dum i detta sammanhang men jag är väldigt medveten om att namn syns när man swishar, det vet alla. Jag insåg i efterhand att det kanske inte är så smart om denna människa vet vad jag heter för de kan söka på mig och se vart jag bor.
Citera
2017-09-03, 11:01
Medlem
Det finns nog ingenting jag kan göra, mitt namn kommer fortfarande stå kvar hos hen. Tack för alla era svar!
Citera
2017-09-03, 11:19
Medlem
Låter som att du swishat pengar till nån ung webbhora.
Citera
2017-09-03, 11:29
Medlem
CXQHs avatar
Nej det spelar ingen roll som flera redan skrivit. Ditt förnamn, efternamn och mobilnummer du swishade ifrån står i både appen och på själva kontoutdraget på banken, det är inga uppgifter du någonsin får bort och sparas för all evighet (typ!)
Citera
2017-09-03, 11:29
Medlem
Alternative köpt droger.
Citera
2017-09-03, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Använd inte Swish! Har folk så bråttom att få pengar, betala kontant eller avstå. Annars använd ditt bankkonto eller om du har Bankgiro när du sitter hemma i lugn och ro. Att stressa igenom betalningar är aldrig bra. Affärer och betalningar bör tänkas över. Motarbeta också det kontantlösa samhället!
Citera
2017-09-03, 12:23
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Använd inte Swish! Har folk så bråttom att få pengar, betala kontant eller avstå. Annars använd ditt bankkonto eller om du har Bankgiro när du sitter hemma i lugn och ro. Att stressa igenom betalningar är aldrig bra. Affärer och betalningar bör tänkas över. Motarbeta också det kontantlösa samhället!

Så bara för att själva överföringen går snabbt så är betalningen ogenomtänkt? Är väl då absolut inte att tänka på att betala kontant där man bara kan ge bort en lunta pengar på en millisekund?
Citera
2017-09-03, 12:26
Medlem
Vanligt att div folk som lever av donationer (typ podcastare och frilansare m.m). Får 1kr med meddlenade "jävla hora dö" osv...
Citera
2017-09-03, 19:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Så bara för att själva överföringen går snabbt så är betalningen ogenomtänkt? Är väl då absolut inte att tänka på att betala kontant där man bara kan ge bort en lunta pengar på en millisekund?
Kanske inte alltid. Men risken är väl uppenbar. Swish finns naturligtvis för att ytterligare få folk att bränna mer pengar, göda bankerna och konsumera. Men det värsta är att det ökar möjligheten att kontrollera folk ännu mer. En kontrollstats dröm är vi redan inne i. Försvinner kontanterna försämras det ytterligare.
Citera
2017-09-04, 06:28
Medlem
Du kan ju alltid byta namn med stöd av nya namnlagen. Dyrköpt misstag men kanske en bra lärdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in