2017-09-02, 00:21
Medlem
https://www.svd.se/fynd-fran-jarnaldern-gar-till-metallatervinningen

"Det är provocerande när man i andra länder gör allt för att bevara kulturarvet och vågar livet för det, säger arkeolog Lena Holmquist."

Inte speciellt chockerande med rådande kulturministern. Men varför reagerar inte svenska folket överhuvudtaget?
Citera
2017-09-02, 00:27
Medlem
Xer0s avatar
Nu undrar man vad som har gått fel. Har de inte lokaler eller vad är problemet?
Citera
2017-09-02, 00:58
Medlem
Vi har ju ändå bara töntiga saker, historielösa som vi är.
Bort med det gamla och in med det fräscha nya.

Man orkar inte ens ilskna till längre.
Det är som en enda stor mardröm.
Citera
2017-09-02, 08:56
Medlem
cacas avatar
finns ingen anledning spara allt skit man hittar i marken, har man x antal redan av samma sak så har man tillräckligt många bevarade för framtiden. Hittar man fler och av sämre skick så anser jag att det inte är fel skicka dessa i skrotcontainern. Hittar man däremot bättre bevarade än man har, så ska men givetvis spara dessa istället.
Citera
2017-09-02, 10:58
Medlem
TuckerandDales avatar
Vi har ingen kultur eller något värt att spara hälsar Löfven & co.
Citera
2017-09-02, 11:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
finns ingen anledning spara allt skit man hittar i marken, har man x antal redan av samma sak så har man tillräckligt många bevarade för framtiden. Hittar man fler och av sämre skick så anser jag att det inte är fel skicka dessa i skrotcontainern. Hittar man däremot bättre bevarade än man har, så ska men givetvis spara dessa istället.
Du har inte läst artikeln antar jag.

Det handlar om att varje utgrävning får en viss mängd pengar, så oavsett hur spännande saker man hittar, kan man inte restaurera och spara mer än en viss mängd.

Med det tänkandet hade man aldrig hittat den unika draken på Birka, exempelvis!
Citera
2017-09-02, 11:29
Medlem
barkenarots avatar
Om jag förstår saken rätt, om man hittar ett fynd i sin åker är man nästan alltid skyldig att erbjuda staten att köpa det till ett skäligt (d v s lågt) belopp. (Kulturmiljölag 1988:950) TL;Don't read! Sen kan det hända att staten köper det och studerar det och att den som studerade det och dennes chef gemensamt kommer fram till att de inte gillar fyndet. Kan de då förstöra fyndet medelst metallåtervinning? Det ser ju ut så.

Mer diskussion här: https://www.flashback.org/t2864811p2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in