Citat:
De religiösa förgrundspersoner du räknar upp gjorde ju inget överhuvudtaget för att, som du skriver, skapa kkulturer eller vara stora auktoriteter.Jag skulle hävda att filosofer uppstår i och är beroende av högkultur snarare än att de skapar högkultur. Men låt mig förklara att jag anser att saker som matematik och logik och strukturerat tänkande inte är filosofi utan vetenskaper. De är lika sanna och ger samma resultat oavsett vem det är som prövar dem - de är inte beroende av argument för att fungera.
Om vi sedan ser på historien så tycker jag mig se att högstående kulturer alltid har en auktoritet någonstans som håller dem samman och ger dem deras identitet, mål och mening. Personer som Buddha, Jesus, Abraham, Moses, Muhammad, Lao Zi, Konfucius, Zeno, Zoroaster med flera. De var auktoriteter och de lyckades var och en skapa högstående kulturer som levat i hundratals eller tusentals år. En kultur med stark identitet kräver en auktoritet som håller ihop den. Filosofer kan inte hålla med varandra om någonting så hur ska de kunna vara auktoriteter? Det går inte. Det måste finnas kunskap i grunden annars är det kulturella bygget ett luftslott.
Om vi sedan ser på historien så tycker jag mig se att högstående kulturer alltid har en auktoritet någonstans som håller dem samman och ger dem deras identitet, mål och mening. Personer som Buddha, Jesus, Abraham, Moses, Muhammad, Lao Zi, Konfucius, Zeno, Zoroaster med flera. De var auktoriteter och de lyckades var och en skapa högstående kulturer som levat i hundratals eller tusentals år. En kultur med stark identitet kräver en auktoritet som håller ihop den. Filosofer kan inte hålla med varandra om någonting så hur ska de kunna vara auktoriteter? Det går inte. Det måste finnas kunskap i grunden annars är det kulturella bygget ett luftslott.
Det var andra, mycket senare härskare som använde sig av dessa olika ideologierna för att skapa enhet, för att bygga upp sitt rike.
och i det arbetet hade dåtidens Lärda män en framskjutande position, dvs filosofer.
Det var de som formulerade allt från de segervissa militära Strategierna till att formulera de mest effektiva statsbärande principer.
Kunskap är makt, brukar det hela, och det är verkligen sant för de gamla byggarna av de stora högkulturerna. De härskarna var ju filosofer själv, och de omgav sig med andra framstående filosofer, och tillsammans konstruerade de de system som hela samhället skulle komma att rätta sig efter i generationer in i framtiden.
Så om man frågar efter några rent praktiska resultat som filosofin frambringat, så är det bara att titta på de mångtusenåriga högkulturerna som till stor del fortfarande fungerar.
Den indiske Kejsar Ashoka enade hela det enorma området som blev Indien. ch det gjorde han med hjälp av just ideologi.
Hans principer mejslades in på stenstoder som restes i varje liten del av det nya riket.
Eller den ökände Machiavelli, som formulerade sina råd till fursten - som fortfarande idag utövar inflytande på maktens män.
Det är praktiskt tillämpbar filosofi, och till den hör ju militär strategi - som jag tidigare nämnde.
Men oftast tänker ju de flsta på "flummiga teorier" när de hör begreppet "filosofi", och glömmer då allt det som faktiskt ryms inom det.