2017-08-30, 15:57
Medlem
Hej! Jag vet inte vart jag ska placera ämnet men de tillhör ju ekonomi så borde vara relevant här.

Jag går i årskurs 9 och vi är en klass med 19 elever och vi vill åka till Paris i två dagar
det kostar cirka 5500. Då är mat, resa, boende, tivoli och museum inräknat.

Dvs 104.500 kronor

Kan man ansöka via en fond någonstans eller sälja tidningar, kalsonger, pins?
Vi har redan 16.000 kronor ifrån kakor och loppis som vi tjänade ihop i 8an, så vi behöver iprincip 88.500 kronor.

Då är frågan:

NejMobbning ger 112.000 kr om var och en säljer 80 pins. 70 kr får vi för varje pin
NewBody ger 99.000 kr om man säljer 141 paket var. 37 kronor får vi för varje paket

NejMobbning ger mest, båda pengar och en god gärning, men andra frågan är:
Vilket säljs bäst? Pins (knappar) eller kalsonger/strumpor?
Citera
2017-08-30, 16:00
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickstir1
Hej! Jag vet inte vart jag ska placera ämnet men de tillhör ju ekonomi så borde vara relevant här.

Jag går i årskurs 9 och vi är en klass med 19 elever och vi vill åka till Paris i två dagar
det kostar cirka 5500. Då är mat, resa, boende, tivoli och museum inräknat.

Dvs 104.500 kronor

Kan man ansöka via en fond någonstans eller sälja tidningar, kalsonger, pins?
Vi har redan 16.000 kronor ifrån kakor och loppis som vi tjänade ihop i 8an, så vi behöver iprincip 88.500 kronor.

Då är frågan:

NejMobbning ger 112.000 kr om var och en säljer 80 pins. 70 kr får vi för varje pin
NewBody ger 99.000 kr om man säljer 141 paket var. 37 kronor får vi för varje paket

NejMobbning ger mest, båda pengar och en god gärning, men andra frågan är:
Vilket säljs bäst? Pins (knappar) eller kalsonger/strumpor?

Ni kan dela ut reklam i något bostadsområde, på det sättet kan ni få in lite pengar. Eller skaffa hinkar och svampar, så börjar ni tvätta bilar mot betalning, bästa vore om någon av er bor i en villa, då kan ni fixa det på uppfarten till villan, ska försöka komma på mer sätt som ni kan tjäna pengar på.
Citera
2017-08-30, 16:16
Medlem
link71s avatar
Vi sålde stora korvar förut , delikatess korvar typ , väldigt bra pengar och alla vill ha , har ni inget sånt ni kan ansöka till?
Citera
2017-08-30, 16:34
Medlem
Ojoj.... det gäller nog att ha en mycket engagerat gäng för att få ihop dessa summor! Sälja strumpor etc... i snitt kankse man kan lyckas sälja 10 förpackningar var. En del vars föräldrar kan sälja på arbetsplatsen kankse får ihop 15-20 men de som inte har den möjligheten kankse säljer till den egna familjen, en granne och 1-2 släktingar... Det är ju svårt att sälja till vänner eftersom ens vänner ju ofta är just klasskamrater.

Kankse man kan kontakta större evenemangs arengörer på orten om man kan bistå som garderobs personal, "parkerings-dirigerar" , kafeteria personal etc.

Pins låter som en rätt värdelös produkt ärligt talat, vad betalar man för liksom. Nej jag gillar inte mobbing men det visar jag genom att vara omtänksam, inte genom en pin. Och att lyckas sälja 80 st... känns inte rimligt.

Jag tror att man måste göra många olika grejer, sälja många olika saker, hjälpa till och jobba och fixa vid flera evenemang.

Kankse anordna nån trevlig julshow om man har nån talang på dans/musik/humor i gänget och bjuda in både föräldrar, släktingar mm mot rimlig biljettpeng och med fika försäljning. Har man tur får man använda nån skolaula/gympasal etc.
Citera
2017-08-30, 16:49
Medlem
kristofferGs avatar
råna bank!
Citera
2017-08-30, 17:27
Medlem
Det får nog bli att sälja pins via Nej-Mobbning då man själv får utföra sitt projekt på vilket sätt man vill.

Tex. Sälja pins för att fler ska bära dem och säga NEJ! när det händer och förklara för folken hur många som är utsatta, för mobbning förekommer stort, trots allt... Samtidigt som vi också ger 10% av vår vinst till välgörenhet.

Bättre kan de nog inte bli! Win för allas del :P

Tack för era svar
Citera
2017-08-30, 23:03
Medlem
borrizs avatar
Sök bidrag från Arvsfonden
http://www.arvsfonden.se/sok-pengar/sa-soker-du-pengar

Följ gärna upp med att ansöka om bidrag ifrån några andra fonder:
http://www.arvsfonden.se/andra-fonder
Citera
2017-08-30, 23:10
Medlem
slush-puppies avatar
Mina ungar har sålt en jävla massa olika saker för sina idrottsföreningar. Det i särklass mest lättsålda är kryddor https://www.spicydream.se/
Citera
2018-01-26, 12:02
Medlem
Jag har precis som slush-puppie hört att kryddor säljer bra. När man söker på "tjäna pengar till klassen kryddor" kommer även en sida upp som heter kryddadinresa.se vi har dock inte testat med dem
Citera
2020-07-14, 14:42
Medlem
Hejsan! Hittade den här tråden idag och såg att det var en gammal tråd. Jag lämnar ändå mitt egna svar ifall det är så att någon söker efter den här typen av information i nutid och vill ha lite uppdaterad information.

Folk pratade om Newbody tidigare i tråden och att sälja kalsonger. Detta är ett koncept som oftast funkar ganska bra. Folk behöver nästan alltid nya underkläder / strumpor och får dem till ett bra pris.

Det viktigaste att tänka på när man ska tjäna pengar till klassen, laget eller föreningen är två saker.
För det första måste man ha en produkt som är enkel att sälja, vilket underkläder / strumpor oftast är. För det andra måste man kolla vilken ersättning man får för att sälja produkten och se till att den är rimlig.

Jag hade rekommenderat att sälja Ravelli istället för Newbody då Ravelli har ett mycket större sortiment av produkter att välja mellan blir det lättare att sälja och dem erbjuder dessutom mycket bättre ersättning. Ravelli erbjuder 55kr per såld produkt.

Här kan ni läsa mer om hur man tjänar pengar till klassen

Hoppas någon får god nytta av denna information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in