Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-29, 21:29
  #1
Medlem
Hola, har under hela sommaren försökt få Dolphin Emulator att funka för att kunna lira Super Smash Bros online o stötte vid installation in i errorn ''msvcp140.dll is missing''. Laddade ner rekommenderat microsoft visual c++ pack men detta gav inte nån effekt.

Laddade till sist ner Dll filen själv o la in i system32 o 64bitars filen. Fick då en till dll som saknades (api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll) o laddade ner den själv o gjorde samma som med föregående fil med hopp om att jag nu var på rätt väg. Fick nu istället dödserrorn ''error 0xc0000007b'' som skrattar mig rätt i ansiktet o jag erkänner mig besegrad tills jag idag fick för mig att formatera datorn o se om det hjälpte.

Fick samma alla 3 errors i samma ordning denna gången då jag testade o ladda ner dll filerna separat efter formateringen också. Har gjort alla Windows Updates som finns tillgängliga på min dator o har helt enkelt kört totalfast. Hoppas nån därute kan leda mig till ljuset! (OS är Windows 7 premium home)

(flytta gärna på tråden om den hamnat fel btw, kändes som det var Windows relaterat tho)
__________________
Senast redigerad av drkick455 2017-08-29 kl. 21:31.
Citera
2017-08-29, 21:56
  #2
Medlem
Xer0s avatar
Kan inte förstå varför man inte byggt in versionshantering i dll filer.
Du instellerade förmodligen fel version och inte alla dller som behövdes, dessutom fick du säkert in 10 trojan downloaders på köpet.

Kolla villken version av Visual C++ Redistributable det är byggt med och installera rätt version.

Några versioner att pröva:
https://www.microsoft.com/en-us/sear...=2_5_1&first=1
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-08-29 kl. 22:04.
Citera
2017-08-29, 22:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Kan inte förstå varför man inte byggt in versionshantering i dll filer.
Du instellerade förmodligen fel version och inte alla dller som behövdes, dessutom fick du säkert in 10 trojan downloaders på köpet.

Kolla villken version av Visual C++ Redistributable det är byggt med och installera rätt version.

Några versioner att pröva:
https://www.microsoft.com/en-us/sear...=2_5_1&first=1


Du tror inte att ett saknat Service Pack kan vara något som spökar? testat dem flesta Visual C++ som listas där :/
Citera
2017-08-29, 22:42
  #4
Medlem
msvcp140.dll tillhör VC++ 2015.

Har du installerat den? Och i så fall har du installerat både 32-bit och 64-bit versionen?

Beroende på om du kör 32 eller 64-bitars version av Dolphin då behövs den ena eller den andra eller evenutellt båda.

BTW riktigt dåligt gjort av dem som gjort installationen till Dolphin att inte varken detektera eller installera nödvändiga komponenter.
Citera
2017-08-29, 22:44
  #5
Medlem
Det finns program som heter saker som i stil med PE explorer. Ibland kan man öppna .dll filer med såna och kika vad som ingår.

Nu vet jag inte vad den där felkoden betyder, men om det hade stått något om vilken funktion den försökte anropa hade du nog kunnat öppna och kika om den fanns listad.

Sen kan det ju vara så att dll pekar på bibliotek i windows som inte finns med i din installation... Kanske i såna fall man behöver ladda ner installers från microsofts hemsida.
Citera
2017-08-29, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
msvcp140.dll tillhör VC++ 2015.

Har du installerat den? Och i så fall har du installerat både 32-bit och 64-bit versionen?

Beroende på om du kör 32 eller 64-bitars version av Dolphin då behövs den ena eller den andra eller evenutellt båda.

BTW riktigt dåligt gjort av dem som gjort installationen till Dolphin att inte varken detektera eller installera nödvändiga komponenter.

Yes har VC++ 2015, bara 64-bitars dock så testar o tankar 32 med.

Nej jag vet inte riktigt hur dem tänkte där faktiskt, sjukt tråkigt iaf.
Citera
2017-08-29, 23:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Det finns program som heter saker som i stil med PE explorer. Ibland kan man öppna .dll filer med såna och kika vad som ingår.

Nu vet jag inte vad den där felkoden betyder, men om det hade stått något om vilken funktion den försökte anropa hade du nog kunnat öppna och kika om den fanns listad.

Sen kan det ju vara så att dll pekar på bibliotek i windows som inte finns med i din installation... Kanske i såna fall man behöver ladda ner installers från microsofts hemsida.
Ja errorn ger ju extremt lite o gå på o har inte hittat någon super klar förklaring nånstans vad den skulle innebära mer än att det ska handla korrupta/trasiga dller men då det inte säger vilken fil det gäller så kan jag inte mycket göra :/
Citera
2017-08-30, 00:39
  #8
Medlem
Hrass avatar
Vad säger Dependency Walker?
http://www.dependencywalker.com/

Ditt fel tyder på att du knulat upp med en load-time DLL. Bytte du namn på något i hopp om att det skulle passa? Gör det ogjort i så fall.

Lägg inte in enskilda DLL-filer (t.ex. googla upp "api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll" och ladda ner från Bosses DLL-sida) utan installera hela redist istället. att utgå från senaste Service Pack är också bra.
Citera
2017-08-30, 08:34
  #9
Medlem
Even worse - Installationen utav WAMP på ett 64bitars Operativsystem.

http://wampserver.aviatechno.net/?la...equis=afficher

Citat:
Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2015 Update 3
If you have a 64-bit Windows, you must install both 32 and 64bit versions, even if you do not use Wampserver 64 bit.

Undebart genomfört, stående ovationer, bra jobbat etc etc.
Citera
2017-08-30, 12:24
  #10
Medlem
ModerRotas avatar
Grundregel:
Kör inte program som inte längre fungerar.
Citera
2017-08-30, 21:58
  #11
Medlem
Håller med om att MS kunde varit tydligare.
Hjälper inte att MS gör olika i olika versioner av VC++ heller.

Deras tänk med vc++ 2015 är att man ska installera VC++ 2015 32-bitars om programmet som körs är 32-bitars oavsett vad windows är. och 64-bit om programmet är 64-bit.

Det finns dock VC++ versioner som 64-bitars versionen ska installeras på 64-bitars windows och 32-bitars i 32 bitars windows, vilket rör till det en hel del. I dessa fallen har MS lagt in både 32 & 64 bit versionen i 64-bits installationen.

Lägger dock fortfarande största skulden på programtillverkaren som inte ens kan säga vad programmet har för förkrav.

Troligtvis fungerade inte din manuella filkopiering för att du hade fel bit version i fel katalog.
i 64-bits windows ska 64-bits version av DLL finnas i c:\windows\system32(att denna heter system32 och inte system64 är inrincip ren lathet från MS) och 32-bit ska ligga i c:\windows\syswow64 (syswow64 = windows on windows 64, ett mer korrekt namn hade vel varit sysw32ow64 men d blev vel för krångligt eller nått), har du ett 32-bitars program som försöker ladda en 64-bits dll så fungerar det inte.
Citera
2017-08-31, 11:45
  #12
Medlem
Tack för alla svar och Vc++ 2015 var behövligt, men även 198 pending Windows updates gjorde skillnad, note to self sätt på auto update.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback