2006-01-11, 01:41
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av images
När jag gick i 9an lärde historie-läraren ut till min klass att Hitler va pedofil, han hade dock inga bevis mer än att han hade läst det på många ställen och var ganska säker på att det stämde.

Tror dock det var ett jävla påhitt/lögn/myt/bs

Det är ganska skrämmande vad lärare säger för att påverka deras elever.
När jag gick i högstadiet fick vi knappt lära oss nått om Kommunismen.
Enbart om hur hemsk Nazismen är.
Visst är Nazismen hemsk. Men det är långt ifrån den enda hemska saken som har existerat på våran jord.
Glorifierad svenskhistoria och en socialromans som får en att spy.
Ibland undrar man inte om en muslims friskola skulle vara mer öppensinnad

Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
http://humorinthenews.com/2004pix/06-20/06-20-22.jpg
Tack för bilden
Citera
2006-01-11, 09:44
Medlem
503s avatar
Ingen som har nmnt att Hitler skulle ha flytt till Sydamerika n?
Citera
2006-01-11, 11:05
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Discovery r inte vrldens mest sanningsenliga kanal.
Tog amfetamin hur d?
Och den med parkinson sg jag.
Han fick intramuskulra injektioner av sin lkare... Antar att det finns dokumenterat i lkarjournaler eller dylikt... Hur som helst r det inte ngon hemlighet utan ganska s allmn knnedom...
Citera
2006-01-11, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
En av de mer kurisa myterna r vl att Hitler bara skulle ha haft en testikel, som man sjunger till tonerna Col.BOgley's marsch:

"Hitler, had only got one ball..."

*harklar mig*

Hitler, has only GOT ONE BALL!
Hitler, has only GOT ONE BALL!
Himmler, had something similar
And poor old Goebbels, had no one at all!
Citera
2006-01-11, 12:46
Medlem
Broder Tucks avatar
På de autentiska filmbilderna från en av de sista järnkorsutdelningarna Führern gjorde (troget återskapad i Der Untergang) syns tydligt hur armen han håller bakom ryggen skakar okontrollerat. Om det nu beror på parkinson eller droger eller helt enkelt stress vet jag inte. Det handlar om en 55-årig man som de sista åren levt under en stress som ingen av oss ens kan föreställa sig, det går nog att utveckla alla möjliga nervbesvär då.

Jag vet inte heller i hur stor utsträckning Hitler använde amfetamin, men en del karaktärsdrag framstår i en ny dager om vi tänker oss att han gjorde det. Eller vad sägs om vittnesmålen att han vid middagar kunde sitta i timtal långt in på natten och orera om allt mellan himmel och jord, medan hans sällskap gjorde allt för att hålla sig vakna, känns det möjligen bekant? För att inte nämna bristen på omdöme kombinerat med storhetsvansinne...

Lite intressant är annars en filmsnutt som Leni Riefenstahl tog på Führern under Berlinolympiaden. SS-män försökte konfiskera filmrullen, men Leni snackade sig ur det. På bilderna ser man Hitler på hedersläktaren skaka okontrollerat fram och tillbaka i stolen, som om han röjer till punkrock sittande ungefär. Ingen aning om vad det kan bero på, en massiv dos tjack, epilepsi, total urballning. Roligt ser det ut i alla fall.

För övrigt förstår jag inte varför det varit så viktigt att smutskasta Adolf Hitler i onödan. Jag menar, historien är väl tillräcklig i sig? Möjligen kunde man tänka sig propaganda i krigstid som siktar in sig på att Ledaren är otillräcklig på olika sätt, men efter 1945 känns det rätt överflödigt.

Personligen tycker jag man måste beundra att en sådan slacker lyckas rycka upp sig och ta makten i Tyskland. Från ungkarlshotell till Rikskansliet på 20 år, gör om det liksom...

Att det varit bättre för alla inblandade om snuten hade skjutit honom 1923, eller om han inte överlevt den där senapsgasattacken under första världskriget är en annan sak.
Citera
2006-01-11, 13:03
Medlem
Bastardos avatar
I de flesta biografier som skrivits av folk som var i närheten av Hitler så verkar han ha varit i ganska risigt skick på slutet. Läs Guderians självbiografi där han skriver att Gitler inte hade någon kontroll alls över vänsterarmen på slutet.

I William Schirers tegelsten "Rise and Fall of the Third Reich", så beskriver han att han sett Hitler fått någon form av anfall och sprattlat och skrikit okontrollerat utanför ett hotell på 30-talet. Ifall han led av någon form av epilepsi, så är det knappast något som tyskarna ville att omvärlden skulle veta.

Enligt Speer så hånade Hitler alla i hans närhet som åt kött och kallade köttbuljong för "liksoppa".
Citera
2006-01-11, 13:11
Medlem
Realizts avatar
Angende Hitlers hlsa s blandar man ltt ihop olika tidsperioder. ldrandet och trauman frndrar s klart hlsan.

Som 29-rig frstavrldskrigssoldat blev han srad i en gasattack som frsmrade hans syn. Drfr fredrog han skrmmssan och hade helst texter utskrivna med ett extra stort typsnitt.

En annan "krigsskada" fick han som 55 ring 20 juli 1944 nr en militrkonspiration detonerade en bomb nra honom. Dessa skador var lindriga, men de omtalade darrningarna i ena handen var en konsekvens av explosionen (har allts inget med nt drogmissbruk att gra).

Han lr sjlv ha sagt att han var orolig fr sitt ldrande och fr hur Tyskland skulle klara sig utan honom. Det har tagits fr intkt fr att han av dessa privata skl pskyndat t.ex. Tysklands terfrening och kriget mot Sovjet. han skulle inte ha tilltrott ngon annan att klara av det.

Mot slutet verarbetade han sig. Smnbrist, sorg ver stupade vnner och misstro mot potentiella konspiratrer var delar av ingridienserna under de sista mnaderna, frutom frsts en viss oro ver hur kriget skulle sluta. Man skulle kanske kunna sga att han blev utbrnd. Medicineringen lyckades ju inte uppvga detta och kanske t.o.m. frvrrade lget.

Angende amfetamin s utvecklades vl den drogen som astmamedicin. Den ppnar visst andningsvgarna. Pepsi utvecklades frst som magmedicin. Huruvida Hitler anvnde amfetamin eller pepsi vet jag inte.

Att Roosevelt led av polio doldes fr de amerikanska vljarna eftersom mnga p den tiden ansg att ett "missfoster" inte kunde vara duglig som ledare!

Och s en kta myt:

Hitler och Himmler kommer in i en krog i Tyskland. Hitler utbrister:
"Jag ska dda alla judar och en cyklist!"

Det blir alldeles tyst bland kroggsterna tills en man nyfiket frgar:
"En cyklist? Varfr vill du dda en cyklist?"

Himmler viskar till Hitler:
"Dr ser du, precis som jag sade, ingen bryr sig om judarna!"
Citera
2006-01-11, 13:12
Medlem
razer2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Tvivlar p att han var bg. Det var vl ngon journalist som hade "hittat" Hitlers dagbok, dr han skrev om sin sodomi. Men i sjlva fallet var dagboken frfalskad och forskare kunde datera boken till tidigt 80-tal(?) Bekrfta dementera?

Kan rekommendera boken "Tidernas Strsta Bedrgerier", av Gunnar Wall, som innehller ett kapitel om just "Hitlerdagbckerna". Hela historien r s osannolik att det lter mer som en film n ngot som har hnt p riktigt. Mycket underhllande lsning
Citera
2006-01-11, 15:03
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
A Drfr fredrog han skrmmssan och hade helst texter utskrivna med ett extra stort typsnitt.

Det var endast nr han hll tal som han hade talen utskrivna med strre typsnitt s att han skulle kunna hlla sina tal utan att bra glasgon.

Citat:
Han lr sjlv ha sagt att han var orolig fr sitt ldrande och fr hur Tyskland skulle klara sig utan honom. Det har tagits fr intkt fr att han av dessa privata skl pskyndat t.ex. Tysklands terfrening och kriget mot Sovjet. han skulle inte ha tilltrott ngon annan att klara av det.

nja, inte riktigt hela sanningen. En bidragande faktor var ju ven att han kom till makten senare n han hade planerat och drfr fick pskynda alla sina planer.

Citat:
Att Roosevelt led av polio doldes fr de amerikanska vljarna eftersom mnga p den tiden ansg att ett "missfoster" inte kunde vara duglig som ledare!

Det stmmer dremot inte alls. Roosevelt har sjlv i ett tal (notera, endast ett) sjlv medgett eller "erknnt" sin sjukdom. Men hr ska vi iofs inte diskutera FDR, s jag frstod inte varfr du gick in p det.
Citera
2006-01-11, 16:53
Medlem
Hexmasters avatar
Att Hitler var vegetarian trodde jag var en myt, det finns tminstone en bok skriven om detta, men andra sidan finns det mycket goda kllor (Speer, Traudl Junge...) som insisterar p att han tminstone de sista ren var vegetarian, frmodligen ven strre delen av 30-talet.

Varfr s mnga myter om Hitler? - Drfr att han r spass betydelsefull, svrbegriplig och spnnande. Den nst mest mytomspunne personen under 1900-talet torde vara Einstein, som ocks var betydelsefull, svrbegriplig och spnnande. S det dr med svartmlning ger jag inte sdr jttemycket fr.
Citera
2006-01-12, 14:21
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Han satt ju i rullstol det sista, s det blir lite svrt att dlja att ngot var "fel".

Lite OT, men samma dag som attentatet mot Hitler, fick FDR en hjrtattack och hjrtat stannade en stund. Historien kunde lika grna blivit tv ledare som dog den dagen, eller kanske enbart Roosevelt istllet fr Hitler som var planerat. Den biten dljde man dremot fr den amerikanska allmnheten.
Citera
2006-01-12, 20:36
Medlem
Drullknulls avatar
Myten om att Hitler led av sinnesjukdom frorsakad av syfilis? Finns dokumenterade bevis p ngon sinnesjudom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in