Är ju inte hela världen om du tar ytterligare ett lån för den lilla kontantinsatsen anser jag. Du tjänar ju ihop det ganska snabbt när du har jobb. Hur mycket är 90k idag? När jag får mitt första jobb, så måste jag köpa en lägenhet runt 1.5 - 2 miljoners klassen. Även om jag har insatsen sparad så kommer det ju vara mycket dyrare att betala av räntan på det än att ta ett lån på 90k med högre ränta för en billigare bostad.
Fast samtidigt vore ju mitt tips att kanske avvakta några månader? Du är bara 22 år och har ändå ett jobb, en gyllene chans att spara ihop till den där kontantinsatsen. Det kommer fler bra bostäder.
Låter som Sveriges befolkning i ett nötskal dock.
Korkat och korkat. Ett sånt där lån kan ju TS säkert betala igen på 1-2 år. Inga stora summor direkt. Räknar man online så blir den betalda räntan kanske 10k på 15% ränta. Det är ju en struntsumma.
Är ju i så fall mer korkat att köpa en bostadsrätt eller villa på dagens bostadsmarknad. Blir ju en större förlust att ta bolån på flera miljoner, än att ta ett mini-blancolån.
Fast samtidigt vore ju mitt tips att kanske avvakta några månader? Du är bara 22 år och har ändå ett jobb, en gyllene chans att spara ihop till den där kontantinsatsen. Det kommer fler bra bostäder.
Citat:
Låter som Sveriges befolkning i ett nötskal dock.
Citat:
Här är du ute och cyklar. Majoriteten har arbetat ett par år och sparat ihop till en kontantinsats. Ofta är man två när man köper hus vilket också gör att det går snabbare. Blancolån undviker man till allra högsta grad för detta ändamål. Det är ärligt talat bara korkat att ta ett dyrt lån för att betala insatsen.
Korkat och korkat. Ett sånt där lån kan ju TS säkert betala igen på 1-2 år. Inga stora summor direkt. Räknar man online så blir den betalda räntan kanske 10k på 15% ränta. Det är ju en struntsumma.
Är ju i så fall mer korkat att köpa en bostadsrätt eller villa på dagens bostadsmarknad. Blir ju en större förlust att ta bolån på flera miljoner, än att ta ett mini-blancolån.