• 2
  • 3
2017-08-30, 11:04
Medlem
Brunbeverns avatar
Är ju inte hela världen om du tar ytterligare ett lån för den lilla kontantinsatsen anser jag. Du tjänar ju ihop det ganska snabbt när du har jobb. Hur mycket är 90k idag? När jag får mitt första jobb, så måste jag köpa en lägenhet runt 1.5 - 2 miljoners klassen. Även om jag har insatsen sparad så kommer det ju vara mycket dyrare att betala av räntan på det än att ta ett lån på 90k med högre ränta för en billigare bostad.

Fast samtidigt vore ju mitt tips att kanske avvakta några månader? Du är bara 22 år och har ändå ett jobb, en gyllene chans att spara ihop till den där kontantinsatsen. Det kommer fler bra bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Om hela grejen. Byta ut ett billigt csnlån mot ett dyrt blancolån. Att få för sig att köpa hus utan att ens ha pengar till kontantinsatsen, mm mm

Låter som Sveriges befolkning i ett nötskal dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Här är du ute och cyklar. Majoriteten har arbetat ett par år och sparat ihop till en kontantinsats. Ofta är man två när man köper hus vilket också gör att det går snabbare. Blancolån undviker man till allra högsta grad för detta ändamål. Det är ärligt talat bara korkat att ta ett dyrt lån för att betala insatsen.

Korkat och korkat. Ett sånt där lån kan ju TS säkert betala igen på 1-2 år. Inga stora summor direkt. Räknar man online så blir den betalda räntan kanske 10k på 15% ränta. Det är ju en struntsumma.

Är ju i så fall mer korkat att köpa en bostadsrätt eller villa på dagens bostadsmarknad. Blir ju en större förlust att ta bolån på flera miljoner, än att ta ett mini-blancolån.
Citera
2017-08-30, 11:29
Medlem
Visst jobbar man i några och sparar pengar, det har jag aldrig sagt någonting om. Det är även min plan så jag har pengar till både kontantinsatsen och till eventuella utgifter som tillkommer i form av reparationer eller liknande.

Så i nuläget är inte husköpet aktuellt och efter att ha rådfrågat här så är det nog likabra att spara så mycket som möjligt, vilket jag redan gör och se vad som händer i framtiden!

Man vet ju inte heller om man ska jobba kvar på jobbet i många år och då sitta med en villa som kanske inte blif lätt att sälja då området inte är så värst populärt så är det inte en jättebra idè.

Men det är alltid bra att få andra människors råd, tips och kanske egna erfarenheter på detta då det är ett av dem största stegen i livet att köpa bostad. Så jag tackar för allas engagemang, jag väntar helt enkelt!

Ha en fin dag allihopa!
Citera
2017-08-30, 12:01
Medlem
Klokt beslut! Lycka till med allt

Citat:
Ursprungligen postat av JimmpaKnight
Visst jobbar man i några och sparar pengar, det har jag aldrig sagt någonting om. Det är även min plan så jag har pengar till både kontantinsatsen och till eventuella utgifter som tillkommer i form av reparationer eller liknande.

Så i nuläget är inte husköpet aktuellt och efter att ha rådfrågat här så är det nog likabra att spara så mycket som möjligt, vilket jag redan gör och se vad som händer i framtiden!

Man vet ju inte heller om man ska jobba kvar på jobbet i många år och då sitta med en villa som kanske inte blif lätt att sälja då området inte är så värst populärt så är det inte en jättebra idè.

Men det är alltid bra att få andra människors råd, tips och kanske egna erfarenheter på detta då det är ett av dem största stegen i livet att köpa bostad. Så jag tackar för allas engagemang, jag väntar helt enkelt!

Ha en fin dag allihopa!
Citera
2017-08-30, 12:47
Medlem
"Folk i Sverige har sällan kontantinsatsen" skrev TS.

Detta blir anekdotiskt, men i min närmsta bekantskapskrets har jag en del som köpt hus de sista åren.

1. Ett par, ena egen företagare, har bodde i liten hyreslägenhet och sparade bra med pengar--> löste kontantinsats+lagfart+pantbrev kontant.

2. Kompis som köpte barndomshem ---> Fick ett pris under marknadsvärde "förskott på arv"

3. Ett par som kom från varsin bostadsrätt (den berömda bostadskarriären alltså).

4. Ett par som kom från bostadsrätt + förskott på arv från ena föräldern

5. Ett par som båda har akademiska yrken, dom har bott i hyresrätt med barn (ja det går!) och gnetat ihop runt 500tkr för att köpa hus.

6. Singel, i bostadsrätt, köpte en etta vid 20-års ålder med otroligt låg avgift har växlat upp till en 3:a, men det tog 10 år också.

Kommer inte på en enda i min hyggliga närhet som gått och lånat blanco till kontantinsats och detta är typ sista 2 åren - inte i stockholm förvisso men med priser från kanske 1,5-4msek.

Att IDAG stressa in i ett husköp genom blancolån är ju bara att ha absurt höga krav på boende och noll känsla för riskbeteendet ifall något negativt inträffar!
Citera
2017-09-01, 09:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Det där måste jag vända mig mot. Gäller kanske de flesta förstagångsköpare. Men låt oss inte glömma bort att de flesta köpare gjort bostadsaffärer förut.

På en marknad där priserna gått upp har många av dem sina 15 % till en betydligt dyrare bostad bara på värdeökningen på den gamla.

Alltid lika tjusigt när man missar en negation i det man svarar på.
Citera
2017-09-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmpaKnight
Kanske låter konstigt i dina öron men inte i mina.
Hur många i Sverige har kontantinsatsen när dem köper hus tror du?
Det är ytterst få som har så, dem allra flesta tar ett privatlån till just detta.
Men som jag sa tidigare så vill jag ha pengar till att betala kontantinsatsen själv.
Sen vill jag helst betala av bilen så det lånet är borta. Hus är en dröm som inte ligger allt för långt bort och därför bad jag om era åsikter om detta, inget är planerat på långa vägar ännu.

Av den anledningen ligger många sömnlösa om nätterna för att deras livssituation drabbas drastiskt vid en räntehöjning.

Sätt dig inte i skuldfällan som alla andra
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in