Citat:
Ursprungligen postat av
AlCapone.
Update: Jag behövde inte betala

fanns la någon konsumenträtt som stod mig till tjänst, antar att man som näringsidkare måste kräva deposition eller betalning i samband med nätbokningen. Namn och epost är som jag trodde inte underlag till en bindande betalning för utebliven tjänst. Chill bill
Då har du haft en himla tur.
Grunden är avtalslagen som säger att ingångna avtal ska hållas.
Sedan så har vi exempelvis distanshandelslagen som skyddar privatpersoner vid Internetköp där man har 14 dagars ångerrätt.
När du bokat upp dig exempelvis 1 månad i förväg och sedan är sjuk dagen resan är så är du skyldig att betala för din plats. Jag tycker att det faktiskt är fel att du slapp betala. Lite elakt av mig men lagen är skriven så att man inte tar hänsyn till varför personen väljer att avboka. Det är inte företagets fel att du inte nyttjade din plats. I värsta fall så har de tvingats tacka nej till kunder och förlorar därför pengar. Ett avtal kan vara väldigt informellt och det räcker att du säger "Jag vill åka med den 15 juli" för att ni ska ha ett bindande avtal. Att skicka ett mail, sms, prata spelar ingen roll och det behöver inte dokumenteras med adress, personnummer eller liknande.
Väx upp och börja ta ansvar för dina handlingar. Du har gjort fel och borde ha betalat. Nu slapp du betala och lärde dig tyvärr inget. Nästa gång kan det bli betydligt dyrare....