Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-09-03, 13:37
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det behöver inte vara marint liv som förångats, det kan lika gärna vara kiselgur som pga stort plötsligt utsläpp av metangas från en metangasficka följt med i metangasen. Kiselgur retar slemhinnor men är annars inte så farligt (används som kosttillskott för djur). Kiselgur kommer ursprungligen från kiselalger.

Var väl lite åt det hållet jag spekulerade, kunde inte formulera mig korrekt bara. Tänkte inte på kiselgur heller. Metangas fanns i tankarna då biologisk nedbrytning skapar metangas. (Känner dock inte till att metangas skulle ha en grå/vit färg a.k.a dimma.
Kiselgur > Kiseldioxid som är lika med kristall? Kan kiselgur förångas ö.h.t?
Citera
2017-09-04, 00:52
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag satsar på att det varit ett jordskred på botten som gjort att stora mängder med gaser (co2, metan mm) släppts ut. I andra hand att det är vulkanisk aktivitet, men jag har lite svårare att tro på detta då ett sådant moln borde ha blandats ut innan det kom till de brittiska öarna.

Ja precis, ett jordskred i de dimensionerna borde ju kunnat detekterats seismiskt, i en del fall har man ju kunnat se en ökning av vattnets grumlighet runt själva området. Visserligen utvecklas mycket gas, men jag har för mig att en sådan gasutveckling är begränsad, den kan inte pågå länge i volym räknat, och det finns någon slags övre gräns över hur mycket gas som kan hållas kvar i sedimenten. Metanet bildar sk Metanhydrat, ett ämne som bara kan bildas under högt tryck på havsbottnen. Det ser ut som vanlig is, och man kan alltså tända eld på detta...

Utanför England så tror jag inte att havsbottnen ligger så djupt att nämnvärda mängder sådant Metanhydrat kan bindas, trycket är inte tillräckligt högt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Methane_clathrate

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Var väl lite åt det hållet jag spekulerade, kunde inte formulera mig korrekt bara. Tänkte inte på kiselgur heller. Metangas fanns i tankarna då biologisk nedbrytning skapar metangas. (Känner dock inte till att metangas skulle ha en grå/vit färg a.k.a dimma.
Kiselgur > Kiseldioxid som är lika med kristall? Kan kiselgur förångas ö.h.t?

Nej, Metangas är ofarligt att andas in i långa koncentrationer. Nej, Kiselgur har bildats av marina Kiselalger, som lagrats i sedimenten på havsbottnen. På de ställen där Kiselgur grävs upp på landbacken är denna Kiselgur flera miljoner år gammal, och där det varit gammal havsbotten., Det kan inte damma om det är blött, det kan inte heller förångas.

Kiselgur har haft användning för vattenfiltrering, de små påsarna med sk Silicagel, är ett torkmedel som ofta packas i elektronikgrunkor, och ibland kläder etc, och är ofta tillverkat utav Kiselgur.

Kiselgur ombildas mycket riktigt till huvudsakligen Kiseldioxid längre ner inne i Jordens innandömen.

Nej Kiselgur kan inte förångas överhuvudtaget, om man inte har typ en vakuum ugn och en laser som tex kan nå 3000-4000 C temperatur,

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Sen kom den mer självklara förklaringen... Dumpade vapen från första eller andra världskriget.
Mest troligt första världskriget och mest troligt klorin.
Detta är min teori, bara tankar mao!

Klorgas i de volymerna som det behövs för att åstadkomma sådana moln är i storleksordningen flera järnvägsvagnar med typ 20 ton Klorgas i varje. Det fanns inga sådana vapen under världskrigen

Nej Klorgasen kan vi utesluta utifrån skunkjobbs gräv om NOx SO2 och O3 (Ozon)
Citera
2017-09-04, 01:10
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja precis, ett jordskred i de dimensionerna borde ju kunnat detekterats seismiskt, i en del fall har man ju kunnat se en ökning av vattnets grumlighet runt själva området. Visserligen utvecklas mycket gas, men jag har för mig att en sådan gasutveckling är begränsad, den kan inte pågå länge i volym räknat, och det finns någon slags övre gräns över hur mycket gas som kan hållas kvar i sedimenten. Metanet bildar sk Metanhydrat, ett ämne som bara kan bildas under högt tryck på havsbottnen. Det ser ut som vanlig is, och man kan alltså tända eld på detta...

Utanför England så tror jag inte att havsbottnen ligger så djupt att nämnvärda mängder sådant Metanhydrat kan bindas, trycket är inte tillräckligt högt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Methane_clathrate



Nej, Metangas är ofarligt att andas in i långa koncentrationer. Nej, Kiselgur har bildats av marina Kiselalger, som lagrats i sedimenten på havsbottnen. På de ställen där Kiselgur grävs upp på landbacken är denna Kiselgur flera miljoner år gammal, och där det varit gammal havsbotten., Det kan inte damma om det är blött, det kan inte heller förångas.

Kiselgur har haft användning för vattenfiltrering, de små påsarna med sk Silicagel, är ett torkmedel som ofta packas i elektronikgrunkor, och ibland kläder etc, och är ofta tillverkat utav Kiselgur.

Kiselgur ombildas mycket riktigt till huvudsakligen Kiseldioxid längre ner inne i Jordens innandömen.

Nej Kiselgur kan inte förångas överhuvudtaget, om man inte har typ en vakuum ugn och en laser som tex kan nå 3000-4000 C temperatur,



Klorgas i de volymerna som det behövs för att åstadkomma sådana moln är i storleksordningen flera järnvägsvagnar med typ 20 ton Klorgas i varje. Det fanns inga sådana vapen under världskrigen

Nej Klorgasen kan vi utesluta utifrån skunkjobbs gräv om NOx SO2 och O3 (Ozon)

Har läst på mer och klorgas är uteslutet, iaf i mina tankar.
Ser inte hur det ska kunna vara metangas heller då metangas är färglös och luktlös (när den förekommer naturligt), inte ens ett jordskred under ytan förklarar dimman. Vattenånga isf, men ser inte hur det heller skapas där. Finns nog en anledning till att det inte gått att förklara än.

Att du totalt slår bort kemiska vapen från första och andra världskriget känns lite naivt dock.
http://www.helcom.fi/baltic-sea-tren...ical-munitions
Vad säger att det inte dumpades en massa i Engelska kanalen? Är typ bara Östersjön som fått "skiten"
vad vi vet. Tydligen har liknande "dimma" visat sig på Franska stränder också.

Jag tror som sagt inte det är klorin längre, men när jag nu kollade upp lite så var det just klorin de misstänkte först: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ine-cloud.html

Vem vet, de kemikalier man dumpade då kanske förändras över tid under tryck?
Citera
2017-09-04, 13:22
  #88
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja precis, ett jordskred i de dimensionerna borde ju kunnat detekterats seismiskt, i en del fall har man ju kunnat se en ökning av vattnets grumlighet runt själva området. Visserligen utvecklas mycket gas, men jag har för mig att en sådan gasutveckling är begränsad, den kan inte pågå länge i volym räknat, och det finns någon slags övre gräns över hur mycket gas som kan hållas kvar i sedimenten. Metanet bildar sk Metanhydrat, ett ämne som bara kan bildas under högt tryck på havsbottnen. Det ser ut som vanlig is, och man kan alltså tända eld på detta...

Utanför England så tror jag inte att havsbottnen ligger så djupt att nämnvärda mängder sådant Metanhydrat kan bindas, trycket är inte tillräckligt högt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Methane_clathrate



Nej, Metangas är ofarligt att andas in i långa koncentrationer. Nej, Kiselgur har bildats av marina Kiselalger, som lagrats i sedimenten på havsbottnen. På de ställen där Kiselgur grävs upp på landbacken är denna Kiselgur flera miljoner år gammal, och där det varit gammal havsbotten., Det kan inte damma om det är blött, det kan inte heller förångas.

Kiselgur har haft användning för vattenfiltrering, de små påsarna med sk Silicagel, är ett torkmedel som ofta packas i elektronikgrunkor, och ibland kläder etc, och är ofta tillverkat utav Kiselgur.

Kiselgur ombildas mycket riktigt till huvudsakligen Kiseldioxid längre ner inne i Jordens innandömen.

Nej Kiselgur kan inte förångas överhuvudtaget, om man inte har typ en vakuum ugn och en laser som tex kan nå 3000-4000 C temperatur,



Klorgas i de volymerna som det behövs för att åstadkomma sådana moln är i storleksordningen flera järnvägsvagnar med typ 20 ton Klorgas i varje. Det fanns inga sådana vapen under världskrigen

Nej Klorgasen kan vi utesluta utifrån skunkjobbs gräv om NOx SO2 och O3 (Ozon)

Egentligen vet man väldigt lite om metanhydrat och hur det finns i jordskorpan. Det behövs högt tryck och låg temperatur för att det skall bildas och bevaras. Under england är jordskorpan i regel för varm för att metanhydrat skall vara stabil där, så de förekomster av metan som finns där är mestadels i gasform. Om gas under högt tryck passerar ett skikt av kiselgur så kan det ju föra med sig kiselgur eller kanske rent av någon annan förening typ metylsulfonylmetan.
Citera
2017-09-04, 14:46
  #89
Medlem
En annan tanke är ju att det skulle kunna vara ammoniak, jag åkte häromdagen förbi en bondgård där man uppenbarligen grävt runt i gödseltanken och jag blev rejält illamående av lukten i kombinationen med den höga halten av ammoniak. Jag klarade mig precis ifrån att spy, trots att jag inte är särskilt känslig. Det intressanta i det fallet var att det då precis hade bildats dimma och det verkade som om gaserna från gödseltanken samlades/stannade kvar i denna.

Detta är kanske det närmaste jag har varit en liknande situation, men frågan är i så fall vart ammoniaken skulle ha kommit ifrån? Särskilt i denna koncentrerade form.

Kanske från avloppsutsläpp som det som man planerade för i denna länk:
- http://www.alamy.com/stock-photo-a-d...g-2582707.html

Liknande projekt skulle också kunna förklara gasutsläpp från botten...
Citera
2017-09-06, 04:31
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En annan tanke är ju att det skulle kunna vara ammoniak, jag åkte häromdagen förbi en bondgård där man uppenbarligen grävt runt i gödseltanken och jag blev rejält illamående av lukten i kombinationen med den höga halten av ammoniak. Jag klarade mig precis ifrån att spy, trots att jag inte är särskilt känslig. Det intressanta i det fallet var att det då precis hade bildats dimma och det verkade som om gaserna från gödseltanken samlades/stannade kvar i denna.

Detta är kanske det närmaste jag har varit en liknande situation, men frågan är i så fall vart ammoniaken skulle ha kommit ifrån? Särskilt i denna koncentrerade form.

Kanske från avloppsutsläpp som det som man planerade för i denna länk:
- http://www.alamy.com/stock-photo-a-d...g-2582707.html

Liknande projekt skulle också kunna förklara gasutsläpp från botten...

Ja Ammoniak ifrån gödsel luktar för jävligt, men ren Ammoniak luktar "kemiskt" på något vis,
-- Nej Ammoniak har alldeles för hög löslighet i vatten, det späds ut på en gång, dessutom så kan avloppsvatten aldrig nå en särskilt hög koncentration av Ammoniak, ens om det vore ren urin som spolades ut. Om det inte förstås vore ett syndaflodsliknande Golden Shower som träffade kusten, typ....

Ammoniak bildas i urin först efter ett par-tre dagar, färsk urin innehåller bara ynkliga spår av Ammoniak, normalt sett i alla fall...

Men annars är irritationen som beskrivits snarlik... Olyckor med Ammoniak har dock hänt, tex järnvägsvagnar som spårat ur mm. Dagens järnvägsvagnar ska dock tåla att få rejäla smällar utan att brista.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-09-06 kl. 04:35.
Citera
2017-09-08, 15:52
  #91
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej de rostar knappast sönder lika fort och frigörs samtidigt, de flesta granaterna är små och innehåller något kilogram Klorgas, dessutom är antagligen läckaget sakta när rosten ätit sig tillräckligt djupt så bildas det porer, som först släpper ut gasen sakta. dessutom som skunkjobb skriver så löses Klorgas i vatten, det kommer aldrig upp några större bubblor,

Andra stridsgaser, Ammoniak, Senapsgas, Fosgen, Arsin osv är inte tillräckligt flyktiga under dessa omständigheter för att nå upp till ytan så pass snabbt att de kan utgöra någon risk, de löses vad jag förstår också i regel i vattnet.



Nej Klorgas användes aldrig på havet, det hade sin användning i skyttegravarna istället på landbacken.
Efter kriget dumpade man mängder av sådan ammunition i havet, om det ligger i Engelska Kanalen det vet jag inte, men det vore ingen sannolik dumpningsplats skulle jag tro,

Mellan Tyskland och tex Bornholm ligger det dock stora dumpningsplatser.

Som jag skrev - det omfattande ubåtskriget! Granaterna skulle fraktas till Frankrike från UK, och det skedde naturligtvis med båt.
Citera
2017-09-08, 17:03
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Måste finnas hur mycket sådan gas som helst i Engelska kanalen med tanke på det intensiva ubåtskriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Som jag skrev - det omfattande ubåtskriget! Granaterna skulle fraktas till Frankrike från UK, och det skedde naturligtvis med båt.

Jag blir inte säker på om hur du menar ? Det var inte så enkelt att föra ubåtskrig inne i Engelska Kanalen, trångt och svårt att gömma sig, Klorgas användes aldrig emot ubåtar, Klorgas är helt enkelt helt värdelöst för krigföring gentemot ubåtar.

Klorgas användes bara för krigföring på landbacken, Klorgas har en tydlig grön färg.

Om du menar att ammunitionsfartyg innehållande klorgasgranater sänktes så kan detta vara sant såklart, Men lasten blev ju då rätt så utspridd på bottnen.

Nej, det kemiska molnet kan inte ha rört sig om Klorgas om det kom ifrån havet, Klorgas löses alltid i vatten och späds ut, Om det nu inte varit en stor tankbåt med Klorgas som gått på grund eller exploderat, eller ligger sjunken på grunt djup. Nej man brukar aldrig skicka Klorgas på det sättet - det finns nästan aldrig behov av sådana volymer. Det är en rätt liten kemisk produkt. Om man behöver Klorgas i kemisk industri så tillverkas den ofta på plats. Den är billig att tillverka faktiskt.
Citera
2017-09-11, 19:44
  #93
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
http://www.telegraph.co.uk/news/2017...ses-breathing/

Folk i Sussex, Storbritannien gasades tydligen igår eftermiddag när de var på stranden läser jag så här till morgonkaffet. Hittar inget om det här så jag postar en tråd. Över 100 till sjukhus med andningssvårigheter, sår och illamående.

Är det en klorgasläcka som länken hintar om (internet på telefonen är på sparlåga, begränsad surf, kan inte se ev filmklipp)? Om så vad beror det på? Nån som klantat sig vid ett rörunderhåll? Terrorister? Hitlers spöke med skiftnyckel som svurit att hämnas?

Bär något företag skulden? Är det bara jag eller känns informationen lite "senkommen", appen som publicerar nyheter i min telefon säger att den kom in för ett par timmar sen (vem fan är på stranden klockan tre på morgonen) men händelsen var ju igår, mörkläggning?

Teorier och info uppskattas.

Det låter säkert rätt långsökt för de flesta som är oinvigda i konspirationsteoriernas Alice I Underlandet-värld, men det är fan inte omöjligt att detta är ett medvetet och hemligt biologiskt test likt de CIA utförde under Project MKNAOMI och Project MKOFTEN, vilket var sidoprojekt under MK ULTRA/DELTA/SEARCH.

Citat:
MKNAOMI was the code name for a joint Department of Defense/CIA research program lasting from the 1950s through the 1970s. Unclassified information about the MKNAOMI program and the related Special Operations Division is scarce. It is generally reported to be a successor to the MKDELTA project and to have focused on biological projects including biological warfare agents—specifically, to store materials that could either incapacitate or kill a test subject and to develop devices for the diffusion of such materials

Citat:
Project MKOFTEN was a covert Department of Defense program developed in conjunction with the CIA. A partner program to MKSEARCH, the goal of MKOFTEN was to "test the behavioral and toxicological effects of certain drugs on animals and humans".

Källor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_MKNAOMI

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_MKOFTEN

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_MKUltra
Citera
2017-09-29, 23:12
  #94
Medlem
Gustaf85s avatar
https://www.theguardian.com/environm...-investigation

Citat:
Ursprungligen postat av The Guardian
The Maritime and Coastguard Agency (MCA), which was leading the investigation, had said it was exploring a range of possible causes including gas from shipwrecks and possible illegal emissions from 180 ships identified in the Channel that day.

But it has said it cannot continue the investigation because the type of gas involved was never identified and samples were not taken.

Citat:
About 150 people sought hospital treatment after the incident. Speculation that the source was a factory in France, or an algae bloom, was quickly dismissed. The most likely source of the gas is still considered to be fumes from a ship in the Channel illegally flushing its tanks with chemicals.

Citat:
Stephen Lloyd, the Liberal Democrat MP for Eastbourne, said the MCA’s decision to halt its investigation would encourage ships to continue polluting.

Lloyd said he was disappointed that there appeared to be no protocol in place to capture samples of gas in such incidents.

He said: “We are lucky that no one appears to have had any longstanding ill-effects from coming into contact with the haze across Eastbourne and beyond. But its impact was certainly significant enough for 150 to turn up at the Eastbourne accident and emergency department. To find at the end of all this that no sample was collected is deplorable.
Citera
2017-10-28, 10:00
  #95
Medlem
Sculleys avatar
Nu har det kanske hänt igen

Citat:
'Noxious odour' sparks alert in Seaford, East Sussex

The warning comes a few months after a similar event forced people to leave beaches just along the coast near Eastbourne.

Emergency services have told people in Seaford, East Sussex to stay indoors and close windows and doors following reports of a "noxious odour".

Some people in the coastal town complained of stinging eyes and feeling sick after police received calls about a "burning plastic" smell at around 6pm on Friday.
http://news.sky.com/story/noxious-od...ussex-11101615
Citera
2017-10-29, 19:51
  #96
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu har det kanske hänt igen


http://news.sky.com/story/noxious-od...ussex-11101615
Seaford ligger bara några kilometer från det område som drabbades förra gången.

Känns väl troligt att de har något samband. Det minskar i så fall sannolikheten för att det handlar om utsläpp från förbipasserande fartyg.

Troligare är väl att det är något som släpps ut på land inte alltför långt bort. Eller kanske trots allt på franska sidan av kanalen.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback