Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Några verkar ha en viss misstanke mot ett fartyg som möjligen släppte ut ovanligt mycket rök då det passerade utanför kusten vilket synts på en satellitbild:
https://www.thesun.co.uk/news/4351510/beachy-head-chemical-leak-space-east-sussex-birling-gap/
Jag tror inte att något fartyg kan klara av att bränna så mycket bränsle per minut att det kan bli ett akut problem. Med en svavelhalt på bara någon procent i bränslet så kan det inte röra sig om stora mängder Svaveldioxid ändå.
Fanns någon gammal tumregel om att ett fartyg motsvarar x antal 1000 bilar i avgaser.
Men det är ändå en piss i Atlanten sett till hur stor ytan är.
Långt mera av sot och aska och annat kommer ju i regel ifrån skogsbränder, gräsbränder, och förstås vulkanutbrott.
Man har dock kunnat konstatera att omfattande Ammoniak, Metan och Svavelväte-utsläpp har skett ifrån havsbottnarna vilket i sin tur troligen kan ge en fotokemisk smog, eftersom oxidationen av Svavelväte till Svaveldioxid dessutom kan skapa förutsättningar för en snabb Ozon-bildning, Minns dock ej mekanismen, men nånting med att Ammoniak oxideras också och att det är en slags autokatalytisk reaktion.
Men dessa utsläpp är alltid utbredda i tiden, Såvitt jag vet finns inga rapporterade fall av mycket hastiga sådana gasutsläpp ifrån havsbottnarna (*), Man har ju trott att sådana gasutsläpp skulle kunna sänka fartyg hastigt och lustigt, Men jag har för mig att jag räknat på det, och densitetsminskningen av havsvattnets bärighet blir alldeles för liten för att det ska ha någon betydelse för ett fartygs sjövärdighet. Det kan helt enkelt inte lagras tillräckligt mycket gas i havsbottnen räknat per kvadratmeter för att vattnets bärighet ska sjunka. Dessutom så har ju tex Metan en viss löslighet i havsvattnet.
Såklart att ett sådant gasutsläpp ifrån havsbottnen kan ju teoretiskt sett utlösa en våldsam brand, men man torde ju lätt kunna skydda sig, om nu inte branden pågår i många timmar. Nåväl - allt syre förbrukas och motorn stannar, och fartyget driver då.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Samtidigt så syns ingen allvarlig algblomning på bilden så den tidigare algtoxinhypotesen kan vi nog glömma.
Som jag skrev tidigare så kan somliga alger bilda halogenkolväten men det kan aldrig bli några större koncentrationer, det finns helt enkelt inte de fysikalisk-kemisk termodynamiska förutsättningarna för att det ska ske. Livsprocesserna hjälper bara termodynamiken "på traven", de termodynamiska lagarna gäller ändå även i dessa sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det verkar ha varit en samvariation i både SO2, NOx och ozon (O3) och det går ju bra ihop med fotokemisk smog men vad som var källan till föroreningarna går inte att säga utifrån det. Fartygsavgaser innehåller både SO2 och NOx men det gör bilavgaser också, dock inte så mycket SO2 som i fartygsavgaser.
Det finns ju en annan slags "smog" som kan uppstå utav riktigt varma sommardagar i barrskogar, att så mycket terpener (kådliknande ämnen) avdunstar ifrån träden att det bildas en "smog" av det, samtidigt blommar ju ofta träden med massor av pollen och detta kan ju ge ett gult dis.
För väldigt länge sedan så brann en stor ljunghed om det var i Skottland eller Irland och rökmolnet lär ha varit rejält stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Båda ämnena kan dessutom bildas på biologisk väg men det brukar aldrig ge några högre halter i naturen.
Ja precis, det finns helt enkelt inte de fysikalisk-kemisk termodynamiska förutsättningarna för att det ska bli några högre koncentrationer. Atmosfärskemi handlar ju nästan bara om låga koncentrationer
Citat:
Ursprungligen postat av
ModerRota
Ok det var intressant. Då kan det ske på låg höjd över havet också. Det är väl intressant att titta på. Men då borde de redan känna till en sådan incident.
Ah, egentligen inte, ett flygplan som dumpar bränslet dumpar så lite, typiskt kanske 20-40 ton, 250 ton kanske för AirBus A-380, men det är ändå lite i förhållande till den ytan/volymen som det sprids över. Nu har jag visserligen varit på några flygplatser där man varit tvungen att dumpa bränsle och hela området stinker då fotogen, nåja inte så att det är farligt men att det doftar det gör det. Fotogen doftar som tändvätska till grillen, och definitivt inte som Klorgas, Kväveoxider eller typ Ozon, inte heller som halogenkolväten (tex Kloroform).
(*) Undantag finns ju, en kratersjö i Afrika släppte ut enorma mängder framförallt CO2, och dödade djur och människor, år 1986:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos
Såvitt man nu har räknat på det så kan havsbottnarna inte emittera så mycket gas, havsdjupet dämpar också sådana effekter.