2017-08-30, 00:16
Medlem
Har käkat propanolol (eller vad det heter) vid behov (tala inför folk). Funkar riktigt bra.

Många skådespelare använder det tydligen mot scenskräck.
Citera
2017-08-30, 05:50
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeffno
Hur har ni gått till väga för att få det utskrivet då? Räcker det att påtala att man har ångest och skulle vilja testa det? Kan tänka mig att man kanske får leta på en läkare som är ok med det? Jag har lite antydan till hypertension. Kan ligga på 130-140 systoliskt när det mäts på vc, men någon gång på akuten har det varit 180 då jag var riktigt nervös. Även frekventa extraslag vid ansträngning och stress. Dunno, men kanske kan vara en bra grej att ta upp i anamnesen?

Ni som ändå får ångest trots medicinen, är det lättare att hantera den mot att inte tagit den?

Vad är biverkningarna för er? Trötthet verkar vara vanligt. Farsan käkar såna mot arrytmier och han sa något om att man inte blir någon vidare idrottsman på dom men att dom gör sitt jobb.

Propranolol används mycket inom psykiatrin. Främst vid sociala situationer eller vid panikångest. Går du på psykiatrin är det väldigt lätt att få det. Du kan säga att du ska ha något föredrag eller presentation och att du börjar skaka och bli röd i ansiktet, hjärtat dunkar. Så är jag rätt säker på att du får det. Absolut ta upp det med stressen också. Allt som har med ökad hjärtfrekvens eller skakningar att göra.

Jag är ätit propranolol vid behov förr, tycker faktiskt det fungerade riktigt bra. Fick ingen ångest, brukar alltid bli lite svettig och nervös när jag står i en lång kö på affären, eller om jag är på jobbet och det blir konflikter där med patienter med demens. Men var väldigt obrydd när jag tog dessa. Nackdelen är att jag blev väldigt trött på dem, för mig var det en kamp att stå på benen, jag blev väldigt trött, men jag kunde absolut inte somna. Man blir mer andfådd också, och jag känner när dem börjar gå ur kroppen så får jag svårt att andas vilket drog på ångesten. Men jag har läst mycket om denna medicin och har faktiskt bara stött på en till som påpekar detta. Större delen av de som tar det verkar inte ha det problemet.

Citat:
Pratade med min psykolog som sa att dom kunde funka, speciellt om man har mycket fysiska symtom av ångesten (vilket jag har). Återstår att se. Går dom att blanda med tex sobril eller är det galet? Tänkte att man kanske behöver mindre av sobrilen då. Har en ask 5mg vid behov.

Det går, men det finns en moderat interaktion mellan SSRI & Oxazepam, även SSRI & Propranolol.

Citat:
Using propranolol together with sertraline may increase the effects of propranolol. Contact your doctor if you experience uneven heartbeats, shortness of breath, bluish-colored fingernails, dizziness, weakness, fainting, or seizure (convulsions). If your doctor does prescribe these medications together, you may need a dose adjustment or special test to safely use both medications. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.

Citat:
Using oxazepam together with sertraline may increase side effects such as dizziness, drowsiness, confusion, and difficulty concentrating. Some people, especially the elderly, may also experience impairment in thinking, judgment, and motor coordination. You should avoid or limit the use of alcohol while being treated with these medications. Also avoid activities requiring mental alertness such as driving or operating hazardous machinery until you know how the medications affect you. Talk to your doctor if you have any questions or concerns. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.

Jag har tagit Oxazepam, Proranolol och SSRI samtidigt. Det kanske är därför jag upplevde andningsbesväret, dock är kontraindikation för propranolol lungsjukdomar, vilket jag inte har.
Citera
2017-08-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Propranolol används mycket inom psykiatrin. Främst vid sociala situationer eller vid panikångest. Går du på psykiatrin är det väldigt lätt att få det. Du kan säga att du ska ha något föredrag eller presentation och att du börjar skaka och bli röd i ansiktet, hjärtat dunkar. Så är jag rätt säker på att du får det. Absolut ta upp det med stressen också. Allt som har med ökad hjärtfrekvens eller skakningar att göra.

Jag är ätit propranolol vid behov förr, tycker faktiskt det fungerade riktigt bra. Fick ingen ångest, brukar alltid bli lite svettig och nervös när jag står i en lång kö på affären, eller om jag är på jobbet och det blir konflikter där med patienter med demens. Men var väldigt obrydd när jag tog dessa. Nackdelen är att jag blev väldigt trött på dem, för mig var det en kamp att stå på benen, jag blev väldigt trött, men jag kunde absolut inte somna. Man blir mer andfådd också, och jag känner när dem börjar gå ur kroppen så får jag svårt att andas vilket drog på ångesten. Men jag har läst mycket om denna medicin och har faktiskt bara stött på en till som påpekar detta. Större delen av de som tar det verkar inte ha det problemet.

Det går, men det finns en moderat interaktion mellan SSRI & Oxazepam, även SSRI & Propranolol.

Jag har tagit Oxazepam, Proranolol och SSRI samtidigt. Det kanske är därför jag upplevde andningsbesväret, dock är kontraindikation för propranolol lungsjukdomar, vilket jag inte har.

Oj skitbra att du nämnde det! Ska eventuellt börja med ssri snart. Jag nojjar en del över att ta läkemedel så får ta det försiktigt i bör början då. Har dom funkat mot panikångest för din del, om du haft det vill säga?
Citera
2017-09-01, 05:19
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Oj skitbra att du nämnde det! Ska eventuellt börja med ssri snart. Jag nojjar en del över att ta läkemedel så får ta det försiktigt i bör början då. Har dom funkat mot panikångest för din del, om du haft det vill säga?

Hade inte panikångest just den perioden i mitt liv så kan inte svara på det :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in