2017-08-27, 20:08
Medlem
Har läst att det främst har effekt mot de fysiska tecknen på nervositet, dvs hjärtklappning, skakningar osv men har samtidigt sett att en del personer fått det utskrivet mot ångest. Någon som kan berätta lite om och hur det funkar för dom i så fall.

Hur funkar det mot ångest generellt? Tar det bara bort en del fysiska symtom medan man sitter och mår lika skit som innan? Vilken effekt har det på panikångest?
Citera
2017-08-27, 20:09
Medlem
Xer0s avatar
Du kommer knappast få betablockerare utskrivet om du inte är hjärtsjuk.
Ta en attarax och slappna av.
Citera
2017-08-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du kommer knappast få betablockerare utskrivet om du inte är hjärtsjuk.
Ta en attarax och slappna av.

Man kan visst få betablockerare utskrivet för panikångest, är du dum i huvudet?

Atarax fungerar inte på någon, möjligtvis som placebo.
Citera
2017-08-27, 20:20
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Man kan visst få betablockerare utskrivet för panikångest, är du dum i huvudet?

Atarax fungerar inte på någon, möjligtvis som placebo.

Jag tycker det funkar både mot generell ångest , social fobi och panikångest. Äter ca 40 mg om dygnet fördelat på 2-3 intag
Citera
2017-08-27, 20:22
Medlem
Betablockerare sänker pulsen och minskar de kroppsliga symptomen vid ångest som ex. svettning och skakiga händer och det gör att det inte syns lika mycket utåt vilket i sig gör att man slappnar av lite. Tyvärr tar det inte bort själva ångesten/paniken. Man mår fortfarande dåligt men klarar av situationer lättare.
Det brukar inte vara några problem att få utskrivet.
Citera
2017-08-27, 20:26
Medlem
Ninjor1987s avatar
En del betablockerare, men inte alla, påverkar inte bara det perifera nervsystemet (känsel, hjärtrytm och sånt) utan även det centrala nervsystemet. (hjärnan)

Propranolol (inderal, hemangiol, etc, et c) är ett sådant medel, och det finns faktiskt bevis på att den minskar emotionalitet och hur man upplever situationer som ger ångest vanligtvis, men den här effekten är dosberoende och du måste dosera enligt din vikt för att nå rätt effekt.

Jag får erkänna att jag inte minns exakt hur man räknade ut det hela, kan möjligen gräva upp länkarna för konvertering mellan rått och människodos senare (det var med råttor man kom på det hela), men om jag minns rätt så var det 20 mg Propranolol för en människa som väger 60 kg.

Om nu någon vill veta lite mer om hur fan det går till så är det så att Propranolol påverkar signalsubstansen och stresshormonet Norepinefrin, samt adrenalin, vilket styr en del av aktiviteten ut ur den delen av hjärnan som kallas Amygdalan - denna del styr hur vi reagerar på yttre hot, men även en stor del av vårt känsloliv. Propranolol ändrar hur vi upplever dom yttre hoten, till mindre hotfulla sådana, och vips! Efter ett tag så kodar hjärnan om hur vi upplever dessa yttre hot, permanent.

Således har betablockerare störst potential att hjälpa till med ångest, om man använder dom under psykoterapi, mot PTSD t ex, när man går igenom dramatiska minnen, eller, som det vanligtvis används, när man står på scen och känner scenskräck - efter ett tag så har hjärnan kommit fram till en ny slutledning om situationen, där man känner mindre rädsla och ångest.

Referenser:
---------------
Beta-Adrenergic Receptors in the Lateral Nucleus of the Amygdala Contribute to the Acquisition but Not the Consolidation of Auditory Fear Conditioning
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2998038/

Human amygdala reactivity is diminished by the β-noradrenergic antagonist propranolol.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20102667

How Administration of the Beta-Blocker Propranolol Before Extinction can Prevent the Return of Fear
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4820039/
Citera
2017-08-27, 20:27
Medlem
Beta funkar jättebra mot social fobi iaf för mig. Blir sjukt trött dagen efter bara. Så tar bara om det är livsviktiga möten eller så.
Citera
2017-08-27, 20:33
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
En del betablockerare, men inte alla, påverkar inte bara det perifera nervsystemet (känsel, hjärtrytm och sånt) utan även det centrala nervsystemet. (hjärnan)

Propranolol (inderal, hemangiol, etc, et c) är ett sådant medel, och det finns faktiskt bevis på att den minskar emotionalitet och hur man upplever situationer som ger ångest vanligtvis, men den här effekten är dosberoende och du måste dosera enligt din vikt för att nå rätt effekt.

Jag får erkänna att jag inte minns exakt hur man räknade ut det hela, kan möjligen gräva upp länkarna för konvertering mellan rått och människodos senare (det var med råttor man kom på det hela), men om jag minns rätt så var det 20 mg Propranolol för en människa som väger 60 kg.

Om nu någon vill veta lite mer om hur fan det går till så är det så att Propranolol påverkar signalsubstansen och stresshormonet Norepinefrin, samt adrenalin, vilket styr en del av aktiviteten ut ur den delen av hjärnan som kallas Amygdalan - denna del styr hur vi reagerar på yttre hot, men även en stor del av vårt känsloliv. Propranolol ändrar hur vi upplever dom yttre hoten, till mindre hotfulla sådana, och vips! Efter ett tag så kodar hjärnan om hur vi upplever dessa yttre hot, permanent.

Således har betablockerare störst potential att hjälpa till med ångest, om man använder dom under psykoterapi, mot PTSD t ex, när man går igenom dramatiska minnen, eller, som det vanligtvis används, när man står på scen och känner scenskräck - efter ett tag så har hjärnan kommit fram till en ny slutledning om situationen, där man känner mindre rädsla och ångest.

Referenser:
---------------
Beta-Adrenergic Receptors in the Lateral Nucleus of the Amygdala Contribute to the Acquisition but Not the Consolidation of Auditory Fear Conditioning

Human amygdala reactivity is diminished by the β-noradrenergic antagonist propranolol.

How Administration of the Beta-Blocker Propranolol Before Extinction can Prevent the Return of Fear

Intressant och bra beskrivet. Är just inderal jag tar och upplever att det fungerar precis som du beskrivit. Då jag under en längre tid nu kunnat exponera mig för situationer som tidigare skapat ångest misstänker jag att det ev. går att trappa ur medicinen helt och hållet. Är man en högkänslig person kanske det är bäst att låta bli iofs. Får se om ett tag. Funkar bra med en relativt låg dos för mig (väger 90 kg och äter som sagt ca 40 mg dagligen samt extra 20 mg vid behov)
Senast redigerad av riskybizzy 2017-08-27 kl. 20:35.
Citera
2017-08-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Referenser:
---------------

Wow! Jättebra info! Tack! Hade ingen aning om att det funkade så men om det finns något mellan ssri och benzodiazepiner som ändå är ok och inte vanebildande så är det ju toppen 😊 Verkar som att det ändå är en del som fått det utskrivet för ångest/panikångest.

Hur har ni gått till väga för att få det utskrivet då? Räcker det att påtala att man har ångest och skulle vilja testa det? Kan tänka mig att man kanske får leta på en läkare som är ok med det? Jag har lite antydan till hypertension. Kan ligga på 130-140 systoliskt när det mäts på vc, men någon gång på akuten har det varit 180 då jag var riktigt nervös. Även frekventa extraslag vid ansträngning och stress. Dunno, men kanske kan vara en bra grej att ta upp i anamnesen?

Ni som ändå får ångest trots medicinen, är det lättare att hantera den mot att inte tagit den?

Vad är biverkningarna för er? Trötthet verkar vara vanligt. Farsan käkar såna mot arrytmier och han sa något om att man inte blir någon vidare idrottsman på dom men att dom gör sitt jobb.
Citera
2017-08-28, 00:45
Medlem
GoFuckADucks avatar
Har funkat riktigt bra vid behov som att prata inför stora grupper med folk som man inte känner osv.
Citera
2017-08-29, 15:42
Medlem
Pratade med min psykolog som sa att dom kunde funka, speciellt om man har mycket fysiska symtom av ångesten (vilket jag har). Återstår att se. Går dom att blanda med tex sobril eller är det galet? Tänkte att man kanske behöver mindre av sobrilen då. Har en ask 5mg vid behov.
Citera
2017-08-29, 23:44
Medlem
Jag tycker inte det hjälper alls. Men hjärtat börjar i alla fall slå långsammare, men det har i vart fall inte jag någon glädje över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in