2017-08-27, 10:00
Medlem
Hej! Blir inte klok på situationen så tänkte höra om någon här på flashback har bra koll vad gäller löner + semesterersättning.

Min sambo bad om att i år få utbetald semesterersättning utan att ta ut ledighet, vi fick höra beloppet han tjänat in 12 % utav på det året som gäller, och kollade sedan att detta engångsbelopp vi skulle få utbetalt skulle skattas enligt ett engångsbelopp på 30 %
(Enligt skatteverket står det; Som engångsbelopp räknas ersättning för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet då bland annat semesterersättning.)

Trots detta, väljer arbetsgivaren att dela upp semesterersättningen på två månadslöner i sommar, och lägger till på lönen för att sen skatta allting enligt skattetabellen. Är detta verkligen rätt?
Citera
2017-08-27, 10:09
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildfantasi
Hej! Blir inte klok på situationen så tänkte höra om någon här på flashback har bra koll vad gäller löner + semesterersättning.

Min sambo bad om att i år få utbetald semesterersättning utan att ta ut ledighet, vi fick höra beloppet han tjänat in 12 % utav på det året som gäller, och kollade sedan att detta engångsbelopp vi skulle få utbetalt skulle skattas enligt ett engångsbelopp på 30 %
(Enligt skatteverket står det; Som engångsbelopp räknas ersättning för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet då bland annat semesterersättning.)

Trots detta, väljer arbetsgivaren att dela upp semesterersättningen på två månadslöner i sommar, och lägger till på lönen för att sen skatta allting enligt skattetabellen. Är detta verkligen rätt?

Vart och med vad arbetar hon med ?
Citera
2017-08-27, 10:24
Medlem
cacas avatar
Olagligt göra så enligt semesterlagen. Men eftersom arbetsgivaren tycker det ok så bedömer jag att det är en oseriös arbetsgivare.

Nu vet jag inte vilket avtal som hon arbetar under, men 12 procent låter lågt, brukar vara 13 procent, men som sagt kolla i hennes kollektivavtal vad som gäller för semester.

Beträffande skatt så ska en seriös arbetsgivare dra en engångsskatt om den betalar ut en ersättning utanför "vanlig" lön, engångsskatt brukar ligga på 50 procent.

Ett tips, då hon uppenbarligen arbetar hos en oseriös arbetsgivare. Har du/ni koll på vad hon egentligen ska ha? Pensionsinbetalningar? Tjänstepension? Rätt lön? Semester? Övertidsersättning? Rätt OB? Osv..... eller litar ni på att den gör rätt och ni inte blir lurade på pengar som ni faktist har rätt till? Kolla upp det, kan vara frågan om 10-tusental kronor per år om ni har otur,,,,,,,
Citera
2017-08-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Vart och med vad arbetar hon med ?

HAN jobbar inom bygg sektorn
Citera
2017-08-27, 12:46
Medlem
Ett litet förtydligande.

Om man skattar efter tabell så blir ju skatten visserligen lite för hög dessa två månader (eftersom det ser ut som att månadslöner är 15 tusen högre).

Men kom ihåg, detta är bara preliminär skatt, inte slutgiltig, så effekten blir bara att ni kortsiktigt betalar in för mycket skatt. I slutet av året beräknas den slutgiltiga skatten och i ert fall innebär det att ni får tillbaka på skatten det ni har betalt in för mycket. Inget förlorat alltså, ni har bara lånat ut pengar till staten.
Citera
2017-08-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuminPricken
Ett litet förtydligande.

Om man skattar efter tabell så blir ju skatten visserligen lite för hög dessa två månader (eftersom det ser ut som att månadslöner är 15 tusen högre).

Men kom ihåg, detta är bara preliminär skatt, inte slutgiltig, så effekten blir bara att ni kortsiktigt betalar in för mycket skatt. I slutet av året beräknas den slutgiltiga skatten och i ert fall innebär det att ni får tillbaka på skatten det ni har betalt in för mycket. Inget förlorat alltså, ni har bara lånat ut pengar till staten.

Nja är det verkligen så?
Går man som i vårat fall efter skattetabell som räknar ut exakta summan skatt som ska dras för varje lön, (då hans varierar väldigt mycket) istället för som hos företag med många anställda där man drar som ex 33% på alla, så tror jag inte vi får tillbaka särskilt mycket.( Visserligen om detta hade gjorts på semestersättning, men nu har ju arbetsgivaren bara lagt till "extra lön" på två månader och sedan skattat.. eller har jag fel? jag tänkte först som du, ursäkta om jag formulerade mig krångligt :-)
Citera
2017-08-27, 19:17
Medlem
Citat:
Nja är det verkligen så?
Går man som i vårat fall efter skattetabell som räknar ut exakta summan skatt som ska dras för varje lön, (då hans varierar väldigt mycket) istället för som hos företag med många anställda där man drar som ex 33% på alla, så tror jag inte vi får tillbaka särskilt mycket.( Visserligen om detta hade gjorts på semestersättning, men nu har ju arbetsgivaren bara lagt till "extra lön" på två månader och sedan skattat.. eller har jag fel? jag tänkte först som du, ursäkta om jag formulerade mig krångligt :-)
Arbetsgivaren skall dra efter tabell för all vanlig lön, det kan mycket väl innebära att det är ett flertal olika tabeller som är aktuella på ett företag med ett antal anställda, de kan givetvis inte dra efter samma tabell för alla. Om det med dragning av skatt efter engångsbelopp innebär att skatten blir för hög för året så får den skattskyldige överskjutande skatt åter.
Citera
2017-08-27, 19:29
Medlem
Citat:
Nja är det verkligen så?

Lönesystemen räknar ut "rätt" tabell. Idag är det väldigt få bolag som räknar ut allt för hand

Företag med många anställda drar absolut inte 33% på alla då man lämnar in a-skattsedel vid anställningens början så det sen dras rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in