2017-08-25, 16:21
Medlem
ja

vad är skillnaden ?
Senast redigerad av tony0682 2017-08-25 kl. 16:24.
Citera
2017-08-25, 16:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
ja

vad är skillnaden ?

En kontinentalsäng har alltid en sängstomme. En sängstomme är lång ifrån alltid till en kontinentalsäng.
Citera
2017-08-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En sängstomme är lång ifrån alltid till en kontinentalsäng.

Begrep inte ett skvatt av det där men är även jag ute efter en ny säng och undrar såklart vad en kontinentalsäng egentligen är samt vad man har för val om makan vill montera i befintlig stomme.

Stommen i mitt fall är 180x200cm.
Citera
2017-08-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En kontinentalsäng har alltid en sängstomme. En sängstomme är lång ifrån alltid till en kontinentalsäng.

Som jag fattat det saknar kontinentalsängar stomme utan är madrasser lagrade på madrasser..ö
Citera
2017-08-25, 17:29
Medlem
Mooons avatar
Det är också en fråga jag har ställt mig, va fan är en kontinentalsäng.

Det är tydligen en hög säng med tre madrasser: http://rdc2011.se/kontinentalsangar/
https://www.battrenatter.se/kontinental-ramsang.html

Skillnaden på en kontinentalsäng finner du både i storleken, komforten och de praktiska egenskaperna. Kontinentalsängen är hög, stilfull och komfortabel. Ramsängen är behaglig, bekväm och prisvänlig. Du kan läsa mer om de två typer av sängar nedanför. Du kan se ett exempel på en kontinentalsäng på bilden nederst till vänster, och ett exempel på en ramsäng nederst till höger.

En kontinentalsäng har tre madrasskikt. Nederst finner du en ramsäng, som utgör sängens ram och plattform. Ramsängen är omgiven av en träram, som gör sängen stabil och långtidshållbar. Ovanför ramsängen är det en resårmadrass, och detta är sängens primära komfortskikt. Resårmadrassen anpassar sig efter din liggställning, och ser till så att du får den bästa möjliga nattsömn. Överst finner du bäddmadrassen, och denna kan anpassas efter behov. Önskar du att ligga fast, så kan du enkelt välja en bäddmadrass av latex. Är du på utkik efter en mjukare yta att sova på, så rekommenderar vi våra bäddmadrasser av memory skum.

En ramsäng är en praktisk säng. Här kan man kombinera hög komfort med användarvänlighet. När du mottar din ramsäng ska du således endast montera på ben, därefter är din nya säng klar till att användas. Ramsängen har två madrasskikt. Nederst finner du ramsängen, som med sin solida ram av trä bildar stommen för sängen. Ramsängens fjädrar och stoppning utgör sängens primära komfortskikt. Överst är bäddmadrassen, som kan väljas efter dina behov. Om du önskar en ventilerande bäddmadrass så rekommenderar vi vårt latex-sortiment.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Begrep inte ett skvatt av det där men är även jag ute efter en ny säng och undrar såklart vad en kontinentalsäng egentligen är samt vad man har för val om makan vill montera i befintlig stomme.

Stommen i mitt fall är 180x200cm.
Citera
2021-06-23, 10:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Lånar denna avsomnade tråden...

Är en kontinentalsäng så mycket bättre egentligen eller har det mest gått mode i att det är en sån man "ska ha"?
Det är ju fan sjuka mängder madrasser och fjädrar och grejer i en sån. Måste man inte typ vara Prinsessan på ärten för att ha glädje av en kontinentalsäng?

Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja bygga en plattform att ställa sängen på för att få plats med förvaring undertill, men med min befintliga kontinentalsäng så skulle näsan i princip (något överdrivet) slå i taket om jag höjde den en halvmeter.
Citera
2022-01-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Lånar denna avsomnade tråden...

Är en kontinentalsäng så mycket bättre egentligen eller har det mest gått mode i att det är en sån man "ska ha"?
Det är ju fan sjuka mängder madrasser och fjädrar och grejer i en sån. Måste man inte typ vara Prinsessan på ärten för att ha glädje av en kontinentalsäng?

Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja bygga en plattform att ställa sängen på för att få plats med förvaring undertill, men med min befintliga kontinentalsäng så skulle näsan i princip (något överdrivet) slå i taket om jag höjde den en halvmeter.
Puffar tråden.
Kontinentalsäng är det dummaste påfundet på länge och dummast är dom som går på det, som jag.
Vi köpte en 180 säng hatade den från första stund, vi tänkte man vänjer sig men icke.
Nackdelarna är att den är för hög.
Det går inte att ligga 2 personer i sängen, rör sig någon det minsta så ruskar madrassen för den andra.
Den är för mjuk med, det är bara mot mitten den känns fast, man liksom rullar av åt sidorna ( jag väger 85kg).
Det slöt med att vi slumpade bort den på FB annonserna efter ett halvår för en 6 del av priset.
FB annonserna är för övrigt fulla av annonser om relativt nya kontinentalsängar.
Vänner och bekanta som också köpt kontinentalsängar säger samma sak.
Dom enda som verkar nöjda har enkelsängar typ 105-120cm, så dubbelsängarna är sämst.
Nu har vi återgått till helt vanliga resårbottnar och en 200cm bred bäddmadrass, så skönt och mycket billigare med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in