2017-08-28, 16:21
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Kolla kartan där är regionerna markerade och där står även namnen på provinserna.

https://minfil.org/W02fo1cdb9/karta.png

/Provokatör
Var kom den bilden från? Inte från FNs rapport iaf.

Vad jag vill påpeka är att central highlands utgörs i FNs rapport av endast två provinser. Hazarajat är större än så, många gånger fler människor dödas och skadas i Hazarajat än i de två provinser som i FNs rapport utgör central highlands. Din jämförelse med skjutningar i Skåne bör alltså ses över.

Om din genomgång skulle få spridning och det visar sig att den innehåller faktafel förstår du förstås vad som händer: Att ondska och dumhet går hand i hand är härmed bevisat än en gång.
Citera
2017-08-28, 16:32
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

Vad jag vill påpeka är att central highlands utgörs i FNs rapport av endast två provinser. Hazarajat är större än så, många gånger fler människor dödas och skadas i Hazarajat än i de två provinser som i FNs rapport utgör central highlands. Din jämförelse med skjutningar i Skåne bör alltså ses över.

Om din genomgång skulle få spridning och det visar sig att den innehåller faktafel förstår du förstås vad som händer: Att ondska och dumhet går hand i hand är härmed bevisat än en gång.

Sitter på mobilen nu men du ska få alla länkar senare. Central highlands utgörs av 4 provinser inte av 2 Hazaristan har inga gränser utan sträcker sig över flera provinser och är dom delar som befolkas av hazarerna I majoritet.

/Provokatör
Citera
2017-08-28, 16:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Innebär att ha fel att man är ond och dum? I så fall gäller det även dig. Om du är den som har fel är det du som ond och dum.

Är det så man argumenterar: antingen är du ond och dum, eller så är jag det?

Är det ens argumentation, jag tycker det bara låter som arga människor som skriker på varandra och försöker säga de mest sårande saker. Inte mycket till argument där. Intoleransen är total.
Citera
2017-08-28, 19:33
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Innebär att ha fel att man är ond och dum? I så fall gäller det även dig. Om du är den som har fel är det du som ond och dum.

Är det så man argumenterar: antingen är du ond och dum, eller så är jag det?

Är det ens argumentation, jag tycker det bara låter som arga människor som skriker på varandra och försöker säga de mest sårande saker. Inte mycket till argument där. Intoleransen är total.
Du får nog försöka förstå vem/vilka jag tror skulle dra slutsatsen "dum och ond".
Citera
2017-08-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
DN har panik

Thord Eriksson: Så blev en Norgehistoria en svensk sanning
http://archive.is/MwAV2

Han kommer ju inte med några som helst uppgifter att det som skrivits inte är sant.
Verkar mest haka upp sig på vilka som skrivit om rapporten i de sociala medierna.

Fakta är ju att det mördades ca 3500 personer i Afghanistan år 2016 och att det är ca 10 personer per 100.000 invånare.
Många länder ligger ungefär lika med Afghanistan när det gäller mord tex Ryssland.
Men väldigt många länder ligger långt över.
Citera
2017-08-28, 20:38
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Han kommer ju inte med några som helst uppgifter att det som skrivits inte är sant.
Verkar mest haka upp sig på vilka som skrivit om rapporten i de sociala medierna.

Fakta är ju att det mördades ca 3500 personer i Afghanistan år 2016 och att det är ca 10 personer per 100.000 invånare.
Många länder ligger ungefär lika med Afghanistan när det gäller mord tex Ryssland.
Men väldigt många länder ligger långt över.
Statistiken i FNs rapport gäller dödade och skadade i den väpnade konflikten. Vanligt kriminellt våld uppges ej ingå. Fotnot 225 på sidan 63:

Citat:
UNAMA records civilian deaths and injuries with a nexus in the on-going armed conflict under different tactic-types, including targeted killing, suicide and complex attacks, IEDs, etc. In doing so, UNAMA documents alleged acts that amount to the war crimes pursuant to the ICC Statute and/or customary international law - including the war crime of murder pursuant to Article 8(c)(i) of the ICC Statute - as well as civilian deaths and injuries caused during the conduct of hostilities that may not violate IHL. UNAMA distinguishes conflict-related civilian deaths and injuries from domestic criminal offences such as murder or assault committed by a private actor outside the context of the armed conflict. Incidents lacking the requisite nexus with the on-going armed conflict are not included in this report.
Citera
2017-08-28, 20:45
Medlem
Citat:
Statistiken i FNs rapport gäller dödade och skadade i den väpnade konflikten. Vanligt kriminellt våld uppges ej ingå. Fotnot 225 på sidan 63:

Det är ju väldigt svårt att veta vad som är vad. Nån hittades dödad och det sägs att det var talibanerna. Måste finnas en sammanställning på alla mord i Afghanistan. Var kan man hitta den ?
Citera
2017-08-28, 20:51
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Det är ju väldigt svårt att veta vad som är vad. Nån hittades dödad och det sägs att det var talibanerna. Måste finnas en sammanställning på alla mord i Afghanistan. Var kan man hitta den ?
Ja antagligen väldigt svårt. Särskilt som talibaner och andra finansierar sina operationer med kriminella aktiviteter, särskilt opiumrelaterade.

Det enda jag hittat är en uppgift refererad i Wikipedia om 48 mord i Kabultrakten under några månader 2002-2003. Det var ju marginellt.
Senast redigerad av Vågskålen 2017-08-28 kl. 21:04.
Citera
2017-08-28, 21:00
Medlem
Vågskålens avatar
Kolla murder rate-listan från Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Afghanistan med sina 6,55 mord per 100k invånare (2012) framstår ju som ... inte alls så illa. Kolla de karibiska länderna, helt otroligt. Bahamas till exempel: 29,81!

Åka på drömsemester till Bahamas, eller bli utvisad till en säker död i Afghanistan?
Citera
2017-08-28, 22:02
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Kolla murder rate-listan från Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Afghanistan med sina 6,55 mord per 100k invånare (2012) framstår ju som ... inte alls så illa. Kolla de karibiska länderna, helt otroligt. Bahamas till exempel: 29,81!

Åka på drömsemester till Bahamas, eller bli utvisad till en säker död i Afghanistan?
Hmm, blir inte klok på den här statistiken heller. Sorry för att jag bombar tråden med inlägg, men jag tänker ofta i text. Ett försök att reda ut siffrorna:

FN-rapporten har en siffra och UNODC (som ju också är FN) har en annan, för samma år, 2012. Men att bara plussa ihop dem för att få totala siffran över omkomna i Afghanistan är nog för enkelt, för statistiken kan vara överlappande. I hur stor utsträckning ingår offer för talibanernas våld i UNODCs statistik?

Från UNODCs sajt (data.unodc.org):

Citat:
Definitions: “Intentional Homicide” means unlawful death purposefully inflicted on a person by another person. Data on intentional homicide should also include serious assault leading to death and death as a result of a terrorist attack. It should exclude attempted homicide, manslaughter, death due to legal intervention, justifiable homicide in self-defence and death due to armed conflict.

Så "death as a result of a terrorist attack" ingår, men inte "death due to armed conflict".

Enligt FNs rapport (sidan 5) är 40 % skadade/döda offer för "improvised explosive devices" (inklusive självmordsattacker) och dessa lär rimligen betraktas som terroristattacker. 34 % föll offer för "ground engagements", dvs fastnade i korselden mellan stridande parter. Dessa kanske snarare betraktas som "death due to armed conflict".

Så rimligen borde statistiken vara överlappande - 40 % FN-rapportens siffror över civila dödade i den allmänna konflikten (om man antar lika fördelning av dödade respektive skadade) torde återkomma som mördade i UNODC statistik. Så då är det bara att addera UNODCs siffra med resten av FNs siffra, dvs 60 %.

1948 + 1159 * 0,6 = 2643.

2643 civila personer bör alltså ha dött i Afghanistan 2012 som följd av kriminalitet, terrorism och allehanda krigsaktiviteter.

Bahamas vinner allså ändå med hästlängder.
Senast redigerad av Vågskålen 2017-08-28 kl. 22:06.
Citera
2017-08-31, 00:03
Medlem
Här har vi nån som vet vad han skriver om då han är på plats i Afghanistan:

https://twitter.com/rektorhamid
Citera
2017-08-31, 19:16
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:

Kartan är samma karta som MiV använder, men det förändrar ingenting på provinsnivå.
https://www.migrationsverket.se/images/18.2d998ffc151ac38715919556/1485556080245/afghanistan2-december2017.1000px.png

Citat:
Vad jag vill påpeka är att central highlands utgörs i FNs rapport av endast två provinser. Hazarajat är större än så, många gånger fler människor dödas och skadas i Hazarajat än i de två provinser som i FNs rapport utgör central highlands.

FN-rapporten anger som du säger bara att provinserna Bayman och Daikundi ingår i CENTRAL HIGHLANDS (sid. 16) och där har det bara dött 7 st i år lika många som i hela Skåne, men där bor ju nästan 1.2 miljoner fler än i Skåne. Dessutom valde jag att ta med 2 provinser till, håller vi oss till FN's definition av CENTRAL HIGHLANDS ser det ut som i tabell 1. På sidan 73 i FN-rapporten så framgår det hur många som rapporterats döda eller skadade i respektive provins.
https://unama.unmissions.org/sites/default/files/protection_of_civilians_in_armed_conflict_midyear_ report_2017_july_2017.pdf
För att få fram befolkningen i respektive provins så har jag använt denna något inaktuella sammanställning från 2015 (befolkningen ökar med ca 3% per år): https://en.wikipedia.org/wiki/Provinces_of_Afghanistan

Kod:
Tabell 1

PROVINS		DÖDA	SKADADE	INV.	HAZARER
Bamyan		0	0	747'	85%
Daikundi	7	14	924'	90%

TOTAL		7	14	1.671'

Vi får precis som du säger titta på var hazarerna bor och hur farligt det är där, detta område kallas för Hazaristan/Hazarajat, den sträcker sig över flera olika provinser, ungefär som samernas Sápmi. Vilka dessa är beror lite på vart man läser, enligt den engelska Wikipediasidan så står det: "The Hazarajat (also referred to as Hazaristan) is a regional name for the territory inhabited by the Hazara people, which lies in the central highlands of Afghanistan

Hazarajat is primarily made up of Bamyan, Maidan, Ghazni and Daykundi but also include varying parts of Ghor, Oruzgan, Parwan, Samangan, Baghlan, Balkh, Badghis, Logar, and Sar-e Pol, Herat, provinces."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hazarajat

Dvs hela 14 provinser enligt tabell 2:
Befolkning: https://en.wikipedia.org/wiki/Provinces_of_Afghanistan

Kod:
Tabell 2

CENTRAL HIGHLANDS ENLIGT WIKIPEDIA

PROVINS		DÖDA	SKADADE	INV.	HAZARER
Daikundi	7	14	924'	90%
Bamyan		0	0	747'	85%
Ghazni		65	100	1.300' 	80%
Sar-e Pol	22	18	560'	50%
Ghor		10	10	790'	45% 	
Samangan	8	16	388' 	35%
Urozgan		39	273	386' 	35%
Maiden Wardak	20	23	596' 	25%
Parwan		13	27	664'	15% 
Baghdis		19	48	496'	15%
Balkh		19	27	1.300' 	10%
Logar		27	33	392' 	10%
Baghlan		30	75	911'	9% 
Herat		107	108	1.809'	2%

TOTAL		386	772	11,265'

Här bor nästan 4.5 miljoner hazarer, tabell 3.

Kod:
Tabell 3

PROVINSER MED FLER ÄN 100.000 HAZARER	

PROVINS		HAZARER		%
Ghazni		1040000		80%
Daikundi	831600		90%
Kabul		792000		18%
Bamyan		634950		85%
Ghor		355500		45%
Sar-e Pol	280000		50%
Maiden Wardak	149000		25%
Samangan	135800		35%
Urozgan		135100		35%
Balkh		130000		10%

TOTAL		4.483.950

Här dör många, tabell 4, 2 av dessa anses som otrygga och ingen utvisas dit.

Kod:
Tabell 4

PROVINSER MED MÅNGA DÖDA
					HAZARER	
PROVINS		DÖDA	SKADADE	INV.	PROCENT	HAZARER
Helmand		238	294	925'	11%	92.5'
Kabul		219	829	4.400'	18%	792'
Kandahar	162	233	1.200'	1%	12'
Nangarhar	132	245	1.500'	0%	0

TOTAL		751	1601	8.400'		896'

Kabul är huvudstad och där sker många attacker mot regeringsbyggnader, utländska beskickningar och mot religiösa mål. I Helmand härjar talibaner, och i Nangarhar IS, i Kandahar finns många militära mål som attackeras. Men som ni ser finns det bara många hazarer i Kabul och knappt några i Kandahar och Nangarhar.

Ja och så var det då det där med dödade och skadade i Skåne (tabell 5).

Kod:
Tabell 5

SKJUTNINGAR I SKÅNE 2017

ORT		DÖDA	SKADADE	INVÅNARE
Malmö		6	12	342'
Helsingborg	1	2	124'
Landskrona	0	2	30'

TOTAL		7	16	496'

Nu kan vi räkna ut hur stor risk/chans det är att dödas eller skadas i en population på 100.000, tabell 6. Malmö ligger med i denna sammanställning på plats 6.

Kod:
Tabell 6

DÖDA & SKADADE / 100.000

Bamyan *	0.00
Panshir		0.00
Daikundi *	2.27
Ghor *		2.53
Balkh *		3.54
MALMÖ		5.26
Parwan		6.02
Samangan *	6.19
Sar-e Pol *	7.14
Maiden Wardak *	7.21
Nuristan	10.20
Baghlan		11.53
Herat		11.89
Ghazni *	12.69
Baghdis		13.51
Logar		15.31
Kabul *		23.82
Nangarhar	25.13
Kandahar	32.92
Helmand		57.51
Urozgan *	80.83

*= Provinser med fler än 100.000 hazarer

Minst 5 provinser av 20 är tryggare än Malmö, nu har jag inte tagit med dom 14 provinser där det inte bor speciellt många hazarer notera att dom farligaste provinserna är med. Urzogan verkar vid sidan av Helmand, Nangarhar och Kandahar vara ett riktigt skitställe men då får man väl hålla sig borta därifrån, det finns trots allt ett trettiotal andra provinser som inte anses vara otrygga.

Citat:

Jag hoppas dessa siffror får spridning, tom Studio Ett gav igår en mer nyanserad bild av hur situationen i Afghanistan är. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6766447

Nu har du siffror och källor med sidhänvisningar att hålla dig sysselsatt en stund, gå igenom siffrorna ordentligt innan du försöker slå mig i skallen igen. Alla siffror över skadade och döda gäller för perioden Januari-Juni 2017.

Citat:
Din jämförelse med skjutningar i Skåne bör alltså ses över.

Du förstår att jag inte har behövt se över jämförelsen med skjutningar i Skåne, visst jag har spetsat till både rubrik och mitt sätt att uttrycka mig men siffrorna talar sitt tydliga språk, man dör inte per automatik om man åker till Afghanistan!

En en av provinserna där hazarerna är i klar majoritet 85%, Bamyan med 634.950 hazarer så har INGEN dött eller skadats under hela 2017!

Eftersom det inte finns några faktafel så kan du inte anklaga mig för att vara varken dum eller ond! Nu väntar jag bara på att du postar en ursäkt!

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2017-08-31 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in