2023-10-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Tack för svar.
Om jag inte har möjlighet att vänta utan att överföringar får ske det när det sker så att säga. Föra över pengar och växla före köpen eller bara låta det vara och välja EUR när jag väl nyttjar kortet?

Det är bättre att växla när valutamarknaderna är öppna.
Citera
2023-10-27, 02:47
Medlem
krommees avatar
Bör fråga, vad och varför har man ens google pay, Samsung pay , Apple pay, till vilken nytta ?
Citera
2023-10-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Bör fråga, vad och varför har man ens google pay, Samsung pay , Apple pay, till vilken nytta ?

Ja, det kan man fråga sig. Jag skaffade Google Pay mest av nyfikenhet, enda nyttan jag haft av det är väl att jag kunnat betala med mobilen nån enstaka gång när jag glömt allt annat hemma.
Citera
2023-10-27, 09:17
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Ja, det kan man fråga sig. Jag skaffade Google Pay mest av nyfikenhet, enda nyttan jag haft av det är väl att jag kunnat betala med mobilen nån enstaka gång när jag glömt allt annat hemma.

Så vemsomhelst kan blippa luren om man har den ? Bra eller dåligt hm
Citera
2023-10-27, 09:40
Medlem
Citat:

Folk går ju redan runt med korten i samma fodral som mobilen ändå. Med Samsung Pay får man använda fingeravtryck för att kunna betala. Google och Apple har också något skydd.
Citera
2023-10-27, 10:32
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte exakt hur Andorid har för säkehetslösning men för iPhone så måste du låsa upp telefonen för att kunna betala (tex titta på den för att låsa upp med FaceID). Dvs det är säkrare än att betala med ditt kreditkort då man där kan "blippa" utan pinkod upp till ett visst belopp.

Jag betalar uteslutande med telefonen, väldigt smidigt då man inte behöver ha med sig plånboken och alla olika kreditkort.
Citera
2023-10-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ja, upp till 400 kr, sen måste man låsa upp med fingeravtryck eller liknande. Det är väl ungefär samma som med kort.
Citera
2023-10-27, 12:35
Medlem
krommees avatar
Tack för svaren,känns inte som att Google pay är nåt att börja med.
En annan fråga om Revolut..
Har man alla valutor på samma konto/iban
Typ sätter jag in 1000kr där så har jag det i kronor? Sen om jag vill sätta in 50€ på en sida. Växlar jag kronor till euro och tar man ut euro har man det i euro och växlar som man vill, har jag förstått det rätt då? Isåfall lär man spara bra mycket på alla scamvalutakurser och avgifter ?
Citera
2023-10-27, 13:36
Medlem
Citat:
Tack för svaren,känns inte som att Google pay är nåt att börja med.
En annan fråga om Revolut..
Har man alla valutor på samma konto/iban
Typ sätter jag in 1000kr där så har jag det i kronor? Sen om jag vill sätta in 50€ på en sida. Växlar jag kronor till euro och tar man ut euro har man det i euro och växlar som man vill, har jag förstått det rätt då? Isåfall lär man spara bra mycket på alla scamvalutakurser och avgifter ?

Du kan ha en massa olika valutkonton hos Revolut, säkert ett 100-tal olika valutor.
Men du måste inte växla i förväg för att köpa något i en utländsk valuta. Köper du något i Euro och har bara SEK på kontot så växlas det kostnadsfritt (givet att det inte är helg) i samband med köpet. Fördelen med att växla i förväg är dels att du då hedgar dig för framtida valutakursförändringar och sedan kan det vara smart att växla i förväg om du vet att du ska köpa något kommande helg, för att undvika växlingsavgiften som är under helger.
Citera
2023-10-27, 13:46
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du kan ha en massa olika valutkonton hos Revolut, säkert ett 100-tal olika valutor.
Men du måste inte växla i förväg för att köpa något i en utländsk valuta. Köper du något i Euro och har bara SEK på kontot så växlas det kostnadsfritt (givet att det inte är helg) i samband med köpet. Fördelen med att växla i förväg är dels att du då hedgar dig för framtida valutakursförändringar och sedan kan det vara smart att växla i förväg om du vet att du ska köpa något kommande helg, för att undvika växlingsavgiften som är under helger.
Låter najs det
Citera
2023-10-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus

Ok så då kan man ha svenska pengar på kontot och betala med Revolut när det behövs. Men det är en extra växlingskurs på helger?
Citera
2023-10-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Ok så då kan man ha svenska pengar på kontot och betala med Revolut när det behövs. Men det är en extra växlingskurs på helger?
Ja precis, sedan finns det en gräns på 10 000 kr/mån. Växlar du mer än det tillkommer också en avgift om du har standardkortet (gratiskortet).

https://help.revolut.com/sv-SE/help/wealth/exchanging-money/how-much-does-it-cost-to-make-an-exchange/will-i-be-charged-for-exchanging-foreign-currencies/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in