Citat:
Ursprungligen postat av
Kleop
Är det rimligt att tro på att det är genomförbart då? Liksom, att helt ta död på strävan efter saker och på så sätt gardera sig mot omvärlden, typ.
Det man enligt buddhismen "tar död" på är allt lidande, inte all handlingsförmåga. Lidandet är rotat i okunskap, en felaktig perception om hur världen är beskaffad. Vi gör hela tiden misstaget att önska att trevliga och njutbara upplevelser varade för evigt, tänk bara på hur vi känner oss när semestern är slut eller när en nykärlek börja ebba ut, och fly från otrevliga eller smärtsamma upplevelser hellre än möta dem. Lever man kravlöst och med få begär upplever man oftast en sinnesro och lycka som inte kan mätas med det flyktigare lyckoruset som kommer från världsliga ting, det låter rimligt tycker jag, fråga en munk annars. Om fullständig upplysning är genomförbart vet jag inte. Jag vet bara att jag kan anta motsatsen och gå runt och vara otillfredsställd med tillvaron eller anta att det är möjligt och försöka harmonisera mer med min omgivning och samtidigt uppleva positiva resultat längs vägen, sen om jag blir upplyst eller inte spelar mindre roll.
On Topic så spelar det ingen roll hur mycket vi förbättrar vår materiella tillvaro så länge vi kämpar emot naturlagarna och skapar lidande för oss själva.