2017-08-22, 18:28
Medlem
mjukmjukares avatar
Alger är ju en hyfsad ny råvara som kommit med dels det asiatiska och den gröna vågen.
Även om alger funnits i miljoner år.
En rätt som Poké Bowl, lite nationalrätt från Hawaii, innehåller ofta alger.
Fräsch brytningar i heta asiatiska rätter kan vara välsmakande gröna alger som en side order.
Kort sagt så kan man göra vad man vill så länge man har fantasi och tycker alger passar.
Varför inte till en svensk Skaldjursbricka ā la 2017?

Att hitta alger är inte helt lätt. (undantaget att kliva ut i havet)
Kanske i asiataffärer. Voltaire har lite på nätet. Man får googla. Någon som har tips?
Men min fråga;

Om jag får hem ett paket alger, oftast eller alltid torkade, i olika former.
Hur tillagar jag dessa och får den där underbart fräscha smaken av både hav och något litet smak tillsatt?

Jag vill inte dränka dom i allt det klassiska som sesamolja, fisksås, oystersås m.m.
Dom jag ätit ute är så subtilt smaksatta och smakar så fräscht.

Någon som vet?

´
Citera
2017-08-22, 19:08
Medlem
Erikons avatar
I Sverige får du nog räkna med att köpa importerade torkade alger. Så fort du tillsätter någon form av vätska kommer de expandera i storlek, i princip kan du stoppa en alg i munnen så kommer saliven att få den att svälla till original storlek. De smakar redan av salt så du behöver inte smaksätta dem.

Ska du göra en sallad kan du lägga dem i en skål med vatten, ska du göra en gryta eller soppa räcker det med att slänga i dem på slutet och låta dem ligga i någon minut.
Citera
2017-08-22, 20:07
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
I Sverige får du nog räkna med att köpa importerade torkade alger. Så fort du tillsätter någon form av vätska kommer de expandera i storlek, i princip kan du stoppa en alg i munnen så kommer saliven att få den att svälla till original storlek. De smakar redan av salt så du behöver inte smaksätta dem.

Ska du göra en sallad kan du lägga dem i en skål med vatten, ska du göra en gryta eller soppa räcker det med att slänga i dem på slutet och låta dem ligga i någon minut.

Menar du bara blötläggning?
Inget uppkok?
Ingen smaksättning?

´

känner mig tveksam men tack för svar....
Citera
2017-08-22, 23:27
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Menar du bara blötläggning?
Inget uppkok?
Ingen smaksättning?

´

känner mig tveksam men tack för svar....

De har redan en smak av salt och alger, tillsätt bara någon form av vätska så blir torkade alger till sin naturliga form
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in