2017-08-22, 16:42
Medlem
Det finns vissa internetsidor som inte kräver cvc-kod för att genomföra ett internetköp, främst vissa utländska sidor. Alla svenska sidor har ju stöd för cvc-kod och till och med BankID-verifiering eller sms-verifiering också.

Jag kommer antagligen aldrig att vilja köpa på en sådan utländsk sajt. Går det att kontakta sin bank och begära att sådana betalningar inte tillåts? Dvs att cvc-kod kommer att krävas alltid.
Citera
2017-08-22, 17:33
Medlem
Pisswassers avatar
Nej.

Dock har alla seriösa banker så man kan stänga/öppna kortet för internetköp inom Sverige samt övriga världen. Ännu seriösare banker har så man kan stänga/öppna på kontinentnivå alltså t.ex. nordamerika, sydamerika, asien etc.

Jag har mitt kort stängt för hela världen förutom sverige när jag är här hemma i och då fungerar det bara här.

När jag t.ex. åker till USA så öppnar jag upp det för nordamerika när jag gör ett köp på plats och stänger det direkt efter genomfört köp. Gör det via appen och det tar 15 sek. Går också att göra om du sitter hemma och vill beställa över nätet, bara att öppna upp det för den kontinent affären ligger i och sedan stänga efter genomfört köp.
Citera
2017-08-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Nej.

Dock har alla seriösa banker så man kan stänga/öppna kortet för internetköp inom Sverige samt övriga världen. Ännu seriösare banker har så man kan stänga/öppna på kontinentnivå alltså t.ex. nordamerika, sydamerika, asien etc.

Jag har mitt kort stängt för hela världen förutom sverige när jag är här hemma i och då fungerar det bara här.

När jag t.ex. åker till USA så öppnar jag upp det för nordamerika när jag gör ett köp på plats och stänger det direkt efter genomfört köp. Gör det via appen och det tar 15 sek. Går också att göra om du sitter hemma och vill beställa över nätet, bara att öppna upp det för den kontinent affären ligger i och sedan stänga efter genomfört köp.
Jaha, vilken bank har du? Har aldrig hört detta. Skicka PM om du inte vill skriva bank här
Citera
2017-08-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Jaha, vilken bank har du? Har aldrig hört detta. Skicka PM om du inte vill skriva bank här

Detta fungerar iaf för ICA-banken. Prova att logga in på din internetbank så ska du nog se att det går att ändra inställningar.
Citera
2017-08-22, 19:33
Medlem
Jag hade det omvända problemet med ICA-banken för en månad sedan. CVC-koden skickades inte vid betalningen och då nekade banken den transaktionen. Fick ringa in för att be dem godkänna detta temporärt, så bankerna verkar implementera det lite olika.
Citera
2017-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Detta fungerar iaf för ICA-banken. Prova att logga in på din internetbank så ska du nog se att det går att ändra inställningar.
Ok, jag har SEB, ska kolla upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av cowabungah
Jag hade det omvända problemet med ICA-banken för en månad sedan. CVC-koden skickades inte vid betalningen och då nekade banken den transaktionen. Fick ringa in för att be dem godkänna detta temporärt, så bankerna verkar implementera det lite olika.
Älskar hur du fyra år efter att du registrerade dig tyckte att det var läge nu att dela med dig av detta, som ditt första inlägg

Var det webbhandelns fel att cvc-koden inte gick fram, antar jag?
Citera
2017-08-22, 19:47
Medlem
lol det satt långt inne...

Ja, det fanns inte ens möjlighet att skriva in CVC-koden i formuläret, när jag gjorde betalningen så slog det inte mig heller att det saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in