Citat:
Rätt vet jag inte men de hade domaren på sin sida. Men visst jag hade förstås köpt på nätet och sen skickade de faktura på mejl som man lätt missar vilket jag också gjorde precis som många andra här. Istället för att acceptera att det inte blir nån betalning och stryka prenumerationen så drog Fria Tider först iväg en påminnelse på sms som jag inte hann reagera på riktigt och sen efter bara nån vecka kom en med posten med 60 kr avgift + 33 kronor ränta dvs direkt nästan 100 kronor dyrare. Eftersom detta förstås är ett utstuderat avtal som jag förmodligen godkänt så bestred jag hela köpet istället för att bara tjafsa om avgifterna och de svarade att de skulle utreda det.Detta kanske kan verka "rätt" av dem så här långt men det är ju inte så enkelt att jag ljuger och de talar sanning, utan det är mer så att de lägger på 60 kr straffavgift och på det viset mer eller mindre tvingar en att ljuga eftersom prenumationen kostar 365 kr och 60 kr + ränta 33 blir 93 kr totalt dvs är en rejäl smäll jämfört med vad man gått med på bara för att man missar ett mejl och inte är blixtsnabbt när de påminner med sms. Många i denna tråd vittnar om liknande erfarenheter som vi sett.
MEN sen kommer det fräcka: Istället för att svara ärligt att nu har vi sett att det är du som köpt och tänker kräva dig på pengar om du inte betalar så drog de iväg ett inkassokrav utan förvarning på 180 kronor till i avgift och ytterligare ränta där de skrev detta: betala eller bli stämd. Då var skulden i princip redan 1000 kronor så jag bestred förstås eftersom jag inte har nåt att förlora när det ändå bara kostar 600 kronor extra att bli stämd om man förlorar enligt tidigare erfarenheter här i tråden även om det finns vissa oroväckande undantag där folk fått betala mer.
Domaren var en ung brud och verkade vara helt lobotomerad av Fria Tider, hon hotade mig med att antingen gå med på deras krav rakt av eller så skulle hon döma mig att betala tiotusentalskronor för okynnesbestridande. Hon försökte först få dem att sätta ned kravet och förlika men de vägrade att diskutera det ens och hade en helt rabiat ton även mot domaren och hon lät rätt trött på dem när alla var med så jag tänkte att det här vinne rjag. Men sen skulle jag prata med domaren i enrum och då bytte hon helt attityd och blev som förbytt och var extremt förnedrande mot mig och sa att jag ljög och att hon tänkte dömma mig till en massa kostnader för det hade Fria Tider redan yrkat på etc. Det kändes exakt som att sitta och förklara för Fria Tiders sk "kundservice" ingen skillnad alls förutom att hon inte kallade det okynnebestridande utan "onödig rättegång". Jag hade orsakat en "onödig rättegång" och skulle därför betala allt trots att hon inte kan veta det då när hon inte ens hunnit gå igenom bevisen och den knappast var helt vattentät utan mest som sagt FTs egna handlingar och utskrifter ur deras system och mejlar.
Det slutade med att jag gick med på att betala 6590 kronor allt som allt varav mer än hälften bestod av lyxhotell och flygresor och annan skit som de slösat pengar på förmodligen bara för att jag ska skriva det här på Flashback så andra blir rädda och betalar dem frivilligt och de kan fortsätta lägga på avgifter enkelt utan besvär. De fick dock skriva kanske 30 sidor med olika texter och bevis så jag tror ändå de förlorade på rättegången mer än vad jag gjorde och därför tror jag på sikt man kan knäcka dem om fler bara vågar bestrida och har råd, men självklart är det farligt eftersom det finns fall i tråden där folk åkt på att betala allt. Det hade jag redan läst då och därför backade jag ur när domaren hotade att göra samma sak som med han som fick betala 20,000+ kronor innan. MEN jag skriver detta ändå så folk kan fatta medvetna beslut om hur man bäst jävlas med dem utan att riskera för mycket själv.
Senast redigerad av bananbaat 2025-10-21 kl. 23:52.
Senast redigerad av bananbaat 2025-10-21 kl. 23:52.