2017-08-21, 14:31
Medlem
Hej, har flyttat till en ny lägenhet och tänkte laga lite mat på den nya spisen. Jag får dock inte igång värmen på den. När jag trycker fram till 9 så övergår 9:an till ett u med ett streck under efter någon sekund. Har testat alla plattor.

Fanns inget instruktionshäfte till spisen och google gav ingen hjälp.

Någon som vet vad problemet är?
Citera
2017-08-21, 15:56
Medlem
Har du induktion? Då måste du ha speciella kastruller. Annars stängs spisen av, av ren säkerhet.

Kan vara att dina kastruller inte är gjorda för det.

Sök induktionshäll på nätet.

Lycka till
Citera
2017-08-21, 17:10
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shasse
Hej, har flyttat till en ny lägenhet och tänkte laga lite mat på den nya spisen. Jag får dock inte igång värmen på den. När jag trycker fram till 9 så övergår 9:an till ett u med ett streck under efter någon sekund. Har testat alla plattor.

Testa att googla tillverkare och om den har någon slags modellbeteckning. Dom flesta har instruktionsböckerna tillgängliga på nätet.
Citera
2017-08-21, 18:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Kolla fabrikat och modell och googla fram instruktionsboken på nätet. Olika fabrikat kan ha olika felkoder.

Underscorat u kan t.ex. betyda spänningsfel. Har du kollat säkringarna?
Citera
2017-08-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Har du induktion? Då måste du ha speciella kastruller. Annars stängs spisen av, av ren säkerhet.

Kan vara att dina kastruller inte är gjorda för det.

Sök induktionshäll på nätet.

Lycka till

Detta är det
Citera
2017-08-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Detta är det

Löste det sig då ? Har du rätt kastruller ? :-)

Om du har rätt kastruller kan det vara smuts på "tryck delarna" för får dom vatten eller smuts på sig blir det också felet du beskrev.

Om det inte är det bör du ringa tillverkaren
Citera
2017-08-22, 17:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Låter som om det är en induktionshäll. Om du har en magnet så testa kastruller och pannor. Magneten ska fastna på undersidan om kastrullen ska fungera på induktion.

Vissa ställen säljer en magnetisk platta man kan lägga mellan hällens zon och kastrullen för att kunna använda ickemagnetiska kastruller.
Citera
2017-08-22, 17:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Om induktion är nytt för dig så kan jag tipsa om att det är kanonbra då spisen "svarar" direkt
på ökad och sänkt värme.
Som sagt krävs särskilda kastruller och om du t.ex. råkar koka över något och det kommer vatten eller annan vätska på hällen så kommer den troligen stänga av sig.
Då måste hällen torkas torr och sen sättas på igen.

Detta kan hända ibland om något stormkokar och ånga sippar ut över hällen. Ånga blir fukt.
Är känsligt och kan stänga av plattan då.
Men det lär man sig....

Vissa induktionsspisar kan ibland vid flera plattor igång ge ifrån sig ett slags svagt surrande ljud.
Helt normalt. Inget fel på spisen.

´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in