Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-21, 13:30
Medlem
polagoms avatar
Hej!

Ytterligare en skattefråga som är en ren hypotetisk sådan. Ponera att jag har köpt en massa Bitcoins, Ethereum och så vidare via exchange-sidor. Som jag sedan till 90% har sålt/köpt diverse altcoins med på andra exchange-sidor. Så 10% av portföljen består av BTC och ETH men resten är andra altcoins. Och de 90% har bytts mellan 20-30 stycken olika altcoins, fram och tillbaka och även till Bitcoin ibland innan de har bytts mot någon annan altcoin.
I stort kan vi säga att jag har köpt Bitcoin / Ethereum för 200,000SEK totalt, inkluderat med avgifter och liknande.

Okej, efter det så kanske jag skulle vilja ta ut en del av mina pengar från portföljen ifrån kryptovalutor till fiat och in på mitt bankkonto. Jag kanske ville köpa ett hus eller en bil för pengarna.

Hur fungerar beskattningen om jag t.ex. tar ut 10% av altcoins som vi för den här hypotetiska frågan är värt i svenska kronor cirka 50,000SEK. Eftersom 50,000SEK är mindre än vad jag totalt har köpt kryptovalutor för (200,000SEK) betyder det då att jag inte behöver betala kapitalvinstskatt för det?
Och det blir först aktuellt efter jag sålt för mer än 200,000SEK, stämmer det?

Nu vet jag att trading av altcoins gör det hela mycket mer komplicerat då jag tror Skatteverket faktiskt vill att man redovisar vinst/förluster vid varenda försäljning med Bitcoin. Det vill säga sälja mina GNT/NEO/osv mot BTC, stämmer det?

Tack för hjälpen!
Citera
2018-01-08, 15:02
Medlem
Bump, jag har exakt samma fråga.
Vet att det är en gammal tråd men kanske har någon svar?
Citera
2018-01-08, 16:37
Medlem
Smartledsens avatar
Du ska kunna redovisa varje affär/byte/växling oavsett om det mot btc, någon annan kryptovaluta eller mot fiat (kronor, dollar, m.m), och skatta om den innebar en vinst.

Har du gjort många affärer innebär det ett enormt pappersarbete när du måste räkna ut genomsnittliga omkostnadsbelopp, vinst, skatt för varje affär, m.m. Sedan är det lite oklart vilket värde på kryptos vid ett givet tillfälle Skatteverket accepterar.

Exempel:
Du köper 10 bitcoins för 1000 kronor styck. Omkostnadsbeloppet (räknas ut genom genomsnittsmetoden) per bitcoin blir då 1000 kr.

Bitcoin går upp till 2000 kronor styck. Du köper då 10 NEO för 200 kr/styck (totalt 2000 kronor) med en bitcoin. Värdet på det du har köpt är alltså 2000 kr, och enligt Skatteverket har du sålt (avyttrat) en bitcoin för 2000 kr. Skatten räknas då ut genom att du drar av det utnyttjade omkostnadsbeloppet från försäljningsbeloppet --> 2000-1000= 1000 kr. Vinsten är alltså 1000 kr, du skattar 30 % på den (300 kr). Det spelar ingen roll att du inte ha fått några kronor "i handen", du ska skatta i alla fall.
Citera
2018-01-10, 19:43
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Du ska kunna redovisa varje affär/byte/växling oavsett om det mot btc, någon annan kryptovaluta eller mot fiat (kronor, dollar, m.m), och skatta om den innebar en vinst.

Har du gjort många affärer innebär det ett enormt pappersarbete när du måste räkna ut genomsnittliga omkostnadsbelopp, vinst, skatt för varje affär, m.m. Sedan är det lite oklart vilket värde på kryptos vid ett givet tillfälle Skatteverket accepterar.

Exempel:
Du köper 10 bitcoins för 1000 kronor styck. Omkostnadsbeloppet (räknas ut genom genomsnittsmetoden) per bitcoin blir då 1000 kr.

Bitcoin går upp till 2000 kronor styck. Du köper då 10 NEO för 200 kr/styck (totalt 2000 kronor) med en bitcoin. Värdet på det du har köpt är alltså 2000 kr, och enligt Skatteverket har du sålt (avyttrat) en bitcoin för 2000 kr. Skatten räknas då ut genom att du drar av det utnyttjade omkostnadsbeloppet från försäljningsbeloppet --> 2000-1000= 1000 kr. Vinsten är alltså 1000 kr, du skattar 30 % på den (300 kr). Det spelar ingen roll att du inte ha fått några kronor "i handen", du ska skatta i alla fall.
Känns som många kan bli knullade av SKV på detta.
Citera
2018-01-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden

Ja. Många är inte medvetna om att de lever på "lånade" pengar just nu som egentligen är pengar som ska betalas in till skatteverket.
Citera
2018-01-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden

Ja. Många är inte medvetna om att de lever på "lånade" pengar just nu som egentligen är pengar som ska betalas in till skatteverket.

FRÅGA TILL MODERATOR:

Kan inte man fixa ett "Viktigt" inlägg i detta subforum där skattereglerna förklaras? Känns som att denna fråga kommer komma upp måååånga gånger framöver.
Citera
2018-01-10, 22:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Och om man inte deklarerar vinsten? Åker man på en sköntaxering i efterhand då? Förutsatt att dom nosar upp en såklart. Det har startats många trådar om skatt men det verkar inte vara så många som vet. Vid vilka belopp börjar banken ställa frågor? Och är dom ens skyldiga att rapportera till skatteverket öht? Banken gillar väl att det finns stålar på ditt bankkonto?
Citera
2018-01-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och om man inte deklarerar vinsten? Åker man på en sköntaxering i efterhand då? Förutsatt att dom nosar upp en såklart. Det har startats många trådar om skatt men det verkar inte vara så många som vet. Vid vilka belopp börjar banken ställa frågor? Och är dom ens skyldiga att rapportera till skatteverket öht? Banken gillar väl att det finns stålar på ditt bankkonto?

Jag tror att bankerna börjar höja på ögonbrynen vid 100 tusen. Kanske tidigare, men jag kan inte helt svara på det.

Deklarerar du inte vinsten är det skattefusk/skattebrott och du kan få ett ganska grovt straff för det. Fängelse till och med om det handlar om stora belopp. Jag personligen kommer att deklarera allting rätt, svenska skatteverket är känt för att vara bland de bästa i världen på att fånga upp skattebrott. Och inom 1-2 år när folk verkligen fått upp ögonen för krypto och fler och fler svenskar börjar investera i det är det inte en alldeles tokig teori att de kommer påbörja en häxjakt på kryptoinvesterare. Har man inte deklarerat rätt då så är man med största sannolikhet i riskzonen.

EDIT:
Någon får rätta mig om att fel vid deklaration räknas som skattefusk/skattebrott och kan innebära fängelse, eller om man blir helt enkelt skyldig skatteverket pengar + ränta (den är på 10 % per år tror jag).
Citera
2018-01-11, 09:32
Medlem
Sikkans avatar
Pratade med SKV igår och mycket riktigt så ska man deklarera exakt VARJE trade och ange dess värde i SEK... mmm lycka till.

Vad händer om man hypotetiskt säljer och skiter i att deklarera detta? Blir det skönstaxering av det belopp skatteverket anser att man har krängt BTC för eller får man finkan dirr?
Citera
2018-01-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Pratade med SKV igår och mycket riktigt så ska man deklarera exakt VARJE trade och ange dess värde i SEK... mmm lycka till.

Vad händer om man hypotetiskt säljer och skiter i att deklarera detta? Blir det skönstaxering av det belopp skatteverket anser att man har krängt BTC för eller får man finkan dirr?

Undrar särskilt hur mycket de orkar jävlas om man schablonskattar 30% som kapitalvinst. Jag menar, skatt på värdeökning fiat -> krypto -> fiat leder ju till samma beskattning som skatt på fiat -> krypto till krypto till krypto och alla vinster och förluster -> fiat.

Det är verkligen helt idiotiskt att man ska rapportera varje trade när de ofta inte ens finns som USD-pair, utan man istället går via BTC-kursen för dagen och sen till SEK.
Citera
2018-01-11, 11:52
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Undrar särskilt hur mycket de orkar jävlas om man schablonskattar 30% som kapitalvinst. Jag menar, skatt på värdeökning fiat -> krypto -> fiat leder ju till samma beskattning som skatt på fiat -> krypto till krypto till krypto och alla vinster och förluster -> fiat.

Det är verkligen helt idiotiskt att man ska rapportera varje trade när de ofta inte ens finns som USD-pair, utan man istället går via BTC-kursen för dagen och sen till SEK.

eller hur? skatten blir ju i slutändan ändå densamma, oavsett hur många vändor mina coins vandrat runt kan man tycka..
Citera
2018-01-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends

Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
eller hur? skatten blir ju i slutändan ändå densamma, oavsett hur många vändor mina coins vandrat runt kan man tycka..

Nja, inte riktigt.
Går du back på ett köp, men går plus lika mycket på ett annat är du +- 0. Däremot ska du skatta på köpet du gjorde vinst på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in