Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Och om man inte deklarerar vinsten? Åker man på en sköntaxering i efterhand då? Förutsatt att dom nosar upp en såklart. Det har startats många trådar om skatt men det verkar inte vara så många som vet. Vid vilka belopp börjar banken ställa frågor? Och är dom ens skyldiga att rapportera till skatteverket öht? Banken gillar väl att det finns stålar på ditt bankkonto?
Jag tror att bankerna börjar höja på ögonbrynen vid 100 tusen. Kanske tidigare, men jag kan inte helt svara på det.
Deklarerar du inte vinsten är det skattefusk/skattebrott och du kan få ett ganska grovt straff för det. Fängelse till och med om det handlar om stora belopp. Jag personligen kommer att deklarera allting rätt, svenska skatteverket är känt för att vara bland de bästa i världen på att fånga upp skattebrott. Och inom 1-2 år när folk verkligen fått upp ögonen för krypto och fler och fler svenskar börjar investera i det är det inte en alldeles tokig teori att de kommer påbörja en häxjakt på kryptoinvesterare. Har man inte deklarerat rätt då så är man med största sannolikhet i riskzonen.
EDIT:
Någon får rätta mig om att fel vid deklaration räknas som skattefusk/skattebrott och kan innebära fängelse, eller om man blir helt enkelt skyldig skatteverket pengar + ränta (den är på 10 % per år tror jag).