2017-08-20, 20:09
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Det är fortfarande förbjudet att släppa loss till musik på krogen om tillstånd saknas - trots ett riksdagsbeslut för över ett år sedan att avskaffa danstillstånden. Under tiden riskerar restaurangägare indragna serveringstillstånd, böter och fängelse.
I somras anmälde polisen en restaurangägare i Stockholm för att spontandans uppstått i lokalen. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita har även fått samtal från andra krögare som fått besök av polisen.

Citat:
Absurd lag
Hon tycker att det är absurt att restaurang- och barägare i Sverige riskerar att bli av med serveringstillståndet och till och med få fängelsestraff för att deras gäster står och gungar till musiken.

– Hela världen, åtminstone hela Europa, skrattar ju åt oss, säger Eva Östling.
Riksdagen tillkännagav i april förra året att regeringen ska arbeta för att danstillståndet ska avskaffas och borde återkomma med ett förslag till lagändring. Visita har tryckt på hos regeringen och försökt få reda på varför ärendet dröjer, men har bara fått vaga svar.
Riskerar säkerheten

Två moderata och en vänsterpartistisk riksdagsledamot har också, var och en för sig, ställt en skriftlig fråga till den tidigare inrikesministern Anders Ygeman om varför ärendet drar ut på tiden.
Statsrådets svar är att ärendet bereds, men att det är viktigt att dans inte medför ordningsstörningar eller riskerar säkerheten. TT har sökt justitie- och inrikesminister Morgan Johansson för en kommentar.

Viste inte att det fans en sån lag vem ska bedömma om vad som är dans?
Om två gäster står och gungar till bakrundsmusiken så kan krögaren få fängelse?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25714994.ab
Citera
2017-08-20, 20:37
Medlem
En av de dummaste lagarna vi har i det här landet. Vad är det för lag förresten? Hittar den nämligen inte i lagboken.
Citera
2017-08-20, 20:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag blir så TRÖTT ...

Absolut. Spontandans på krogen är det allra största utmaningen Sverige står inför just nu, då vi är att land i sorg, och rädsla. I en sådan nation finns det inte plats för spontana lycklighetsrörelser ...

PS

Jag slog mig själv i huvudet så hårt att det gör ont fortfarande.
Citera
2017-08-20, 21:23
Bannlyst
Ha ha hört om detta förut helt galet, så är det något hak man inte gillar så är det bara dra dit ett gäng och spontandansa och ringa bängen!
Citera
2017-08-20, 21:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
En av de dummaste lagarna vi har i det här landet. Vad är det för lag förresten? Hittar den nämligen inte i lagboken.

Dansförbudet, eller om man så vill krav på danstillstånd, framgår av 4§ Ordningslagen.

Sverige håller på att sönderfalla av all liberalism, så det är bra att det fortfarande finns krav på danstillstånd. Det förstås Ni väl, att det inte kan vara fritt. Tänk om alla skulle börja dansa hur som helst? Med varandra därtill!
Citera
2017-08-20, 22:18
Medlem
Om jag/vi nyss satt oss vid ett bord på den den där restaurangen och beställt in dyr mat (jo restaurangmat är dyr) så vill jag/vi äta upp den. Inte bra om något gapigt äckel ställer sej och dansar på mitt bord och knuffar ned min tallrik i golvet. Kanske är nåt sånt som ligger till grund för såna här ordningslagar?

Men det hela verkar samtidigt typiskt tråksvenskt och överbyråkratiskt. Absurt att någon ska kunna hamna i fängelse för detta. Den dansande borde betala den ev. utspillda maten inte ägaren till stället.

Otroligt deprimerande med alla dessa jävla lagar faktiskt, och jobbigt att behöva plocka vuxenpoängen och acceptera och förstå detta tycker jag också. Inte konstigt att folk tröttnar på allt och sitter hemma istället för att gå ut i dagens Sverige. Lättare var det i ungdomen/förr. Då kunde man spontangöra vafan som helst och det var ingen som brydde sej. Ville vi ha nån nånstans att bo så byggde vi en koja i ett träd t.ex. Vuxenlivets kojbyggen innebär istället kostader för kommunala förhandsbesked, bygglov, byggregler, kommunalt inflyttelsetillstånd och bestämmelser för avlopps- och elanslutningar och allt annat jävla krångligt regelskit. Och så blir det kronofogden efter ett tag eftersom man inte har råd att betala lånen till projektet i slutändan, fyfan. Och dansa när man är vuxen kan man inte göra heller för då tror folk att man är full.
Citera
2017-08-20, 23:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
men att det är viktigt att dans inte medför ordningsstörningar eller riskerar säkerheten

Det är som jag sagt, det behövs inga särskolor för folk med begåvningshandikapp.
Går uppenbart alldeles utmärkt att bli minister i vår regering trots detta...

Fan man skäms över hur korkade våra politiker är i alla politiska läger.
Verkar finnas en IQ gräns för politiker som sätter stopp för folk med en IQ högre än 100...
Citera
2017-08-21, 00:01
Medlem
Kaustis avatar
Folket i den här tråden är ju lika dumma som folk som läser Aftonbladet. Lagen finns där eftersom bråk är mycket vanligare när det är trångt och mycket folk, vilket det blir på dansgolv. Så lagen finns där eftersom man kräver att det ska finnas ett visst antal ordningsvakter på ställen med dansgolv.

Men ni kanske föredrar att polisen ska behöva rycka ut för att kasta ut folk från alla krogar istället?
Citera
2017-08-21, 00:06
Medlem
Är det här något slags skämt eller? Har aldrig hörts talas om en sådan lag och hade avfärdat det med skrattsalvor om det ens kommit på tal. Låter som lag passande för typ Nordkorea. Avskaffa tramset.
Citera
2017-08-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Dansförbudet, eller om man så vill krav på danstillstånd, framgår av 4§ Ordningslagen.

Sverige håller på att sönderfalla av all liberalism, så det är bra att det fortfarande finns krav på danstillstånd. Det förstås Ni väl, att det inte kan vara fritt. Tänk om alla skulle börja dansa hur som helst? Med varandra därtill!

Har nu läst igenom lagen både en och två gånger. Jag utgår från att praxis är att en spontandans har tolkats och bedömts vara en ordningsstörning, för jag ser inte att det skulle vara något problem med säkerheten. Och hur spontandans sedan kunnat bedömas som "offentlig tillställning" om det inte sker under organiserad form av t.ex. krögaren tycker jag verkar skumt också.

Vore också intressant att läsa mer om domstolarnas resonemang kring vem som bedöms vara "anordnare" - krögaren eller t.ex. någon som fyller år som firar med sina vänner på en krog eller restaurang. Får gräva fram något relevant fall från domstolen om detta.

Anordnaren är också befriad från anmälningsskyldighet om offentlig tillställning i vissa fall, främst förutsatt att det inte stör ordningen eller säkerheten. Så vad är det för muppar egentligen som anmält en spontandans som ordningsstörning? Måste ju vara någon riktigt grinig typ.
Citera
2017-08-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Är det här något slags skämt eller? Har aldrig hörts talas om en sådan lag och hade avfärdat det med skrattsalvor om det ens kommit på tal. Låter som lag passande för typ Nordkorea. Avskaffa tramset.

Ett inlägg tidigare och anledningen till lagen förklaras tydligt.
Citera
2017-08-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Ett inlägg tidigare och anledningen till lagen förklaras tydligt.

Och anledning är inte mindre tramsig för det. Bisarr är förresten mer lämpligt som beskrivning. Sverige som nation måste vara världsunik gällande att se detta som ett faktiskt problem som kräver lagstiftning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in