2017-08-20, 12:27
Medlem
Zilvios avatar
I princip är det ju omöjligt att tajma börsen/marknaden men man borde ju iaf ha någon form av beredskap och handlingsplan för hur man ska agera om börsen rasar.
När raset kommer och man utgår från att det inte är en tillfällig dip. Vad gör ni då med PPM och erat privata sparande?
Byter/säljer direkt eller avaktar rekyl?

PPM: Vilka fonder ska man byta till?

Privat: Hur ska man placera pengarna? Madrassen, räntefonder, bear, aktier?

Själv tänker jag mig att PPM till största del får placeras om till räntefonder och kanske någon råvarufond. Privat (kapitalförsäkring) en kombination av bear, räntepapper och likvida medel (även om det bär emot att skatta för dem).

Vad har ni för handlingsplan för nästa ras?
Citera
2017-08-20, 12:29
Medlem
Xer0s avatar
Min handlingsplan var att agera redan nu innan raset.
Om man åker med ned så förlorar man väldigt mycket.

Problemet är att det egentligen inte finns några bra alternativ till börsen.

Det bästa alternativet just nu är företagsobligationer och enligt uppgift så håller den marknaden på att bli överhettad, dvs. det finns risker där.

Man kan ju också köpa Bitcon eller Ethereum för alla sina pengar.
Citera
2017-08-20, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
I princip är det ju omöjligt att tajma börsen/marknaden men man borde ju iaf ha någon form av beredskap och handlingsplan för hur man ska agera om börsen rasar.
När raset kommer och man utgår från att det inte är en tillfällig dip. Vad gör ni då med PPM och erat privata sparande?
Byter/säljer direkt eller avaktar rekyl?

PPM: Vilka fonder ska man byta till?

Privat: Hur ska man placera pengarna? Madrassen, räntefonder, bear, aktier?

Själv tänker jag mig att PPM till största del får placeras om till räntefonder och kanske någon råvarufond. Privat (kapitalförsäkring) en kombination av bear, räntepapper och likvida medel (även om det bär emot att skatta för dem).

Vad har ni för handlingsplan för nästa ras?

Jag tillhör domedagsprofeterna och har placerat det mesta i räntefonder. Fan vet om det räddar min pension med tanke på hur urbota jävla dumma politikerna är med sitt kortsiktiga tänkande.
Citera
2017-08-20, 13:01
Medlem
För PPM har jag flyttat allt från SÅFA till Carnegie Likviditetsfond (korträntefond med låg risk), men det finns flera andra som fungerar på samma sätt.
Citera
2017-08-20, 13:14
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
För PPM har jag flyttat allt från SÅFA till Carnegie Likviditetsfond (korträntefond med låg risk), men det finns flera andra som fungerar på samma sätt.

När det gäller PPM så tycker jag inte man bör oroa sig så mycket, du skall ändå ha de där pengarna stående där väldigt länge.

Jag skulle rösta för aktiefonder om man är under 50.
Citera
2017-08-20, 13:17
Medlem
icecools avatar
Kommer det ett ras? När i så fall? När ska man återinvestera?

Hade jag haft svaret på alla 3 så hade jag agerat. Nu sitter jag kvar i båten (fullinvesterad)
Citera
2017-08-20, 13:56
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
När det gäller PPM så tycker jag inte man bör oroa sig så mycket, du skall ändå ha de där pengarna stående där väldigt länge.

Jag skulle rösta för aktiefonder om man är under 50.

Men om man är aktiv i sitt PPM sparande kan man ju spara/tjäna betydande belopp om man lyckas minimera värdeminskningen vid börsnedgångar. Det måste ju vara lika viktigt som att vara med i uppgångarna ... tänker jag. Tajmingen är ju svår/omöjlig men om man är med i aktiefonder fram till raset och sedan gör en "tidig" växling till räntefonder borde det vara väldigt "lönsamt" om nedgången är långvarig (ett eller flera år).
Citera
2017-08-20, 14:24
Medlem
Du har inte en suck ,PPM tar flera dagar att ändra, då är pengarna borta.
Citera
2017-08-20, 15:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuke
Du har inte en suck ,PPM tar flera dagar att ändra, då är pengarna borta.
Undvik då fonder som har förlängd handel. Då får man säljkurserna dagen efter man lägger in bytet. Tar förstås fortfarande tid innan bytet är klart men som sagt endast en dags fördröjning.
Citera
2017-08-20, 15:49
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Men om man är aktiv i sitt PPM sparande kan man ju spara/tjäna betydande belopp om man lyckas minimera värdeminskningen vid börsnedgångar. Det måste ju vara lika viktigt som att vara med i uppgångarna ... tänker jag. Tajmingen är ju svår/omöjlig men om man är med i aktiefonder fram till raset och sedan gör en "tidig" växling till räntefonder borde det vara väldigt "lönsamt" om nedgången är långvarig (ett eller flera år).

Jo det är klart om man är så aktiv så.

Själv har jag väl typ 10 tkr på det där kontot, så jag känner att fan, jag bryr mig inte.
En semsterresa så är de slut.
Citera
2017-08-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jo det är klart om man är så aktiv så.

Själv har jag väl typ 10 tkr på det där kontot, så jag känner att fan, jag bryr mig inte.
En semsterresa så är de slut.

Så du använder dina 10 tkr för att ge smarta tips för oss som har 400 tkr? Mycket smart hörrö.
Citera
2017-08-20, 16:04
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Så du använder dina 10 tkr för att ge smarta tips för oss som har 400 tkr? Mycket smart hörrö.

Nej men det är en erkänd strategi. Den kallas för buy and hold.
https://en.wikipedia.org/wiki/Buy_and_hold

Grejen är att jag bryr mig inte speciellt mycket om mina 10k, eftersom de inte kommer att plockas ut på 30 år. Finns därmed ingen anledning att hålla på och micra med fonder.

Ni som är 64 vill nog inte ha allt i aktier dock. I alla fall inte just nu.
Senast redigerad av Xer0 2017-08-20 kl. 16:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in