2017-08-18, 19:19
Medlem
Faded.Glorys avatar
1 watts blå laser från kina är fantastisk fokuserad, bränna sönder tangentbordet, tända ciggen (med viss fara för synen).

Jättekul.

Men när man väl fokuserat strålen, och riktar den på ett objekt utanför fokus händer inte ett smack.
När man väl har fokuserat ^ kan man då med linsers hjälp få strålen att "gå" någorlunda rakt?

Vad skulle då behövas, t.ex asfäriska linser eller dyligt...

Vänligen
Faded Glory
Citera
2017-08-18, 19:22
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faded.Glory
1 watts blå laser från kina är fantastisk fokuserad, bränna sönder tangentbordet, tända ciggen (med viss fara för synen).

Jättekul.

Men när man väl fokuserat strålen, och riktar den på ett objekt utanför fokus händer inte ett smack.
När man väl har fokuserat ^ kan man då med linsers hjälp få strålen att "gå" någorlunda rakt?

Vänligen
Faded Glory

Laser är parallellt ljus... det är lixom hela poängen.
Citera
2017-08-18, 19:36
Medlem
Faded.Glorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Mkaay
Citera
2017-08-18, 21:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faded.Glory

Jättekul.

Vänligen
Faded Glory
Jag köpte en 2,5 W från Kina och visste inte att den var beroende av fokusering. Kruxet är att ljusintensiteten där ljuset skapas inte är sådär in i helsike hög, inte så att den sätter eld på grejer direkt. Jag gissar att det är för att det är en laserdiod och den klarar inte så hög effekttäthet (W/cm² diodyta) utan man måste fokusera ljuset med en lins för att det ska bli tillräckligt intensivt.

Jag kan i alla fall ställa så den fokuserar så man bränner trä på kanske 4 m avstånd men sen blir det svårt och man måste ratta på linsen för varje avståndsförändring. Har man justerat så den bränner på 4 m så är den inte så intensiv på 2 m avstånd samtidigt.

Efter att ljuset passerat fokus så sprids det så klart igen. Jag undrar just om man skulle fokusera på säg 1 dm från lasern och sätta en kollimerande lins i fokus och sedan få en i princip parallell stråle med hög intensitet. Kollimerande lins tror jag är sökordet för dagen i alla fall.

Citat:
Nej, det är inte alls poängen, laserljus kan vara både kongruerande och divergerande och tämligen parallellt, det är inte det som skiljer laser från annat ljus.
Citera
2017-08-18, 21:16
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag köpte en 2,5 W från Kina och visste inte att den var beroende av fokusering. Kruxet är att ljusintensiteten där ljuset skapas inte är sådär in i helsike hög, inte så att den sätter eld på grejer direkt. Jag gissar att det är för att det är en laserdiod och den klarar inte så hög effekttäthet (W/cm² diodyta) utan man måste fokusera ljuset med en lins för att det ska bli tillräckligt intensivt.

Jag kan i alla fall ställa så den fokuserar så man bränner trä på kanske 4 m avstånd men sen blir det svårt och man måste ratta på linsen för varje avståndsförändring. Har man justerat så den bränner på 4 m så är den inte så intensiv på 2 m avstånd samtidigt.

Efter att ljuset passerat fokus så sprids det så klart igen. Jag undrar just om man skulle fokusera på säg 1 dm från lasern och sätta en kollimerande lins i fokus och sedan få en i princip parallell stråle med hög intensitet. Kollimerande lins tror jag är sökordet för dagen i alla fall.

Nej, det är inte alls poängen, laserljus kan vara både kongruerande och divergerande och tämligen parallellt, det är inte det som skiljer laser från annat ljus.

En stor poäng med laserljuset är att det inte sprider sig hejvilt utan att det rör sig "parallellt". det kan du inte säga emot.
Koherens osv är andra delar men inte det man till vardags har mest nytta av . Varför bygger man inte "glödlampslasrar" annars?
Citera
2017-08-19, 03:24
Bannlyst
Citat:
En stor poäng med laserljuset är att det inte sprider sig hejvilt utan att det rör sig "parallellt". det kan du inte säga emot.
Koherens osv är andra delar men inte det man till vardags har mest nytta av . Varför bygger man inte "glödlampslasrar" annars?

Hur funkar då galvo-laser "laser-rain"?
Citera
2017-08-19, 06:13
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hur funkar då galvo-laser "laser-rain"?

Ingen aning vad en "galvolaser" är.
Citera
2017-08-19, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ingen aning vad en "galvolaser" är.

https://www.youtube.com/watch?v=WwaIrbtD1fg

https://www.youtube.com/watch?v=csCzKX3x12A

Snabbare än en vanlig laserskärare. Annan teknik. Vet inte riktigt hur det fungerar.
Citera
2017-08-19, 10:56
Medlem
Faded.Glorys avatar
Citat:

Kollimerande lins vid fokus punkt alltså, det låter bra för det kom jag fram till själv oxå.
Bara å testa mej fram då
Citera
2017-08-19, 11:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det finns laserstrålkastare på bilar där strålen sprids precis som med vilken bilstrålkastare som helst, se http://teknikensvarld.se/bmw-berattar-om-sina-laserstralkastare-117044/
Citera
2017-08-19, 12:05
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Det finns laserstrålkastare på bilar där strålen sprids precis som med vilken bilstrålkastare som helst, se http://teknikensvarld.se/bmw-berattar-om-sina-laserstralkastare-117044/

Hmm, det stora fördelen med "laserstrålkastarna" verkar ju vara att ljuset når längre och att det går åt mindre energi... undrar hur man uppnår det? (Tips - för att ljuset inte spretar iväg åt alla håll utan åt det håll man vill)
Citera
2017-08-19, 12:37
Medlem
Faded.Glorys avatar
Tack för alla svar, testar om en kollimerings lins från kina funkar, thorlabs är lite dyra.
Fortsätt gärna diskutera utan mäj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in