2017-08-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Så du menar att en smartphone mår bättre av konstant temperatur jämfört med att svalkas av under natten? Temperaturer, oavsett grad, innebär påfrestningar. Sen är jag jävligt tveksam till att de kan hålla i 5 år i tänt läge.... ??

Vem har snackat om tänt läge? Skärmen är väl släckt om luren ligger i vila men inte är helt avslagen.

Du frågar en massa saker, men när man ger dig svar så beter du dig som att du vet bäst i alla fall...
Citera
2017-08-18, 17:47
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Eller så är jag smart och sparar på batteriet på effektivast sätt . Jag undrar i all ödmjuket om inte 8 timmar avstängning sparar mer än viloläge över natten...

Den tidigare skribenten verkar missa att oavsett om den uppdaterar sig när jag tänder den, så är den tänd däremellan på natten, vilket drar batteri.

Förlåt, jag var lite onödigt spydig där. Men elektroniken mår förmodligen bäst av att vara igång hela tiden. Och batteriet är ju en del av det hela. Det som sliter på batteriet är urladdning och uppladdning, antalet cykler. Och så blir det såklart sämre på att hålla laddning ju äldre det blir. Kanske är det en vinst att ha telefonen avstängd på natten? Vet inte, faktiskt.

Batteriet kanske får några månaders längre liv, men i slutändan slits troligen det övriga i telefonen mer av att startas om varje dygn, så nånting annat kanske ger upp tidigare än det skulle gjort annars och då är telefonen ändå skrot.
Citera
2017-08-18, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vem har snackat om tänt läge? Skärmen är väl släckt om luren ligger i vila men inte är helt avslagen.

Skärmen ja, men mobilen är fortfarande igång. Det definierar jag som tänd.
Citera
2017-08-18, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
. Det som sliter på batteriet är urladdning och uppladdning, antalet cykler. .

Och den cykeln borde minska med 8-10 timmars avstängning per 24 timmar. Om hårdvaran inte tar stryk av att stängas och tändas 1 ynka gång per dygn, tror jag att stängning är mest fördelaktigt.

Så för mig landar det hela i hur mycket skada det tar att stänga och tända.
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-18 kl. 17:57.
Citera
2017-08-18, 17:57
Medlem
Citat:
Eller så är jag smart och sparar på batteriet på effektivast sätt . Jag undrar i all ödmjuket om inte 8 timmar avstängning sparar mer än viloläge över natten...

Den tidigare skribenten verkar missa att oavsett om den uppdaterar sig när jag tänder den, så är den tänd däremellan på natten, vilket drar batteri.

Den tidigare skribenten har efrfarenhet nog att inse att den lilla besparing du gör på batteriet knappast är värt besväret. De få procent laddning du sparar över natten med den avstängd kommer inte att vad du sparar netto, för när du startar luren igen så kommer den ju att dra igång med att utföra de uppdateringar den skulle gjort på natten vilket kostar mer ström än bara vila, och själva uppstarten drar extra ström. Så den lilla verkliga besparingen du ev gör lär inte vara värt krånglet med att stänga av den helt och starta om den för varje natt.

Sen är den ju i vila på natten, fast igång, men skärmen släck. Skärmen tänds inte för att den gör uppdateringar etc utan tänds inte förrän du väcker luren eller nån ringer dig etc.
Citera
2017-08-18, 17:58
Medlem
Citat:
Skärmen ja, men mobilen är fortfarande igång. Det definierar jag som tänd.

Då har du en felaktig definition i detta sammanhang, vilket gör att det är svårt att föra en diskussion med dig då det är oklart vad du egentligen menar, och hur mycket du egentligen förstår av det man skriver.

När du ändå verkar så säker på att du vet bäst, så undrar man ju varför du ens frågar, när du verkar misstro svaren du får.

Kör på, slå av och slå på din lur för varje natt du. Kanske du spar en gnutta på batteriet. Å andra sidan belastar du istället Power-knappen 3650 gånger extra på 5 år. Och det händer ju att dessa kan gå sönder på kortare tid utan dina besparingsidéer...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-08-18 kl. 18:04.
Citera
2017-08-18, 18:01
Bannlyst
Citat:
De få procent laddning du sparar över natten med den avstängd kommer inte att vad du sparar netto, för när du startar luren igen så kommer den ju att dra igång med att utföra de uppdateringar den skulle gjort på natten vilket kostar mer ström än bara vila.

Varför får du för dig att den uppdateringen är mer kostsam för en mobil som precis tänts jämfört med en som legat påslagen (om än i viloläge) en hel natt?

Strömmen att stänga och tända på några sekunder är alltså jämförbart med 8 timmars viloläge? Den ekvationen går ej ihop för mig. Det är inte en IBM-superdator som jag tänder...
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-18 kl. 18:03.
Citera
2017-08-18, 18:08
Bannlyst
Citat:
Kör på, slå av och slå på din lur för varje natt du. Kanske du spar en gnutta på batteriet.

Du ger dig alltså i batteridebatten?
Citera
2017-08-18, 18:10
Medlem
Citat:
Varför får du för dig att den uppdateringen är mer kostsam för en mobil som precis tänts jämfört med en som legat påslagen (om än i viloläge) en hel natt?

Strömmen att stänga och tända på några sekunder är alltså jämförbart med 8 timmars viloläge? Den ekvationen går ej ihop för mig. Det är inte en IBM-superdator som jag tänder...

Jag har aldrig påstått att uppdateringen är mer kostsam än om den legat påslagen en hel natt, det jag sagt och menat är att uppdateringen alltid kostar mer ström när den sker, än om den legat i vila under samma tid.

Har heller aldrig påstått att avstängning och omstart skulle kosta mer än att ligga i vila en hel natt, utan att processorn och annat får jobba mer vid avstängning och uppstart än den gör vid vila under samma tid, och ju mer processor och annat får jobba ju mer ström drar det.
Citera
2017-08-18, 18:11
Medlem
Citat:
Du ger dig alltså i batteridebatten?
Vad då ger mig? Inget jag skrivit har varit fel, däremot verkar det som du inte förstår vad man skriver.
Citera
2017-08-18, 18:12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Och den cykeln borde minska med 8-10 timmars avstängning per 24 timmar. Om hårdvaran inte tar stryk av att stängas och tändas 1 ynka gång per dygn, tror jag att stängning är mest fördelaktigt.

Så för mig landar det hela i hur mycket skada det tar att stänga och tända.

Säg att batteriet tappar fem procent på natten. Det är en tjugondels cykel (en full ur- och uppladdning. På tjugo nätter med telefonen avstängd sparar du alltså en cykel. Vi säger två sparade cykler per månad för enkelhetens skull. Det blir 120 cykler på fem år. Batteriet klarar kanske uppåt 1000 cykler innan det börjar tappa effekt i nån märkbar mening. Du sparar ca 10 procent på den siffran med att ha telefonen avstängd på natten.

10 procent på fem år blir 6 månader. En inte helt dålig besparing ändå. Men räkna med större slitage på batteriet vid alla uppstarter, samt att det kommer ladda ur snabbare på dagen eftersom alla saker som skulle skett på natten måste ske under dagen istället. I slutändan gissar jag att det är hugget som stucket.
Citera
2017-08-18, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
. Men räkna med större slitage på batteriet vid alla uppstarter,

Nja, om det stämmer är jag inte lika självsäker längre på att stänga och tända.. Då har jag fått ett batteri med fler timmar kvar i livslängd å ena sidan, men ett med slitage... som kan bli ganska omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in