Tjena vet inte om detta ligger i rätt ämne men sitter och funderar lite över sköna ord. Nu menar jag inte konstiga uttryck eller ordspråk utan mer ord som är allmänt sköna.
Några som också är värda att nämna: Katalysator, kabel, förening, sabotage, flöte, tjomme, anläggning, barack, traska, läckage, punktering, sopa (samling skräp i en påse), ljuddämpare, tunna, rör, kolv och vakuum.
Om ni har några roliga ord så skulle det va kul om ni delade med er! Det blir extra roligt om det är en grej eller nån rolig pryl. Hoppas att ni har något att bjuda med!
Senast redigerad av Saltap 2017-08-17 kl. 23:28.
Fubbick - Skånska för någon som är helt jävla efterbliven och du hatar, de flesta som inte bor i Skåne.
Mölla - Felaktigt kallat "väderkvarn" av upplänningar.
Rullebör - Rullar bördan, felaktigt kallat "skottkärra" av upplänningar.
08a - Pucko chockladdryck, en korv o en 08a, en korv och en/ett pucko
Eda - Enklare att säga än "äta" som låter som nått orkspråk från "Sagan om Ringen"
Gada - Enklare att säga än "gata", samma orsak som ovan
Påg - Ung, rask gosse från Skåne som eder spik, ej att förväxla med upplänning som benämns "bög" i Skåne
Jubba - Något som upplänningar inte kan.
Bunkaslagge - Skånskt slagsmål, alla vevar armarna vilt kring sig och fan ta alla som är i vägen
Pantoffler - Potatis, allmänt positivt "Är pantoffler för huvet", "De e pantofflel"
Mad - Allt ätbart
Tös - Ung rask flicka från Skåne som eder spik, ej att förväxla med upplänning som benämns "bög" i Skåne
Sillmjölke - Alla som inte är skåningar
Randa - Spöa upp
Randa på tvären - Att dränka en upplänning i Helge å, "Vi randa an på tvären." Allmänt accepterat att man dränkte en svensk turist i Helge å eller annat närliggande vattendrag.
Upplänning - Finare ord för fubbick, fubbick är mentalt accepterat som en upplänning generellt ex när man talar om fubbickar men fubbick används endast verbalt mot en upplänning som är besvärlig när man tilltalar dessa.
Kort och gott, skånska är redigt skönt att tala. Mycket mjukare än svenska
Texten har redigerats en hel del allt eftersom för det är egentligen kärnan i Skånska, Johan Glans sa det bäst själv "Vad ni inte vet om, om oss skåningar är att vi pratar inte lika bred dialekt med varandra som vi gör när ni är med, det gör vi bara för att irritera er." Roten i den mjuka skånskan är alltid "Hur gör vi oss så oförståeliga som möjligt?"
Senast redigerad av Mackan52 2017-08-18 kl. 00:40.
Här är några personliga favoriter:
Stjärtgosse
Ankeborg
Klappmongo (och diverse andra ord som man kan sätta framför ordet "mongo")
Gosstrosa
Sylta (sunkigt hak)
Chipstuttar
Spunk
Boxerpaket (slang för pung och penis)
Geggveck
Fubbick - Skånska för någon som är helt jävla efterbliven och du hatar, de flesta som inte bor i Skåne.
Mölla - Felaktigt kallat "väderkvarn" av upplänningar.
Rullebör - Rullar bördan, felaktigt kallat "skottkärra" av upplänningar.
Påg - Ung, rask gosse från Skåne som eder spik, ej att förväxla med upplänning som benämns "bög" i Skåne
Jubba - Något som upplänningar inte kan.
Tös - Ung rask flicka från Skåne som eder spik, ej att förväxla med upplänning som benämns "bög" i Skåne
Sillmjölke - Alla som inte är skåningar
Upplänning - Finare ord för fubbick, fubbick är mentalt accepterat som en upplänning generellt ex när man talar om fubbickar men fubbick används endast verbalt mot en upplänning som är besvärlig när man tilltalar dessa.
Ni skåningar verkar ha nåt emot folk från Uppland, eller syftar ni på allt norr om Skåne? Låter som att ni lider av söderkomplex.
Tös - Den förklaringen kommer inte gå hem hos norrmän, haha.
Sillmjölke- Så alla som inte är skåningar är mesar?
Ni skåningar verkar ha nåt emot folk från Uppland, eller syftar ni på allt norr om Skåne? Låter som att ni lider av söderkomplex.
Tös - Den förklaringen kommer inte gå hem hos norrmän, haha.
Sillmjölke- Så alla som inte är skåningar är mesar?
Mölla - är väl ändå inte Skånska?!
Allt norr om Skåne är uppland.
Vad norrmän gör bekymrar inte oss, Norge, Norrland, Stockholm, strunt samma, allt det är ju uppland.
Självklart är alla icke-skåningar mesar annars hade de ju varit skåningar
Mölla konfunderade mig ett tag, trodde det var allmänt accepterat med 08or verkar inte begripa det och ordet är av skånsk härkomst så jag antar resten av Sverige tycker "väderkvarn" är ett banalt namn (vilket det är).
Vad norrmän gör bekymrar inte oss, Norge, Norrland, Stockholm, strunt samma, allt det är ju uppland.
Självklart är alla icke-skåningar mesar annars hade de ju varit skåningar
Mölla konfunderade mig ett tag, trodde det var allmänt accepterat med 08or verkar inte begripa det och ordet är av skånsk härkomst så jag antar resten av Sverige tycker "väderkvarn" är ett banalt namn (vilket det är).
Åh, så härligt att se att även Skåne lider av söderkomplex. Ni bekräftar bara min teori om att bönder med svårförståelig dialekt i söder ofta har problem med att ingen tar dem seriöst, haha.
OnT
Rimfrost
Midvinter
Karlavagnen
Norrsken
Åska
Jag har en förkärlek för väderrelaterade ord.
Senast redigerad av 75190255508 2017-08-18 kl. 07:54.
Åh, så härligt att se att även Skåne lider av söderkomplex. Ni bekräftar bara min teori om att bönder med svårförståelig dialekt i söder ofta har problem med att ingen tar dem seriöst, haha.
OnT
Rimfrost
Midvinter
Karlavagnen
Norrsken
Åska
Jag har en förkärlek för väderrelaterade ord.
Äru rälig kan du ola knudor i betong framöver jävla upplänningajävel
Äru rälig kan du ola knudor i betong framöver jävla upplänningajävel
Två ord till som är sköna att säga.
Det finns ett uttryck bestående av två vackra ord och som avslutas med en riktig styggelse. Nu ska vi se om jag kan komma ihåg vad det var... Ah, just ja.
Det finns ett uttryck bestående av två vackra ord och som avslutas med en riktig styggelse. Nu ska vi se om jag kan komma ihåg vad det var... Ah, just ja.
GRÄV BORT SKÅNE!
Vi säger "Gräv bort Sverige."
Återigen bräcker vi er med större åtaganden