Citat:
Att man varje månad betalar in pension är ju i allt väsentligt en bluff, då man själv inte förfogar över pengarna och framtida utbetalningar till stor del är avhängda att folk jobbar.
Med tanke på mängden raketforskare i Sverige så kan man ana sig till att det blir sisådär med arbete i framtiden.
Därför känns det rätt trist att ha stora pengar upplåsta i allmän pension och tjänstepension.
För egen del har det gått så långt att jag faktiskt funderar på att emigrera till följd av hur uselt Sverige sköts och hur illa skattebetalarna betalas.
Men, varför tillåts staten hålla på mina pensionspengar?
Det rör sig ju om miljonbelopp som är inlåsta i ett ekonomiskt system som med stor sannolikhet kommer krascha.
Min önskan är att få ut mina pensionspengar så jag har en rejäl grundtrygghet som flykting från det nordliga kalifatets förtryck.
Varför förvägras jag mina egna pengar?
Är jag ensam om att vilja ha kontroll över det som betalats in med mitt personnummer som avsändare?
Med tanke på mängden raketforskare i Sverige så kan man ana sig till att det blir sisådär med arbete i framtiden.
Därför känns det rätt trist att ha stora pengar upplåsta i allmän pension och tjänstepension.
För egen del har det gått så långt att jag faktiskt funderar på att emigrera till följd av hur uselt Sverige sköts och hur illa skattebetalarna betalas.
Men, varför tillåts staten hålla på mina pensionspengar?
Det rör sig ju om miljonbelopp som är inlåsta i ett ekonomiskt system som med stor sannolikhet kommer krascha.
Min önskan är att få ut mina pensionspengar så jag har en rejäl grundtrygghet som flykting från det nordliga kalifatets förtryck.
Varför förvägras jag mina egna pengar?
Är jag ensam om att vilja ha kontroll över det som betalats in med mitt personnummer som avsändare?
Ja det är en stor bluff - förstås. Först fanns ingenting. Det fanns inte ens pengar. Men de äldre fick ändå njuta av livet på ålderns höst. Särskilt boende hemma på gården var det vanligaste, och deltagande i de dagliga sysslorna efter förmåga. Hjälpa till med barnbarnen osv. Sen kom pengasystemet igång och det utgick en allmän folkpension till alla som fyllt 65. Alla fick samma lön - för samma arbete.
Särskilda förmåner utgick till änkor - änkepension. (Änklingar tror jag inte fick något extra)
En man jag kände återvände till gamla Swiden på sin ålders höst - när han var nästan nittio. Han var en av de sista emigranterna som kom tillbaka till det gamla landet. Han pratade svenska med stark amerkansk accent. Så kom det sig att han blev svensk pensionär också - minsann fick svensk pension. Och han gick och gifte sig med Anna. Och dom hade det gott ställt. För hon hade jobbat hela livet och hade pension, och han hade dubbel pension. Där borta i Usa hade han haft en pensionsförsäkring som han betalat in. Dom levde enkelt hade varit strävsamma och funnit kärlek när dom var gamla. Och vad gjorde det om dom hade det gott ställt.
Så du har egentligen helt rätt - vårat system ska föreställa likna en pensionsförsäkring så som dom har det i usa till ex. Men är förstås bara det på ytan. I själva verket är det ett pensionssystem som som är kopplat till hur ekonomin ser ut. Du kan komma i åtnjutande av hela femtusen kronor i månaden eller även mindre än så. Förmodligen är detta ett pensionssystem som ståtar med några av de lägsta pensionerna i förhållande till levnadskostnaderna.
så lycka till med din pension