2017-08-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Att man varje månad betalar in pension är ju i allt väsentligt en bluff, då man själv inte förfogar över pengarna och framtida utbetalningar till stor del är avhängda att folk jobbar.
Med tanke på mängden raketforskare i Sverige så kan man ana sig till att det blir sisådär med arbete i framtiden.
Därför känns det rätt trist att ha stora pengar upplåsta i allmän pension och tjänstepension.

För egen del har det gått så långt att jag faktiskt funderar på att emigrera till följd av hur uselt Sverige sköts och hur illa skattebetalarna betalas.
Men, varför tillåts staten hålla på mina pensionspengar?
Det rör sig ju om miljonbelopp som är inlåsta i ett ekonomiskt system som med stor sannolikhet kommer krascha.
Min önskan är att få ut mina pensionspengar så jag har en rejäl grundtrygghet som flykting från det nordliga kalifatets förtryck.
Varför förvägras jag mina egna pengar?

Är jag ensam om att vilja ha kontroll över det som betalats in med mitt personnummer som avsändare?

Ja det är en stor bluff - förstås. Först fanns ingenting. Det fanns inte ens pengar. Men de äldre fick ändå njuta av livet på ålderns höst. Särskilt boende hemma på gården var det vanligaste, och deltagande i de dagliga sysslorna efter förmåga. Hjälpa till med barnbarnen osv. Sen kom pengasystemet igång och det utgick en allmän folkpension till alla som fyllt 65. Alla fick samma lön - för samma arbete.
Särskilda förmåner utgick till änkor - änkepension. (Änklingar tror jag inte fick något extra)

En man jag kände återvände till gamla Swiden på sin ålders höst - när han var nästan nittio. Han var en av de sista emigranterna som kom tillbaka till det gamla landet. Han pratade svenska med stark amerkansk accent. Så kom det sig att han blev svensk pensionär också - minsann fick svensk pension. Och han gick och gifte sig med Anna. Och dom hade det gott ställt. För hon hade jobbat hela livet och hade pension, och han hade dubbel pension. Där borta i Usa hade han haft en pensionsförsäkring som han betalat in. Dom levde enkelt hade varit strävsamma och funnit kärlek när dom var gamla. Och vad gjorde det om dom hade det gott ställt.
Så du har egentligen helt rätt - vårat system ska föreställa likna en pensionsförsäkring så som dom har det i usa till ex. Men är förstås bara det på ytan. I själva verket är det ett pensionssystem som som är kopplat till hur ekonomin ser ut. Du kan komma i åtnjutande av hela femtusen kronor i månaden eller även mindre än så. Förmodligen är detta ett pensionssystem som ståtar med några av de lägsta pensionerna i förhållande till levnadskostnaderna.
så lycka till med din pension
Citera
2017-08-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och vad gör DU åt det? Du gnäller? Snyggt jobbat. Anpassa dig eller stick? Eget ansvar gäller.

Jag röstar i valet.
Jag är aktiv och försöker föra min syn på saken vidare. Jag lobbar för en förändring genom debatter.

Jag är född här.
Jag tänker inte sticka någonstans.
Citera
2017-08-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varifrån har du fått den befängda iden om att av arbetsgivaren inbetalda pensionsmedel skulle användas till flyktingar och dränera kapitalet i pensionskassorna. Det måste ju komma in åtminstone lika mycket som betalas ut annars riskerar pensionerna att sänkas. Nu går ju pensionssystemet med överskott och pensionerna höjs. Lycksökare eller inte, pensionsfonderna lär inte tömmas. Flertalet "lycksökare" med arbete är ju med och betalar till våra pensionsfonder och stärker därmed stabiliteten i pensionssystemet genom ökat inflöde av medel, något som ju alla arbetande svenskar gör. Sverige har ju nu ett av dom stabilaste pensionssystemen och det som finns på pensionskonton lär inte kunna tas ut hur som helst av den enskilde, kanske med några undantag möjligen. Att sedan tjänstepension och eget sparade är livsviktigt vet nog dom flesta. Ingen vill ju leva på garantipension, åtminstone inte jag.

Jag märker att du har köpt propagandan rakt av
Pensionerna har sänkts, har du inte märkt det?
Man man tog ut 258 miljarder ur kassan.

Dessutom på mitt senaste besked så stod det -2500 kr. Pensionsutjämning kallas det.
Man håller på och höjer pensionsåldern.
Förut var lägsta ålder för pension 55 år. Från och med i år så är det 62 år som gäller om jag inte är helt felinformerad.
Det är alltså inte längre möjligt att få ut sina pensionspengar om man inte är minst 62 år.
Så nog töms pensionskontot.

Det krävs att ca 82% arbetar för att vi ska kunna upprätthålla vårt välstånd.
Av de nya svenskarna så är inte ens hälften i arbete efter 9 år.
Hur får du det till att de fyller på pensionskontot?

Vårt pensionssystem med PPM är inte stabilt för fem öre. Det är ett sätt för staten att slippa ta ansvar.
Har du dålig pension? Ja det är för att du själv investerat fel. Skyll dig själv.
Hundratals miljarder har försvunnit ut till olika förvaltare i konstiga kostnader och fonder som tappat i värde.

Svenska folket är lurade.
Citera
2017-08-18, 18:40
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag röstar i valet.
Jag är aktiv och försöker föra min syn på saken vidare. Jag lobbar för en förändring genom debatter.

Jag är född här.
Jag tänker inte sticka någonstans.

Varför är du aktiv politiskt om du är emot demokratin? Vald regering har bestämt att såhär ska det vara. Varför gnälla då?
Citera
2017-08-18, 18:45
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
.

.

Och för de gamla svenska fina wt barnen tar det uppemot 15 år innan ens ett enda helvete av dom kommer i arbete innan dess har de kostat en sjuuuuhelvetes pengar i skolgång, sjukvård m.m. Och sen ska det gås i skola till man är 35 ändå, sen om man har tur ut i arbete
Så att hälften av våra importer är i arbete efter bara 9 är en riktigt fin vinst, och tyvärr, den enda lösning vi har nu då det endast är WT utan jobb och ambitioner som förökar sig.

Sen att det medföljer kriminalitet, våld, upplopp och till syvene och sist komplett folkutbyte. Det är skit man får ta
Citera
2017-08-18, 21:58
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Nu är det ju den regeringen sommär vald. Detta är vad majoriteten vill. Passar det ej? Gör något åt det. Ut o mörda ett gäng skäggisar eller nått? Funkar det inte för dig och TS så är det bara att dra.

Så jävla tröttsamt att höra allt wt gnälla på skiten samtidigt som de inte gör nått åt saken. Eget fucking ansvar gäller. Anpassa sig eller dra åt helvete.

Haha måste ju vara nåt fel på dig? Är helt normalt och logiskt att vädra sina åsikter på ett forum. Om majoriteten vill förinta Samer är det rimligt att rätta sig i ledet för annars är man gnällig?

Nu tror ju inte jag att du kommer inse det då du verkar vara mest wt själv.
Citera
2017-08-19, 02:40
Medlem
Citat:
Och för de gamla svenska fina wt barnen tar det uppemot 15 år innan ens ett enda helvete av dom kommer i arbete innan dess har de kostat en sjuuuuhelvetes pengar i skolgång, sjukvård m.m. Och sen ska det gås i skola till man är 35 ändå, sen om man har tur ut i arbete
Så att hälften av våra importer är i arbete efter bara 9 är en riktigt fin vinst, och tyvärr, den enda lösning vi har nu då det endast är WT utan jobb och ambitioner som förökar sig.

Sen att det medföljer kriminalitet, våld, upplopp och till syvene och sist komplett folkutbyte. Det är skit man får ta

Problemet du inte tar med i din kalkylering är att de som kommer inte är 1 år. Många som kommer är 30-40 år.
Det betyder att de är kanske 50 år när de "kommer i arbete" De bidrar alltså bara i 15 år om ens det.
En svensk börjar jobba från 20-25 år.
Med arbete så räknas det att man är sysselsatt en timme eller mer i veckan. Med andra ord skulle statistiken se ännu sämre ut om man bara räknade med riktiga jobb.
Du räknar heller inte med att du har en familj som försörjer dessa svenska barn, något som saknas med de nya svenskarna.

Även om det är så kallade white trash (dina ord) som förökar sig så är det ändå bättre än analfabeter från Afrika.

Dagens invandring är och förblir en tärande gren av vårt samhällsträd.
Citera
2017-08-19, 02:43
Medlem
Citat:
Varför är du aktiv politiskt om du är emot demokratin? Vald regering har bestämt att såhär ska det vara. Varför gnälla då?

Var någonstans skriver jag att jag är emot demokratin? Det är ord som kommer från dig.
Regeringen som sitter nu är inte folkvald av majoriteten.

Varför jag enligt dig, gnäller? Ja vad tror du själv? Tycker du att det är bra att samhället håller på att gå under?
Du är en idiot.
Citera
2017-08-19, 09:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag märker att du har köpt propagandan rakt av
Pensionerna har sänkts, har du inte märkt det?
Man man tog ut 258 miljarder ur kassan.

Dessutom på mitt senaste besked så stod det -2500 kr. Pensionsutjämning kallas det.
Man håller på och höjer pensionsåldern.
Förut var lägsta ålder för pension 55 år. Från och med i år så är det 62 år som gäller om jag inte är helt felinformerad.
Det är alltså inte längre möjligt att få ut sina pensionspengar om man inte är minst 62 år.
Så nog töms pensionskontot.

Det krävs att ca 82% arbetar för att vi ska kunna upprätthålla vårt välstånd.

Vårt pensionssystem med PPM är inte stabilt för fem öre. Det är ett sätt för staten att slippa ta ansvar.
Har du dålig pension? Ja det är för att du själv investerat fel. Skyll dig själv.
Hundratals miljarder har försvunnit ut till olika förvaltare i konstiga kostnader och fonder som tappat i värde.

Svenska folket är lurade.
Har du inte bättre koll än så här så kan jag förstå att du känner dig lurad. De uttagna 258 miljarderna var till de som fortfarande gick under gamla ATP-systemet när pensionssystemet las om. Det var ingen stöld som många tror, inte heller för att finansiera nysvenskar. Däremot stal gamle Kjell-Olov Feldt på sin tid 7 miljarder från pensionerna.

För statliga delen gäller 62 år och har gjort det rätt länge nu. 55 år är tjänstepensioner och privata pensionsförsäkringar där det är tal om att flytta till 62. Vet inte om det är genomfört än.

PPM är dina egna pengar, åtminstone till de av dig valda politikerna konfiskerar det för att dagens pensionärer ska sluta gnälla. Tycker du att det är en bluff så lägg din PPM i en kort räntefond som AP7 räntefond och sluta gnälla.
Citera
2017-08-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Har du inte bättre koll än så här så kan jag förstå att du känner dig lurad. De uttagna 258 miljarderna var till de som fortfarande gick under gamla ATP-systemet när pensionssystemet las om. Det var ingen stöld som många tror, inte heller för att finansiera nysvenskar. Däremot stal gamle Kjell-Olov Feldt på sin tid 7 miljarder från pensionerna.

För statliga delen gäller 62 år och har gjort det rätt länge nu. 55 år är tjänstepensioner och privata pensionsförsäkringar där det är tal om att flytta till 62. Vet inte om det är genomfört än.

PPM är dina egna pengar, åtminstone till de av dig valda politikerna konfiskerar det för att dagens pensionärer ska sluta gnälla. Tycker du att det är en bluff så lägg din PPM i en kort räntefond som AP7 räntefond och sluta gnälla.

Du kan kalla det vad du vill
Staten tog 258 miljarder och förde över till statskassan.
Något som gjorde att man fick snörpa åt utflödet av pensionsutbetalningar.
Dessa 258 miljarder var pengar som folk hade arbetat ihop. Det är var framtida lön som staten helt sonika bara tog av.
Nu finns det inte tillräckligt med pengar i pensionskassan för att betala ut till alla vad de egentligen förtjänar.

Mina 2500 kr som togs för ca 2-3 år(?) sedan var också någon slags pensionsbroms. Man tog av mina pengar för att det fattades pengar i pensionssystemet.
Det betyder att jag inte kommer få lika stor pension när det är dags för mig att gå i pension. Pengar som jag hade arbetat ihop till min pension.

Nej, det är 61 år som gäller för "den statliga delen" eller ålderspensionen, som det egentligen heter.
Däremot så säger pensionsutredningen att den ska höjas till 62 eller till och med 63 år.
Det jag pratade om var tjänstepensionen, något jag kanske borde ha förtydligat bättre.
Där föreslår utredningen att den höjs till 62 år.

Det jag har hört är att det ska röstas om detta i år och senast innan nästa val. Men man får väl se.
Förhoppningsvis vaknar folk upp o inser vad som håller på att hända.
Kanske till och med du vaknar upp en dag och inser att politikerna har gett bort av dina och mina pengar.
Citera
2017-08-19, 11:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Dessa 258 miljarder var pengar som folk hade arbetat ihop. Det är var framtida lön som staten helt sonika bara tog av.
Nu finns det inte tillräckligt med pengar i pensionskassan för att betala ut till alla vad de egentligen förtjänar.

Mina 2500 kr som togs för ca 2-3 år(?) sedan var också någon slags pensionsbroms. Man tog av mina pengar för att det fattades pengar i pensionssystemet.
Det betyder att jag inte kommer få lika stor pension när det är dags för mig att gå i pension. Pengar som jag hade arbetat ihop till min pension.

Nej, det är 61 år som gäller för "den statliga delen" eller ålderspensionen, som det egentligen heter.
Däremot så säger pensionsutredningen att den ska höjas till 62 eller till och med 63 år.
Det jag pratade om var tjänstepensionen, något jag kanske borde ha förtydligat bättre.

Det jag har hört är att det ska röstas om detta i år och senast innan nästa val. Men man får väl se.
Kanske till och med du vaknar upp en dag och inser att politikerna har gett bort av dina och mina pengar.
Sanningen om de 258 miljarderna.

Ett problem med uttaget var att tidernas största börsfall kom i stort sett samtidigt. Det gjorde att bromsen senare slog till. Egentligen borde AP-fonderna stöttats upp så blomsen aldrig behövt slå till. Men som synes så var själva beslutet om att tanka AP-fonderna till staten för just statens pensionsåtagande. Det var aldrig fråga om någon stöld.
Citera
2017-08-19, 11:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nåja, dessa höjningar tycker jag inte är så farliga. Vi blir äldre och äldre, att bli hundra är inget konstigt längre och att bli 90 är mycket vanligt. Vi kommer inte att få ihop pensionssystemet, om alla ska plugga till 30, gå i pension vid 60, leva till 90, och i åren mellan 30 och 60 även vara föräldralediga, sjukskrivna och arbetslösa några år var. För så börjar det bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in