2017-08-16, 18:28
Medlem
Fizzlors avatar
Läser ibland artiklar och krönikor som gnäller över att skötsamma invandrare utvisas på minst sagt konstiga grunder. Exempel:

https://petterssonsblogg.se/2017/08/02/kompetensutvisning-av-duktiga-och-import-av-analfabeter-utan-id-handlingar-i-mupparnas-land/

Citat:
Tayyab Shabab är en programmerare från Pakistan som sedan några år arbetar med att bygga it-system för svenska företag. Han kom till Sverige 2013, inte som flykting utan som arbetskraftsinvandrare. Men Migrationsverket har på grund av en försäkringsmiss, som hans tidigare arbetsgivare gjorde och rättade till i efterhand, beslutat att utvisa honom och hans fru från Sverige.

Tayyab Shabab överklagade beslutet till Migrationsdomstolen tillsammans med organisationen Centrum för rättvisa. Men Migrationsdomstolen gick på Migrationsverkets linje. Då överklagades beslutet till nästa instans, Migrationsöverdomstolen, men inget svar har ännu kommit om fallet ska prövas där.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/kristina-lindquist-det-ar-inte-ens-individer-som-utvisas-langre-det-ar-kompetens/

Citat:
Ni har nog läst rubrikerna. ”Tog för lite semester – hotas nu med utvisning”, ”Ingenjör utvisas – för arbete i projekt utomlands”, ”Ardian, 20, fick heltidsjobb – nu ska han utvisas”. I krocken mellan små missar hos arbetsgivaren och blind byråkrati hos Migrationsverket manglas individer som gjort sitt yttersta för att göra rätt.

I en serie i sommar har Svenska Dagbladet granskat denna utvisningsvåg av högkvalificerad arbetskraft, och den politiska chefredaktören Tove Lifvendahl är full av ”genans och frustration”. Och vem skulle inte känna samma sak? ”Idiotiskt”, skriver Aftonbladets ledarsida. ”Migrationsverkets agerande urholkar Sveriges konkurrenskraft”, skriver Borås tidning. En ”häxjakt” som är ”förödande för Sverige” säger en vd till SvD och i en intervju medger Migrationsverkets generaldirektör att man kanske varit för nitiska.

Sverige må vara ett totalt efterblivet land, men det känns spontant som att det ligger något mer i dessa historier än "glömde kryssa i ruta, blir utvisad". Som i Tayyab Shababs fall:

"Han kom till Sverige 2013, inte som flykting utan som arbetskraftsinvandrare. Men Migrationsverket har på grund av en försäkringsmiss, som hans tidigare arbetsgivare gjorde och rättade till i efterhand, beslutat att utvisa honom och hans fru från Sverige."

Say what?

Varför skulle politikerna tillåta detta ske? Det skulle säkert generera en hel del mysiga ryggdunkningar, likes och god publicitet för den politiker som satte ner foten ordentligt mot "kompetensutvisningarna". Också, med tanke på allt jävla smuts vi släppt in senaste åren så är systemet i stort behov av att kunna använda vissa som positiva exempel för att inte oroa svensken över utvecklingen. "Titta här på Tayyab Shababs som bidrar till samhället!"

Man har inga problem med att låta våldtäktsmän, mördare, pedofiler och terrorister stanna i landet - varför skulle man då ha ett problem med superseriösa arbetare med ovärderlig spetskompetens?

Finns massor av dessa fall om man googlar, men gemensamt för alla är att personen utvisas pga någon extremt liten skitsak som vem som helst hade kunnat förbise.

Vad beror dessa "kompetensutvisningar" på? Varför verkar det inte finnas någon politisk vilja att snabbt röja i det byråkratiska träsket som gör dessa utvisningar möjliga?

Är det som så att dessa "kompetensutvisningar" bara är grova överdrifter och att utvisningarna egentligen är solklara om man bara gräver lite?
Citera
2017-08-16, 18:44
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Är det som så att dessa "kompetensutvisningar" bara är grova överdrifter och att utvisningarna egentligen är solklara om man bara gräver lite?[/b]
Jag har ju svårt att tro att dessa högutbildade arbetare har begått grövre brott än de satans grottmänniskor som trots sina obcena handlingar ändå får stanna i landet.
Ibland undrar jag om inte Sverige slutit något internationellt avtal om att vara en internationell soptipp; ta hand om andra länders mänskliga avfall och samtidigt göra vad man kan för att välartade invandrare ska återvända hem för att bidra positivt till sina hemländer.
Citera
2017-08-16, 19:02
Medlem
Eftersom deras arbetsgivare inte har betalat skatt - så bli de plötsligt väldigt intressanta.

Dessa "juveler" är anställda av arbetsgivare som inte vet hur man deklarerar -
Citera
2017-08-16, 19:04
Medlem
teasardigs avatar
Är han så duktig då kan han jobba på distans från Pakistan. Snabbt internet finns åtminstone i Karachi och Islamabad. Han skulle leva som en miljonär på svensk programmerarlön i ett u-land.

Jag tycker att de som har asylskäl ska få stanna. Ex. de somalier som kom till Sverige när det pågick krig där nere. Men arbetskraftsinvandring vill jag inte ha.
Citera
2017-08-16, 20:18
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jag har ju svårt att tro att dessa högutbildade arbetare har begått grövre brott än de satans grottmänniskor som trots sina obcena handlingar ändå får stanna i landet.
Ibland undrar jag om inte Sverige slutit något internationellt avtal om att vara en internationell soptipp; ta hand om andra länders mänskliga avfall och samtidigt göra vad man kan för att välartade invandrare ska återvända hem för att bidra positivt till sina hemländer.

Möjligt men dessa programmerare kan arbeta på distans, de befinnas sig var helt i världen där de har en fungerande internetuppkoppling och el för att driva sin dator.

Sen så säger mina kontakter inom den där branschen att de inte alls är lika bra som de påstår, hade de varit så bra som det påstås så hade de redan haft ett eget företag och via det tjänat storkovan.

Fråga er själva om snubben nu var så bra varför har han inte ett eget företag? Han är ju enligt deras utsago ett geni och helt oersättlig, man tycker åtminstone geniet borde inse att "oops jag kan ju sköta detta på distans..."

Handlar bara om att de inte vill bo i rövhålet Pakistan. Men nackdelen blir att så fort de kommer hit så tar de med sig den slum som är Pakistan med sina attityder, sin kultur, sin smutsiga lögnarreligion osv.

Istället för att rensa upp sin egna skit och döda av islam så väljer de att komma hit till ett dukat bord, opportunister helt enkelt som är helt osolidariska med sina egna och låter de förgås där i det träsk som är Pakistan.

Eller vad det nu är för skitland de kommer ifrån. Egoister.
Kalla de för vad de är.
Citera
2018-07-28, 09:44
Medlem
I dagens SvD skriver ett hovrättsråd om "kompetensutvisningar" som många fall presenterats av medierna. Hon har med ett kul exempel.

Utöver dessa båda fall, drar jag mig till minnes ett tredje mål från år 2015 där Migrationsöverdomstolen inte beviljade prövnings*tillstånd (UM 5700-14). Det gällde en man i 50-årsåldern från Irak som hade fått anställning i Sverige. Mannen hade med sig sin *familj bestående av hustru och fem barn, *varav tre var över 18 år. Två av barnen på 20 respektive 9 år led av en svår utvecklingsstörning. Hustrun och två vuxna barn fick i Sverige anställning som personliga assistenter enligt lag (1993:387) om stöd och service (LSS) till sina barn/syskon. Efter en tid blev även fadern anställd som personlig assistent till sina barn.

Mannens ansökan om förlängning av sitt arbetstillstånd avslogs av migrationsdomstolen eftersom mannens lön under den första anställningsperioden legat långt under kollektivavtalsnivå. Då betalade mannens första arbetsgivare ut retroaktiv lön för tre år. Om lönen hade betalats ut korrekt från början, hade mannens arbetstillstånd sannolikt blivit förlängt.

https://www.svd.se/forenklat-nar-utvisningar-beskrivs-som-skandaler

Mannen måste ha haft hjälp i Sverige för att fixa sina "anställningar". Hur många sådana här kompetensinvandrare har vi?
Citera
2018-07-28, 14:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Jag tycker att de som har asylskäl ska få stanna. Ex. de somalier som kom till Sverige när det pågick krig där nere. Men arbetskraftsinvandring vill jag inte ha.

Håller med. Det är dom kriminella invandrarna som oftast har asylskäl, eftersom dom riskerar dödsstraff för sina brott i hemlandet. Däremot är skötsamma arbetskraftsinvandrare bara i vägen för oss svenskar.
Citera
2018-07-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
...

https://www.svd.se/forenklat-nar-utvisningar-beskrivs-som-skandaler

Mannen måste ha haft hjälp i Sverige för att fixa sina "anställningar". Hur många sådana här kompetensinvandrare har vi?

En ansenlig mängd.
Är det inte i Schweiz man måste bevisa att man försökt hitta inhemsk arbetskraft först innan man får anställa från utlandet? Kanske inom vissa näringar, minns inte exakt...
Hur som helst, det är så vi bör göra i Sverige också.

I de andra två exemplen i SvD-artikeln är det en kvinna som knappt verkat arbeta (ungdomsledare i församling) och även i det andra fallet verkar det inte arbetats särskilt mycket, knappast vad man förväntar sig av oumbärlig kompetensarbetskraft. Kompetensprocenten i alla de här tre fallen förefaller helt obefintlig och det låter mer som bluff. Irakierfallet är ju helt sjukt, ta hit sina anhöriga och "arbeta" med att ta hand om dem.

Min absoluta övertygelse är att i det fall företagen har reella behov av särskild kompetens så skall de i huvudsak själva ansvara för att ta hand om dem med försäkringar och uppehälle under en begränsad tid. Då skulle vi få en liten men reell kompetensinvandring som inte heller leder till automatiskt medborgarskap, ett förhållande som i sig är grogrund för mutor och fiffel.
Citera
2018-07-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I de andra två exemplen i SvD-artikeln är det en kvinna som knappt verkat arbeta (ungdomsledare i församling) och även i det andra fallet verkar det inte arbetats särskilt mycket, knappast vad man förväntar sig av oumbärlig kompetensarbetskraft.

---

Min absoluta övertygelse är att i det fall företagen har reella behov av särskild kompetens så skall de i huvudsak själva ansvara för att ta hand om dem med försäkringar och uppehälle under en begränsad tid. Då skulle vi få en liten men reell kompetensinvandring som inte heller leder till automatiskt medborgarskap, ett förhållande som i sig är grogrund för mutor och fiffel.

Amerikanskan fick mycket snyftpress då det begav sig. Massor med amerikanska sekter skickar ut sina medlemmar världen över. Hon verkar vara en sådan. Min uppfattning är att Almega som är centerns LO och där fd centerministern Anna-Karin Hatt är VD kör med en kampanj för dessa "kompetensinvanrare". De har nog levererat massor med foldrar med snyfthistorier till pressen som publicerat innehållet rakt av.

Här amerikanskans case

https://lagen.nu/dom/mig/2015:11
Citera
2018-07-28, 23:00
Medlem
Alla snyftartiklar om någon som ”kastas ut från Sverige” är grovt vinklade, det bör man anta.

I många fall är det förmodligen mer eller mindre skenanställningar hos någon släkting. I de fall som faktiskt är äkta måste man också se till totala konsekvenser: Även om X är produktiv nog är inte hans bifogade maka/make det och inte heller hans fyrtiotvå kusiner som undan för undan slinker in med hjälp av X:s chef, som fixar anställningar åt dessa och cashar in 80% av deras löner som tack för hjälpen.

I det specifika fallet Tayyab ovan undrar jag också varför ett sådant ”geni” har valt Sverige. En superduktig programmerare skulle nog se till att komma till GB eller USA.
Senast redigerad av LBeria 2018-07-28 kl. 23:05.
Citera
2018-07-28, 23:29
Avslutad
Det mest intressanta med dessa historier är förstås varför de publiceras över huvud taget. På det stora hela får de nog ses som ett komplement till "på flykt"-artiklar, en fortsättning på berättelserna om de för Sverige "omistliga utlänningarna" samt en variant av "är inte Sverige orättvist mot stackarna, så säg"-temat. Utöver det, intet.
Citera
2019-08-31, 10:26
Medlem
Hmmm. Almega verkar ha startat en NGO för att kämpa mot "kompetensutvisningar". Diversify heter organisationen. Nu har de tagit fram en undersökning bland "kompetensen". Mycket restaurangpersonal verkar det som. Undersökningen är nog framtagen för att serva våra lata medier "seriöst" material.

https://www.diversifyfoundation.org/kompetensutvisningbaseline

Seriösa svenska företag har rekryterat utifrån hela tiden. Har inte hört att någon av de rekryterade haft problem. Klart då de jobbar för seriösa företag.

På den oseriösa sidan finns företag som säljer "jobb" till utlänningar. Utlänningen köper en anställning, kanske t o m pantsätter hela klanen för att kunna göra det, mot att det oseriösa svenska företaget ger honom ett jobb och löfte om permanent uppehållstillstånd. Sedan får de slava här för att till slut sparkas ut.

Det måste finnas seriösa rekryterare som hjälper svenska företag att skaffa fram utländsk arbetskraft och ger företagen råd så att de gör rätt från början. Att sådan hjälp kostar? Så klart. Vad är gratis här i världen. Ett företag som inte ens kan betala för att göra saker rätt är förmodligen ett oseriöst företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in