2017-08-16, 12:27
Medlem
Fick en P-bot igår på en idrottsplats (inhängnad) efter att jag parkerat bilen precis intill löparbanorna.
Precis när man kör in genom de första grindarna sitter det en områdesskylt på vänster sida och några hundra enter bort kommer man till en ny grind (som nästan alltid är öppen). Där sitter det ingen skylt gällande områdesparkering (enligt de ritningar som finns ska allt tydligen räknas som ett stort område). Finns det några regler kring placering av skylt eller är det enbart rekommendationer?
Kan man hävda otydlig skyltning eftersom att det finns ytterligare en grind efter den första även om det enligt ritningar räknas som ett stort område?

Ska tilläggas att det inte finns någon slutskylt på utvägen men eftersom att man kör samma väg ut antar jag att det inte behövs?
Citera
2017-08-16, 13:11
Medlem
miikoss avatar
Vägmärken ska vara placerade på höger sida om inte annat är angivet.

För E20, så står det så här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Omradesmarke/

Märket anger att ett område börjar med de förbud eller tillåtelser som anges med det infogade märket. Avvikelser från anvisningarna på märket kan anges genom tilläggstavlor. Tidsbegränsningar kan även infogas i märket. Märket är uppsatt vid infarterna till området och gäller till den plats där tavla E21, slut på område, är uppsatt eller det på annat tydligt sätt framgår att anvisningarna på märket inte gäller. Inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor. Anvisningarna på märket gäller även efter sådan avvikelse utan att märket upprepas. Andra förbud eller tillåtelser kan anges på märket. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka andra förbud och tillåtelser som får anges.
Något slut behövs ej. Dock så undrar jag om den fetade texten säger att skylten får finnas på vänster sida infarten eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in