Citat:
Ursprungligen postat av
Applejacks
Är du helt allvarlig? Israeler anses vara de mest rasistiska folkslagen i hela världen, tom. andra judar som inte tillhör den vanligaste inriktningen i Israel säger det. Och bara så att du vet så är judar och israeler inte samma sak.
För mig är det faktiskt väldigt egendomligt att många här i Sverige hela tiden hakar upp sig på vad som händer i Israel ?
Hur skulle det se ut om andra länder anklagade oss för behandlingen av samerna, och började elda upp Svenska ambassader och flaggor osv ?
Det finns ju andra områden som också är vedervärdiga, tex Östtimor, VästSahara, och sen hopplösa skitländer såsom Haiti mfl.
Alla svenskar har en åsikt om Israel men det är nästan inga av dem som varit där ?
Hur många dagstidningars ledare har vi läst, hur många reportage har vi läst om Israel ?
Men hur många av de svenska journalisterna har faktiskt varit där ?
En handfull skulle jag tro ?
Jag vet ej om man alltid kan kalla rasism för dåligt - ur det judiska perspektivet - ur deras arv har det kanske setts som ett bra sätt att forma samhället.
Jag kan inte gå i god för några grupper i Israel och judar i förskingringen - ibland de sekulära judarna så är de ungefär som vi och tycker det är spännande med andra kulturer,
Men det är inte detsamma som att de vill ha andra kulturer inpå sig ? Helt klart så som
Xenonen skriver så finns det rasism särskilt ibland de ortodoxa judarna som ser sig som ett utvalt folk, men jag tycker inte det är så anmärkningsvärt, tex att jag tycker mig inte se någon grov cynism hos dem. Tex muslimer ser ju sig också som ett utvalt folk, indier ser sig själva med stolthet med mångtusenårig kultur i ryggen, japaner tycker att de är en högtstående kultur mm. Vad som i stort skiljer judar ifrån andra religioner är att judar missionerar inte - de är inte aktiva i att sprida sin religion till andra grupper
Men vad jag tycker att vad som finns hos judarna är förmågan till nyttig självkritik, kanske mera än hos andra folkslag. Judisk humor är också speciell, och ibland av det mera grovkorniga slaget.
Kanske bättre att låta Israelerna och Palestinierna reda upp sina meningsskiljaktigheter själva än att vi ska lägga oss i ? De kan ju uppenbarligen tänka själva ? Helt dumma verkar de inte vara ? Räkna pengar kan de ju tydligen ?
Ska Vänstern här i Sverige hela tiden tänka åt dem ?
Det är ju inte precis ett U-Land där folk dör i drivor på gatorna av svält och sjukdomar och mängder av fluglarver krälar på kropparna ?
Hur skulle det se ut om Palestinska självmordsbombare kom hit till Stockholms City och började självmordsbomba i sympatiaktioner just för samernas rättigheter ?
Eller att danskarna nu skulle börja att skjuta raketer och granatkastareld på Skåne för att slaget vid Lund år 1676 var orättvist ur danskt perspektiv ?
De akademiska genetikerna vill alltid ha en större genblandning oavsett motargument - men vi är ju ytterst bara människor och som sådana den enda arten som kommer ihåg och har relation till sina föräldrar och släktingar och kulturarv. Kort och gott så innebär flyktingkaos och annat tokeri att många av dessa kommer aldrig att få träffa sina släktingar igen. Som i sig kan ge en grund för missnöje och alienation och att nyttiga kulturseder glöms bort ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Nej, det var "bara" långtidsverkande preventivmedel de fick utan egen vetskap. Istället för att bara säga att det där med sterilisering var fel kunde du kostat på dig att säga hur det verkligen var.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israel-gave-birth-control-to-ethiopian-jews-without-their-consent-8468800.html
Det är väl samma program som använts i bla Afrika, Indien, Bangladesh mfl länder ? Det har bla rört sig om omsorgen om mödrarnas hälsa, att om de redan har 2-3 kanske fler barn och säger att de inte vill ha fler ? Var finns det moraliska dilemmat här egentligen ? Att sen många av dessa mödrar var analfabeter och kanske inte förstod all information som gavs. Och i sin tur att det är bara deras män som bestämmer över kvinnan och ändå vill ha fler barn ? Och blir arga på staten Israel ? - Det är exakt samma kritik som funnits i bla Indien kring dessa preventivmedel, och konflikten mellan en analfabetisk, patriarkal, generation och det som man anser vara en god medicinsk praxis.
Konstigt att vi svenskar ska bli upprörda över sådant här medans vi själva utnyttjar preventivmedel hej vilt ?
Det påstås att de etiopiska judarna som kom till Israel för några år sedan hade omvittnat dålig hälsa - och att i det perspektivet riskera hälsan med ännu fler graviditeter - är det bra eller dåligt ? Vi vet ju att det var åtskilliga svältepidemier i Etiopien, Eritrea, Somalia etc, under 1980-1990-talen och framöver, och bevisligen försämrade den kroppsliga tillväxten (tex dålig tillväxt av bäckenregionen, och därmed trängre förlossningskanal mm) och även den mentala tillväxten, allt enligt vederhäftiga FN--rapporter utgivna redan då, dvs de som nu är dessa kvinnor som förmodligen detta program handlade om.
Människan har sedan 1400-talet blivit betydligt längre och nog fördubblat sin kroppsvikt, medans skelettet inte alls hängt med i samma omfattning. Sen har sannolikt födelsevikterna hos barnen ökat. Jag tror inte vi människor numera är bättre anpassade för ett ständigt barnafödande. Tex så påstås det att somliga småväxta pygme'-stammar har mycket lättare att föda än vi nordeurope'er. Jag överlåter gärna en sådan diskussion till dem som kan sådant bättre