2017-08-31, 04:39
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Att dom är vita och detta kränker antagligen dig.

Varför skulle jag bli kränkt över att de har vit hudfärg? Jag blir inte kränkt över vad någon har för hudfärg.

Det åsido så är de vita som spelar musik som vuxit fram ur svart kultur, så bara för att de skulle vara vita så gör det inte till "vit kultur" eller att det blir "renrasigt" ur ett efterblivet och vit makt-inspirerat rasistperspektiv.

Samma sak går att säga om de tyskar som började spela Techno, eller om en svart man skulle börja spela klassisk barockmusik.
Citera
2017-08-31, 13:18
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Varför skulle jag bli kränkt över att de har vit hudfärg? Jag blir inte kränkt över vad någon har för hudfärg.

Det åsido så är de vita som spelar musik som vuxit fram ur svart kultur, så bara för att de skulle vara vita så gör det inte till "vit kultur" eller att det blir "renrasigt" ur ett efterblivet och vit makt-inspirerat rasistperspektiv.

Samma sak går att säga om de tyskar som började spela Techno, eller om en svart man skulle börja spela klassisk barockmusik.

Jag tänkte mest på att du fick ont i magen av kopplingen mellan skalder och rap.
Citera
2017-08-31, 15:56
Medlem
Citat:
Jag tänkte mest på att du fick ont i magen av kopplingen mellan skalder och rap.

Jo, jag förstår att du tänkte det då du är mentalt handikappad, men vikingaskalder är inte samma sak som svart hiphop mer än att de båda använder sig av spoken word-lyrik som ackompanjeras av musik. Det är liksom lika efterblivet som att säga att: "Ah, men du måste ju tycka om afro-amerikansk spiritual eftersom de sjunger och det gör man också i vit europeisk körmusik.
Citera
2017-08-31, 17:41
Medlem
Citat:
Industrial har ju växt fram ur "kulturmarxistiska", "urartade" och "undermänskliga" musikgenres som musique concrète, fri improvisationsmusik, Fluxus, Krautrock, noise, drone , post-punk och synth-pop, så det är ju bara att sluta lyssna på det om du inbillar dig själv att du är en genuin nazist.

Det är ju svårt att garantera något, eftersom man kan avfärda allting som "trollande" eller att de är "kontrollerad opposition och false flag-shills som jobbar på uppdrag av den judisk-sionistiska världskonspirationen" utan att ens garanterat veta detta eller ha bevis för det själv. Finns säkert dem som är ironiska och humoristiska, men det finns ju förmodligen de som menar allvar också.
Vet mycket väl vad industri kommer ifrån och hur den fascistiska estetiken som förekommer inom den skall tolkas, och har densamma politiska bakgrund, så är absolut inte någon nazist. För att förtydliga det.
Finns grupper inom genren som kör rakt av vitmakt och tredjeriketreferenser ur opartiska eller ironiska perspektiv, därav vad jag menade att jag (skämtsamt) tyckte det här var lite roligt att lyssna på.
Citera
2017-08-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Vet mycket väl vad industri kommer ifrån och hur den fascistiska estetiken som förekommer inom den skall tolkas, och har densamma politiska bakgrund, så är absolut inte någon nazist. För att förtydliga det. Finns grupper inom genren som kör rakt av vitmakt och tredjeriketreferenser ur opartiska eller ironiska perspektiv, därav vad jag menade att jag (skämtsamt) tyckte det här var lite roligt att lyssna på.

Fast jag kan ändå tänka mig att många nazister drar sig till industrialmusik till följd av dess många gånger fascistoida estetik och hårda och mörka sound. Lite som på samma vis som de drar sig till Vit Makt-Punk/Oi och Black/Death Metal. Finns inget mer tragikomiskt och dubbelmoraliskt i denna värld än högerextremister som påstår sig vara emot "degenererad" och "undermänsklig icke-vit konst" som samtidigt älskar dessa musikgenres, och som du ser i denna tråd så uppstår det ett syntax error hos dem när man försöker förklara det för dem, eftersom det hotar hela deras systemprogrammering.
Citera
2017-09-01, 11:53
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Jo, jag förstår att du tänkte det då du är mentalt handikappad, men vikingaskalder är inte samma sak som svart hiphop mer än att de båda använder sig av spoken word-lyrik som ackompanjeras av musik. Det är liksom lika efterblivet som att säga att: "Ah, men du måste ju tycka om afro-amerikansk spiritual eftersom de sjunger och det gör man också i vit europeisk körmusik.

Nu låter vi musiken förena oss tycker jag. <3
Citera
2017-09-01, 11:54
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Fast jag kan ändå tänka mig att många nazister drar sig till industrialmusik till följd av dess många gånger fascistoida estetik och hårda och mörka sound. Lite som på samma vis som de drar sig till Vit Makt-Punk/Oi och Black/Death Metal. Finns inget mer tragikomiskt och dubbelmoraliskt i denna värld än högerextremister som påstår sig vara emot "degenererad" och "undermänsklig icke-vit konst" som samtidigt älskar dessa musikgenres, och som du ser i denna tråd så uppstår det ett syntax error hos dem när man försöker förklara det för dem, eftersom det hotar hela deras systemprogrammering.

Så om man lyssnar på Nordman så är man bara en fjollig SDare?
Citera
2017-09-01, 12:00
Medlem
Citat:

Javisst är det så, framförallt black metal som du nämner kryllar av nazister och allmänt sketchy folk, och det vet alla som haft något med det att att göra.
Är högerextremister möjligtvis de största exploaterare/approprierare av subkulturer som finns?
Citera
2017-09-01, 19:23
Medlem
Citat:
Nu låter vi musiken förena oss tycker jag. <3

Sök hjälp.

Citat:
Så om man lyssnar på Nordman så är man bara en fjollig SDare?

Vad fan snackar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Javisst är det så, framförallt black metal som du nämner kryllar av nazister och allmänt sketchy folk, och det vet alla som haft något med det att att göra.

Visst finns det "normala" människor som lyssnar på den typen av musik, men en del av dem ska man hålla sig undan ifrån eftersom de är oförutsägbara och potentiellt farliga människor. Musiken och dess estetik drar till sig empatistörda människor vars moraliska kompass är helt åt helvete. Säger verkligen inte att exempelvis gangster hiphop ej skulle dra till sig farliga och oförutsägbara människor, men skillnaden där är väl att de som drar sig till Black Metal är mer benägna att kidnappa dig och tortera dig till döds samtidigt som de har smort in sig själva i grisblod, samtidigt som Gangster hiphoparen är mer benägen att göra en drive by för att du kollade på hans flickväns feta röv.

Citat:
Är högerextremister möjligtvis de största exploaterare/approprierare av subkulturer som finns?

De exploaterar/approprierar inte svart kultur mer än vad andra vita gör, men det som skiljer dem från resten av befolkningen är att de sedan klagar på "svart kultur" ur ett vit makt-perspektiv. De är i princip lika patetiska och dubbelmoraliska som svart makt-extremister som exploaterar eller approprierar vit kultur när de använder sig utav musikinstrument som uppfunnits av vita.
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-01 kl. 19:27.
Citera
2017-09-02, 04:04
Medlem
DRD4s avatar
Citat:

De exploaterar/approprierar inte svart kultur mer än vad andra vita gör, men det som skiljer dem från resten av befolkningen är att de sedan klagar på "svart kultur" ur ett vit makt-perspektiv. De är i princip lika patetiska och dubbelmoraliska som svart makt-extremister som exploaterar eller approprierar vit kultur när de använder sig utav musikinstrument som uppfunnits av vita.

När en Afrikan använder kniv och gaffel, approprierar han vit kultur då?
Citera
2017-09-02, 10:53
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
"The word fork comes from the Latin furca, meaning "pitchfork". Some of the earliest known uses of forks with food occurred in Ancient Egypt, where large forks were used as cooking utensils"
Nej, det gör de inte. Försök igen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fork#History
Citera
2017-09-02, 16:05
Medlem
Citat:

Om det nu visar sig att det var människor med vit hudfärg som kom på kniv och gaffel så ägnar sig Afrikanen åt kulturell appropriering om de använder dessa två matverktyg. Med tanke på att det var vita som kom på film, fotografi, bilar, flygplan, etc så ägnar sig förmodligen de flesta icke-vita åt att kulturellt appropriera vit kultur. De flesta har även på sig kläder som är skapade av vita, så när alla icke-vita har på sig Adidasoveraller så approprierar de vit kultur i varierande grad.

Kulturell appropriering är en ofrånkomlig sidoprodukt av kulturellt utbyte bland civilisationer och är ingenting som började nyss, och i Sverige har vi exempelvis kulturellt approprierat från Fransk, Tysk och Brittisk kultur långt innan vi började kulturellt appropriera Amerikansk kultur. Jag vet att den typen av retorik retar upp filiströsa nationalister som tolkar det som "PK-nonsens", och med tanke på att er största idol i riksdagen trodde att den nuvarande svenska flaggan uppstod på 1980-talet, så är det ju inte så förvånande.

Problemet jag har med kulturell appropriering är dock när människor som påstår sig vara emot en viss typ av kultur i själva verket approprierar från den kulturen (exempelvis Nazister som skapar och uppskattar Vit Makt-rock/punk eller Fashwave).

Varför svarta människor stör sig på att vita kulturellt approprierar exempelvis Rock, hiphop, soul, rastaflätor och andra svarta kulturobjekt är för att vita tenderar att se ner på dessa typer av saker ända fram tills vita börjar anamma det. Man kan exempelvis jämföra hur människor ser på en svart kvinna som har en "ghettofrisyr", och en vit modell på en catwalk som har en exakt likadan frisyr, och det är detta som de primärt stör sig på. Det är dock inte "svart och vit", för det uppstår även situationer då svarta approprierar vit kultur och gör det "coolt" (då det innan var "lamt" och "vitt").
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-02 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in