2017-08-14, 16:51
Medlem
Som titeln lyder så har antalet filmningar ökat markant dom senaste åren.
Det bekymmersamma är att det är fullt acceptabelt tydligen om domarens synfält är begränsad, och skulle det pinsamma vara uppenbart så dyker möjligtvis det gula kortet upp.

Med acceptabelt menar jag att det ges inga efterkommande bestraffningar, och därav en del av spelet tydligen.
Kan inte använda ordet sport längre när det gäller fotboll, och är givetvis nyfiken på hur ni ser på det?
Citera
2017-08-14, 17:04
Medlem
321js avatar
Minst fem matchers avstängning via videokoll i efterhand för en ordinarie spelare och kännbara böter för både klubben och spelaren skulle förmodligen ha effekt.
Citera
2017-08-14, 17:06
Avslutad
Instämmer. Jag ser fotboll mer som en form av underhållning eller teater, men det har ju inget med sport att göra. Hejarklackarnas bengaleldar och fylla, tillsammans med filmningarna, gör det ju också till en form av underhållningsfest, som en musikfestival eller liknande. Priset på fotbollsspelarna och oddsspelandet understryker själva nöjesinnehållet tycker jag. Men fotboll är ju ingen sport i meningen att atleter tävlar mot varandra.
Citera
2017-08-14, 17:14
Medlem
En del av underhållningen helt enkelt, i och med det väcker känslor.
Personligen är jag förundrad hur vuxna människor även i efterhand utan kontakt, rulla i gräset och skrika av smärta.

Kan bara anta att i hockeyn hade clownen varit en märkt man.
Citera
2017-08-14, 17:17
Medlem
Fyllefyllots avatar
Man kan ju peka på att det skulle bli bättre om det var stenhårda straff men jag tror att det skulle vara lite problematiskt det också med tanke att filmning/förstärkningar i fotboll är så extremt vanligt. Det är ju, bokstavligt talat, i varje situation som en spelare förstärker eller i någon mån filmar. Skulle man köra med videokoll i efterhand skulle ju princip varje spelare i varje lag vara avstängd efter max två matcher.
Citera
2017-08-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Man kan ju peka på att det skulle bli bättre om det var stenhårda straff men jag tror att det skulle vara lite problematiskt det också med tanke att filmning/förstärkningar i fotboll är så extremt vanligt. Det är ju, bokstavligt talat, i varje situation som en spelare förstärker eller i någon mån filmar. Skulle man köra med videokoll i efterhand skulle ju princip varje spelare i varje lag vara avstängd efter max två matcher.

Men då stävjas det också per automatik.
Någon mån filmar? det händer väldigt ofta att dom slänger sig utan beröring, och anledningen till trådens början var Suarez nyblivna filmning som jag anser förlöjligande mot idrotten.

Den som många andra är så pass tydliga, och kan enkelt bestraffas i efterhand.
Citera
2017-08-14, 18:03
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Men då stävjas det också per automatik.
Någon mån filmar? det händer väldigt ofta att dom slänger sig utan beröring, och anledningen till trådens början var Suarez nyblivna filmning som jag anser förlöjligande mot idrotten.

Den som många andra är så pass tydliga, och kan enkelt bestraffas i efterhand.

Ja, det var ju det som jag menade, vissa situationer överdrivs mer än andra, vissa filmer mer och tydligare/sämre bättre men alla filmar i princip i var och varannan närkamp och när det blir frispark, straff eller liknande så är det väl i typ 90% av fallen någon som i någon mån har filmat.
Citera
2017-08-14, 18:14
Medlem
Tror att det har blivit instinktivt för vissa spelare.
Ser fortfarande en väldigt bra grund till att bestraffa tydliga dykningar, och i efterhand kanske barnen lär sig att fuska lönar sig inte.
Citera
2017-08-14, 18:27
Medlem
PsychoChillers avatar
Matcherna borde granskas i efterhand av en utsedd grupp och, om det är nödvändigt, ur flera vinklar. Förslag på lagom straff:

Filmning som resulterar i frispark - avstängd 10 matcher, klubben bötar 50 000€.

Filmning som resulterar i gult kort för motspelare - avstängd 20 matcher, klubben bötar 100 000€.

Filmning som resulterar i rött kort för motspelare och/eller straff - avstängd på livstid, klubben bötar 1000 000€.

Bötespengar skänks till välgörenhet.

Efter något år med ett liknande system kanske fotboll går att titta på.
Citera
2017-08-14, 18:36
Medlem
Spelaren är större än tränaren tydligen, och så länge det gynnar laget får tramset fortgå.
Citera
2017-08-14, 23:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Har det verkligen blivit värre? Jag tycker att det såg likadant ut för 10 år sedan.
Citera
2017-08-15, 16:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Minst fem matchers avstängning via videokoll i efterhand för en ordinarie spelare och kännbara böter för både klubben och spelaren skulle förmodligen ha effekt.
Nej, absolut inte, men väl vad det skulle genererat i matchen om domaren såg det.
Så mest gula, men även några röda skulle det generera också.

För en spelare som Ronaldo och liknande, så skulle det innebära många avstängningar på per år.
Och det tror jag skulle räcka för minska dessa problem en hel del.

För mig är filmningar nått som förstör fotbollen, och alltid vurmat för videogranskning på filmningar i efterhand och straff för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in