2006-06-17, 23:58
Medlem
I skåne är det inte ovanligt att uttrycket "i fjor" förekommer även i formella sammanhang som i tidningar. Jag har även sett "bytat" istället för "bytt". Också det väldigt skånskt.
Citera
2006-06-18, 10:28
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
I Skåne är det inte ovanligt att uttrycket "i fjor" förekommer även i formella sammanhang som i tidningar. ...
Ja, vid sökning i Sydsvenskan via Google så får man cirka 1:2 för orden fjor och fjol.

Hallandsposten har enstaka träffar på fjor, men samtliga gäller lokalnyheter, vilket är symptomatiskt.

NEO har med fjor med klassningen <provins.>.
Citera
2006-06-18, 13:54
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
fjorton..

Hmm..
Citera
2006-06-18, 14:00
Medlem
broderdebs avatar
Jag är ganska säker på att mina farföräldrar i Dalarna sa fjor när de var i livet. Någon med kunskap i dalmål som kan bekräfta att det inte endast är en sydsvensk variant?
Citera
2007-02-22, 10:50
Medlem
pw22aes avatar
Ifjor och ifjol

Jag undrar över uttrycket Ifjor.

Jag är nyligen inflyttad till Malmö, men har bott på många ställen i Sverige. Ett uttryck som jag aldrig hört innan är Ifjor (förra året). I övriga Sverige (i alla fall där jag bott) säger man Ifjol. Var går gränsen för den dialektala skillnaden. För vad jag förstått så säger man Ifjol både i Halland och Småland, så det kan inte vara så stort område,

Varifrån kommer skillnaden -någon som vet? är det en dialektal skillnad eller är det ett rent fel som många gör här? Rättstavningsprogrammet i Word godkänner båda...
Citera
2007-02-22, 10:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Ifjor och ifjol fogades till denna.

/Moderator
Citera
2007-02-23, 01:20
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
Nå? I fjor eller i fjol?
Dessutom, vad kommer det märkliga utrycket från?
Konstigt att ingen gett ett entydligt svar på över ett år... I fjol och i fjor är två ord som betyder samma sak: förra året. Båda orden är alltså lika tillåtna! (Oavsett dialektala skillnader)
Citera
2013-08-15, 16:45
Medlem
Docklands avatar
http://dinsvenska.se/ordformer/heter-det-i-fjor-eller-i-fjol/
Citera
2013-08-15, 16:56
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
I skåne är det inte ovanligt att uttrycket "i fjor" förekommer även i formella sammanhang som i tidningar. Jag har även sett "bytat" istället för "bytt". Också det väldigt skånskt.
Gammalt inlägg, men bytat ser man, till skillnad från fjor, sällan i formellare texter här nere. Bytat är däremot vanligt i tal och kan förekomma i chatt och dylikt. Fjor är alltså accepterat i skrift, men inte bytat.
Citera
2013-08-15, 17:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Gammalt inlägg, men bytat ser man, till skillnad från fjor, sällan i formellare texter här nere. Bytat är däremot vanligt i tal och kan förekomma i chatt och dylikt. Fjor är alltså accepterat i skrift, men inte bytat.
Japp. Fjor är en av svenskans få provinsialismer, alltså ord och ordformer som tillhör det etablerade skriftspråket i en region, men som inte används, eller används väsentligt mindre, av folk som kommer från andra regioner. Även om det kan förekomma i skrift i mindre formella - eller mindre professionella - sammanhang, tilhör bytat inte det etablerade skriftspråket i Skåne, utan måste anses vara skånsk dialekt.
Citera
2013-08-15, 17:58
Bannlyst
Gåln är ju vanligt i vissa dialekter, men det är ju uppenbart att det egentligen ska vara gårn - alla kognater har r: engelska garden, tyska Garten, slaviska -gorod och -grad, latin hortus.
Citera
2013-08-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Gåln är ju vanligt i vissa dialekter, men det är ju uppenbart att det egentligen ska vara gårn - alla kognater har r: engelska garden, tyska Garten, slaviska -gorod och -grad, latin hortus.
Egentligen?

För övrigt övergår väl /rd/ till kakuminalt /l/ även över morfemgränser i vissa dialekter, så att gör du blir [jœɽʉ].

I Stockholms skärgård finns en halvö som heter Gålö. Den har enligt Haninge kommun hetat Gårdö. Så ett /l/ har tagit sig in i det standardiserade språket också. Det är knappast bara dialekttalande människor som uttalar det med /l/.
Senast redigerad av In-Fredel 2013-08-15 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in