Jag har själv oxycontin och tramadol, fast inte samtidigt. Jag har haft många samtal med läkare att det är beroende hit och dit om att det finns risk för beroende. Ibland ska man spela dum och ibland ska man komma in i rummet påläst.
När jag började med oxycontin sa läkaren "Det här är morfinpreparat och kan bli beroende av dessa". Svarar -"Jag förstår det, men med min värk så funkar jag inte i vardagen, kan inte jobba, sova ordentligt och mitt sociala liv blir förstört = Ännu mer problem. Sen står det på fass att 1/8000(?) endast fastnar i ett beroende efter behandling." Det har fått mina läkare att förstå hur man verkligen lider av smärtan.
Sen till det fetmarkerad. Just oxycontin sa en överläkare till mig att det kan dom inte skriva ut mer än 1 recept åt gången då det är såpass starka preparat. Om det stämmer eller ej kan jag inte svara på. Men jag själv har ALDRIG fått mer än 1 recept och sen behöva ringa in och förnya.
Olika vårdinrättningar har olika rutinen. Många har som rutin endast ett uttag per gång och då måste läkarna följa det.