• 1
  • 2
2017-08-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GemytligGentleman
Som flera andra säger: minst 10%

Börja månaden med att föra över dessa till ett separat konto. I slutet av månaden för du över även det som är kvar på lönekontot. Gör det till en vana. När du har en rimlig buffert (två nettolöner minst, men gärna mer), börja slänga över sparpengarna i aktieroch/ eller fonder. Sparkonto är ingen optimal sparform med dagena låga räntor, men du kan ha en del av bufferten på ett sådant, så länge du har några fria uttag per år, så att du kan få ut pengarna snabbt och kostnadsfritt om du skulle behöva dem akut för någon oförutsedd avgift. Jag resonerar som så att pengarna gör mer nytta på ett konto med pisslåg ränta än på ett lönekonto helt utan ränta.

Jag läste om modellen 20/30/50, d v s 20 % ska till sparande, 30 % till nöje, kläder, det du vill och 50 % är för "måste" saker: bostad, lån du måste betala varje månad, el, och basal matbehov.
Tyckte det lät som en bra modell.
Citera
2017-08-22, 10:18
Medlem
Man bör ha minst 10% i sparande (nej, att "spara" till thailandsresan räknas inte), men samtidigt inte spendera på sådant man inte behöver. Att anpassa utgifterna efter inkomsterna är bara dumt. Tär dessutom på miljön.
Citera
2017-08-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag läste om modellen 20/30/50, d v s 20 % ska till sparande, 30 % till nöje, kläder, det du vill och 50 % är för "måste" saker: bostad, lån du måste betala varje månad, el, och basal matbehov.
Tyckte det lät som en bra modell.

Det lät som en fullständigt värdelös modell enl mig. Säg att du har en lön på 15k efter skatt. 7,5k går då till måsten. Efter ett tag har du bytt jobb och klättrat i lön till 35k efter skatt. Du har fortfarande måstekostnader på 7,5 så där spricker modellen helt. Den spricker även om du får 1000kr högre lön i månaden
Citera
2017-08-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det lät som en fullständigt värdelös modell enl mig. Säg att du har en lön på 15k efter skatt. 7,5k går då till måsten. Efter ett tag har du bytt jobb och klättrat i lön till 35k efter skatt. Du har fortfarande måstekostnader på 7,5 så där spricker modellen helt. Den spricker även om du får 1000kr högre lön i månaden
Ja, modellen låter inte så smart, men det man får tänka på är att det handlar om att ge de personer som inte kan hantera pengar ett verktyg för att börja lära sig hur man gör.

Om man söker lite så finns det ganska mycket skrivet om modellen: 50 30 20 budget

Procentandelarna är vad varje område maximalt får kosta. Om man kommer under så är det bara positivt. Sträva alltså efter att ditt boende, el, mat, transport och annat livsnödvändigt maximalt får kosta hälften av inkomsterna. Om man ligger över så bör man försöka ändra på något.
Citera
2017-08-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ja, modellen låter inte så smart, men det man får tänka på är att det handlar om att ge de personer som inte kan hantera pengar ett verktyg för att börja lära sig hur man gör.

Om man söker lite så finns det ganska mycket skrivet om modellen: 50 30 20 budget

Procentandelarna är vad varje område maximalt får kosta. Om man kommer under så är det bara positivt. Sträva alltså efter att ditt boende, el, mat, transport och annat livsnödvändigt maximalt får kosta hälften av inkomsterna. Om man ligger över så bör man försöka ändra på något.

Precis så.
Citera
2017-08-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Hur mycket är logiskt att spara i månaden om man har ett fast jobb och tjänar mellan 15 och tjugotusen?

Vill gärna höra vad ni tycker och det är ju olika på hur man bor och om man är två o så.

Beror ju helt på din situation. Mellan 5000-10.000 är inte omöjligt. Det du ska göra är att få igång en plan som fungerar månad efter månad där sparpengarna dras automatiskt direkt när lönen kommer, investeras bra och du ändå känner att du kan leva ditt liv.
Citera
2017-08-28, 11:29
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Beror ju helt på din situation. Mellan 5000-10.000 är inte omöjligt. Det du ska göra är att få igång en plan som fungerar månad efter månad där sparpengarna dras automatiskt direkt när lönen kommer, investeras bra och du ändå känner att du kan leva ditt liv.

Se "fetat" ovan. Jag kan förstå det synsättet men skulle ändå rekommendera att man lär sig hålla i sina pengar istället. Att automatiskt lägga undan pengar är en bra idé för människor som inte kan hålla i sina pengar. Lite som att leva på en lägre nettoinkomst och leva upp dem till 100%. Bättre är att kunna ha pengar på sitt konto och låta dem vara där. Dvs lära sig att inte per automatik förbruka det man har.

Självklart ska pengarna sedan inte ligga och skvalpa på ett 0-konto utan bör som Razornaggaa skriver investeras så de börjar arbeta för en själv.

// CC
Citera
2017-09-30, 10:31
Medlem
Varför bestämma en viss procent?? Det beror helt och hållet på vad man har för någon livssituation..

Jag har nästan en årslön på kontot nu och det känns skönt på alla sätt och vis. Vissa månader blir det knappt en krona över och en del månader blir det nästan 50% över.. Så spara så mycket som är möjligt och lev ett vanligt liv utan en massa onödig konsumtion. Jag slösar emellanåt men det är sällan och då är det okej enligt mig.
Citera
2017-09-30, 16:53
Medlem
Jag sparar ca 36%+ i månaden utan att jag har dragit ner på min konsumtion.
Fast sparande.
2.6% till buffertkonto - Ska alltid ha 50.000kr på bufferkontot. Understiger bufferten 50.000kr så ökar jag sparandet så att jag har 50.000kr igen och då går jag ner till 2,6% sparande.
2.6% fonder.
7.4% aktier.
4% pension.
10% bostadsrätt.
10% resor.

Jag har kvar 36% av min lön till konsumtion, och det jag inte konsumerar upp delar jag på och lägger i bostadsrätt och rese kontona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in