Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-17, 20:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bokstaven s uttalas ju ibland som s och ibland som z (alltså ett tonande, surrande ljud som kräver mer energi än det "slappa" s-ljudet som är det enda vi har i svenskan). Det finns några regler för detta, som att s:et ska vara tonande i slutet av pluralformer efter vokal eller tonande konsonant. Men i många ord är det helt oförutsägbart, och därför måste man lyssna in detta hos native speakers hela livet, för att lära sig att få det rätt i fler och fler ord. Hundra procent tar man väl aldrig.

Intervjun skedde på eftermiddagen, så då bör pojkvännen ha varit på sitt arbete en vanlig torsdag. Eller menar du att han skulle ha tagit ut en halv semesterdag för att få träffa den Store Madsen? Och jag upprepar, att även om han och väninnan var med, så betyder inte det att M uppfattade att N var K:s pojkvän. Eller att han respekterade den relationen ett skit. Du fastnar i så mycket irrelevant hela tiden!

Vad jobbar pojkvännen med, och vilka arbetstider hade han den aktuella dagen?
Citera
2017-12-17, 20:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Pojkvännen och hennes kompis var tillsammans i hamnen och vinkade av henne. Sedan satt dom och väntade där på henne.

Tror du det skulle hindrat PM? PM och Kim pratade med en man och son i båt senare på kvällen, hindrade det PM? NEJ.

Nå, ingen av dem satt väl på kajkanten och väntade i timmar. Kom de dit för att hämta upp henne efterintervjun eller hade hon kompis och pojkvän med sig under intervjun? Jag har antagit att pojkvännens och den ev kompisens närvaro berott på att de skulle hämta henne efter intervjun men att då det var ändrade planer. Men nu beskriver du ju det som att pojkvän och kompisen häckat i hasorna på KW, och väntat kvar på kajen?
Citera
2017-12-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om det hade varit så varför larmade pojkvännen först kl 02.30 och inte 22.30 som KW skulle ha varit tillbaka?

Du hittar på igen..

Kim måste ha meddelat att det blev senarelagt. Kl var ju 20.30 när dom pratade med folk i fritidsbåten och då PM sa att dom skulle dyka. Redan då måste Kim insett att dom inte skulle hinna tillbaka till 21.00 vilken var då 2-timmars turen skulle sluta.
Citera
2017-12-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nå, ingen av dem satt väl på kajkanten och väntade i timmar. Kom de dit för att hämta upp henne efterintervjun eller hade hon kompis och pojkvän med sig under intervjun? Jag har antagit att pojkvännens och den ev kompisens närvaro berott på att de skulle hämta henne efter intervjun men att då det var ändrade planer. Men nu beskriver du ju det som att pojkvän och kompisen häckat i hasorna på KW, och väntat kvar på kajen?

Vem har sagt att dom skulle sitta i flera timmar på kajkanten? Jag har tolkat det som att dom satt på någon av de många fiken/restaurangerna i hamnområdet.
Citera
2017-12-17, 20:26
Medlem
Citat:
Vem har sagt att dom skulle sitta i flera timmar på kajkanten? Jag har tolkat det som att dom satt på någon av de många fiken/restaurangerna i hamnområdet.

Same difference. Det skulle ju kunna indikera att KW har någon farhåga angående intervjun med PM, om hon måste visa intervjuobjektet att hon har polare och pojkvän i närheten.
Citera
2017-12-17, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Och när ubåten aldrig kom tillbaka, gick dom lugnt hem och la sig och sov..?
Citera
2017-12-17, 20:31
Medlem
Citat:

Hur f-n skall jag veta det? Men det kommer att framgå snart. Före årsskiften har utlovats.
Citera
2017-12-17, 20:39
Medlem
Citat:
Hur f-n skall jag veta det? Men det kommer att framgå snart. Före årsskiften har utlovats.

Men varifrån har du fått att hon hade kompis och pojkvän väntaandes på henne? Det låter faktiskt lite märkligt att en ambitiös journalist drar med sig sina privatabekanta till en imtervju. Det är på samma skala som att ta med sig mamma och pappa för att presentera för presumtiv arbetsgivare på anställningsintervju.
Om hon hade farhågor om något angående PM (det kanske inte var en särskilt snäll utfrågning som planerats? Och som frilans hade hon väl inte någon tillgång till något mer genomtänkt säkerhetsrutin. Men samtidigt, om hon hade några farhågor så skulle hon väl inte tackat ja till turen, då hade varit lätt att säga att hon har annat inbokat senare?
Citera
2017-12-17, 21:05
Medlem
Citat:

Jag läste någonstans att Kim alltid var försenad, eftersom hon startade alltid försent till olika möten.

Pojkvännen kanske tänkte att eftersom avfärden blev uppskjuten då blir hemkomsten också lite senare än lovat. Märkligt ändå om han under sådana omständigheter åkte hem..
Citera
2017-12-17, 22:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag läste någonstans att Kim alltid var försenad, eftersom hon startade alltid försent till olika möten.

Pojkvännen kanske tänkte att eftersom avfärden blev uppskjuten då blir hemkomsten också lite senare än lovat. Märkligt ändå om han under sådana omständigheter åkte hem..
Det mest troliga är väl ändå att pojkvännen trott att KW åkt hem efter intervjun för att lägga sig att sova - och att han själv befunnit sig på annan plats och därför inte förrän vid sin egen hemkomst upptäckt att sängen var tom. - Bakgrunden till detta kan t.ex. ha varit att KW högst preliminärt överenskommit med pojkvännen (och förmodligen ytterligare ett par kompisar) att hon efter intervjun skulle bege sig till en viss restaurang för att ansluta till sällskapet. - KW kan (antingen före intervjun, eller medan hon befann sig till sjöss) ha meddelat pojkvännen att hon kände sig trött, och/eller att hon med tanke på morgondagens aktiviteter förmodligen skulle åka raka vägen hem, sätta sin mobil på laddning och försöka ta igen en del sömn. - Hade hon inte dykt upp när klockan var, säg 22.30, kunde de räkna med att hon satt i en taxi med destination bostaden, och behövde då inte vänta längre på henne. - Pojkvännen i sin tur hade naturligtvis vid den tidpunkten ingen anledning att fatta misstankar mot PM (det ser man ju med ledning av KW:s avspända kroppshållning mm att inte heller hon har gjort); han fortsatte i glada vänners lag och besökte kanske ytterligare någon bar, innan han så småningom försiktigt tog sig in genom ytterdörren för att inte riskera att väcka KW.
Citera
2017-12-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Antar att det är pojkvännen som har tagit bilden där PM och KW seglar iväg med plåtskrället. Det får vi kanske veta så småningom.
Citera
2017-12-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det mest troliga är väl ändå att pojkvännen trott att KW åkt hem efter intervjun för att lägga sig att sova - och att han själv befunnit sig på annan plats och därför inte förrän vid sin egen hemkomst upptäckt att sängen var tom. - Bakgrunden till detta kan t.ex. ha varit att KW högst preliminärt överenskommit med pojkvännen (och förmodligen ytterligare ett par kompisar) att hon efter intervjun skulle bege sig till en viss restaurang för att ansluta till sällskapet. - KW kan (antingen före intervjun, eller medan hon befann sig till sjöss) ha meddelat pojkvännen att hon kände sig trött, och/eller att hon med tanke på morgondagens aktiviteter förmodligen skulle åka raka vägen hem, sätta sin mobil på laddning och försöka ta igen en del sömn. - Hade hon inte dykt upp när klockan var, säg 22.30, kunde de räkna med att hon satt i en taxi med destination bostaden, och behövde då inte vänta längre på henne. - Pojkvännen i sin tur hade naturligtvis vid den tidpunkten ingen anledning att fatta misstankar mot PM (det ser man ju med ledning av KW:s avspända kroppshållning mm att inte heller hon har gjort); han fortsatte i glada vänners lag och besökte kanske ytterligare någon bar, innan han så småningom försiktigt tog sig in genom ytterdörren för att inte riskera att väcka KW.

Ja du, spekulera går ju, har för mig att KW bodde några hundra meter från hamnplatsen för Nautilus, kanske inte taxi då, och din övriga spekulationssmörja kan också spolas ner....

Pojkvännen larmade vid 2-tiden, har mer sannolikt vaknat upp och KW var borta, min spekulation, kanske lite mer realistisk, men det får vi veta vid rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in