2017-11-21, 20:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Högsta betyget till dansk polis. Vad är det dom säger: "trägen vinner".

Tre månader för att hitta armen, trots att de känt till ubåtens rutt länge och haft tillgång till likhundar.
Nej, det blir verkligen inte högsta betyg, det har tagit alldeles för lång tid.
Citera
2017-11-21, 20:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det har du nog rätt i. ( jag tänkte buntband som när man knyter band runt ett paket.)

Knyt paketband runt en fotboll får du se vad som händer, de kommer inte att sitta kvar.
Citera
2017-11-21, 20:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fyndet kan få Madsen att ändra sin historia – igen

https://www.expressen.se/kvallsposten/fyndet-kan-fa-madsen-att-andra-sin-historia-igen/

Senaste fyndet lär inte kunna tas upp i kvällens "Veckans brott" om drygt en kvart eftersom ju
programmet spelas in tidigare på dagen och påträffandet av armen skedde väl nu sent
i eftermiddags antar jag.

Det får bli till att snabbt komplettera med några extra scener. Om GW bara släpar sig ut till TV-huset igen
Citera
2017-11-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Örngott med öppningar? Vilka örngott har inte "öppningar" och hur får du in kudden i ett sådant?

Oavsett vilket måste öppningen förslutas, annars riskerar huvudet åka ut och flyta upp. Ut åker det sannolikt redan innan påsen/örngottet nått botten, om det lämnas öppet.
Det finns både med knytband och med invik samt dragkedja.. Kunde uttryckt mig bättre där. Självklart tänkte jag mig att örngottet skulle knytas ihop som en säck med ett lämnat hål (ej så stort att tyngd ej kan falla ur.)
Citera
2017-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Tre månader för att hitta armen, trots att de känt till ubåtens rutt länge och haft tillgång till likhundar.
Nej, det blir verkligen inte högsta betyg, det har tagit alldeles för lång tid.
Hör på den! Jag tycker att dykarna borde få bragdmedalj!
Det är ju alltid lätt med facit i hand. När man vet rutt och så vidare.
Men polisarbete tar tid.
Citera
2017-11-21, 20:56
Medlem
Citat:
Knyt paketband runt en fotboll får du se vad som händer, de kommer inte att sitta kvar.

Det beror på hur många varv du knyter. Hört talas om garnnystan?
Citera
2017-11-21, 20:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är stor risk att bundbanten åker av, eftersom huvudet är i stort sett som en boll. Särskilt om du dessutom hänger tyngder i buntbanden. Klart mycket enklare att bara lägga allt i en påse. Minsta motståndets lag.

Går kanske att fästa buntbanden genom att trä dem genom ögonhålorna, genom näshålan och munnen o.s.v.. Blir gory dock och kräver starka nerver...

Citat:
För att förstå en mördares handlande- rationellt eller orationellt,-planerat eller oplanerat måste man tänka sig in i situationen om man själv hade varit en mördare som ville komma undan rättvisan.

Absolut, och det är bara att hoppas att man tänker lika klart och rationellt själv, den dag då man (förhoppningsvis aldrig) står där med ett lik vid sina fötter.
Citera
2017-11-21, 21:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det finns både med knytband och med invik samt dragkedja.. Kunde uttryckt mig bättre där. Självklart tänkte jag mig att örngottet skulle knytas ihop som en säck med ett lämnat hål (ej så stort att tyngd ej kan falla ur.)

Ett nät hade kanske varit bättre tänker jag, där kan tyngderna fästas i nätet med buntband, och det som ska döljas ligga i. Problemet med bomull är att det inte består och delar riskerar komma ut och flyta upp i alla fall tids nog.
Citera
2017-11-21, 21:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Hör på den! Jag tycker att dykarna borde få bragdmedalj!
Det är ju alltid lätt med facit i hand. När man vet rutt och så vidare.
Men polisarbete tar tid.

Att dykarna kan vara värda bragdmedalj är en helt annan fråga, dykarna har nästan ingenting att göra med att det tagit lång tid.
Citera
2017-11-21, 21:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det beror på hur många varv du knyter. Hört talas om garnnystan?

Nej, jag har aldrig hört talas om ett garnnystan som är upprulliat på en fotboll. Men jag är rätt övertygad om att om du skulle försöka med det, så skulle du svära en hel del innan du till sist gav upp. Det krävs stor precision för att lyckas med den manövern. Första varvet går väl bra, men så snart du ska börja ändra riktning, så börjar det glida. Men det var en rätt dålig liknelse, för även om grundproblement är det samma blir de praktiska anledningarna olika.
Citera
2017-11-21, 21:07
Medlem
Lao Tzus avatar
Professorn i rättsmedicin menar att armen kan komma att avgöra om det har varit kamp på båten (dock troligen inte mellan vem eller vilka om det nu finns någon ytterligare inblandad som diskuterats längre bak i tråden). Hittar man avvärjelselaesioner på armen har man kommit ett gott stycke på väg.
Citat:
professor og speciallæge i retsmedicin Peter Mygind Leth

De retsmedicinere, som mandag vil begynde at undersøge armen, vil lede efter såkaldte afværgelæsioner på armen. Armen kan på den måde fortælle retsmedicinerne, om der er har været kamp om bord på ubåden.

https://www.bt.dk/danmark/retsmediciner-om-politiets-nye-fund-i-vandet-derfor-kan-det-blive-vigtigt
Citera
2017-11-21, 21:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Går kanske att fästa buntbanden genom att trä dem genom ögonhålorna, genom näshålan och munnen o.s.v.. Blir gory dock och kräver starka nerver...

Ja, eller vet du vad man skulle kunna göra istället?
Lägga huvudet i en påse tillsammans med några vikter och knyta till. Tänk så enkelt det kan va.....
Ja, alltså, om man inte sitter på ett forum med enda syfte att intill förbannelse försöka krångla till någonting bortom all rim och reson bara för att kunna hävda något knasigt argument....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in