Citat:
Ursprungligen postat av
FuckBlash
Jo, så långt var jag med men var talas det om att det var i anknytning till hennes samtal som pojkvännen slog larm. Att det var efter hennes uppringning är ju glasklart men när var denna? Är jag inte rent ute och vinglar så slog han larm vid 02-tiden och hennes samtal skulle ju kunna ha varit på kvällen typ mellan 07.30 - 09.00 eller så.
Skrivsättet implicerar en koppling mellan samtalet och anmälan.
Man kan visst argumentera för att det inte måste vara så, och media är definitivt inte alltid att lita på, men som sagt, skrivsättet implicerar en direkt koppling mellan samtalet och anmälan.
Då ska jag också säga att själv har jag svårt att tro att det var så som artikeln implicerar. Det skulle ju då innebära att PM tvingat henne till en mycket längre tur än planerat, och att hon varit vid liv och fullt förmögen att själv ta sig upp i tornet och ringa ett samtal efter 0200 på natten. Om så är fallet, ja, då finns ju risken KW tyvärr också lidit mycket och länge innan hon avled. Kanske var det när hon stod och ringde sin pojkvän som PM slog en hammare eller något i huvudet på henne, för att få stopp på larmsamtalet till sin sambo. Men som sagt, jag tror nog mer på att hon skickat ett sms tidigare under kvällen/natten, som gick iväg vid 0230 tiden då Madsen höll på att göra sig av med allt bevismaterial.
Att ringa nedifrån ubåten till sjöss tror jag inte är möjligt, även om den är i ytläge. Det är inte bara plåten signalen ska igenom, det är vattenmassorna också. det är bara en liten den av toppen på ubåten som ligger över vattenytan. I princip hela ubåtskroppen ligger under vatten, och på toppen är det minst två olika lager plåt och däremellan tryckbehållare osv. Nej, ner i ubåten lärt inte många radiosignaler i GHz-bandet ta sig.
Militära ubåtar kommunicerar med ljudvågor i frekvensområde från hörbart upp till ett hundratal kiloherz eller så. Men bara över relativt korta avstånd och då enbart under vatten. Alternativt med extremt långvågig radio, flera tusen km. Jag tror inte det finns några sådana utrustningar i bruk idag. Funkade dessutom bara med kommunikation åt ett håll, till ubåten.
Antingen har KW tagit sig upp och fått iväg ett samtal, eller så har ett SMS slunkit iväg när PM tagit upp telefonen för att slänga den.