2017-08-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Vart hittar du ett massivt trägolv(1-stav) i ek för det priset?

Ditt priset du pratar om är vad jag har sett att furu-golv kostar.

Kolla byggmax! Där kostar massiv (1-stav) ) 329 kr. Inget fel på dom. Sedan är ju en slipbar ekparkett 3-stav det vanligaste, och det är billigare!

Har fixat till en hel del lägenheter åt mäklare innan försäljning. Och 3-stav har vi alltid kört på, nytt och fräscht duger gott.
Citera
2017-08-11, 10:03
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veniom
Kollat lite inlägg från dig och utan tvivel tror jag du äger en golvfirma och är duktig på golv.
Håller helt med om att parkett är nästan bättre på alla sätt men denna lägenhet kommer antagligen någon yngre köpa och det är då ursprungsfrågan kommer på tal bryr sig verkligen yngre om parkett eller laminat?
Lägenheten är endast värd ca 500k renoverad detta kanske kan rättfärdiga att snåla och lägga in ett ok laminat? Vet själv att jag vill ha parkett men inte om det är värt 10 000kr extra.

Finns ju på typ bauhaus inte mörkt men typ https://www.bauhaus.se/ek-3-stav-robust-mattlack.html
Läs svaren i tråden, se hur många som prioriterar trägolv över laminat. Jag är iallafall en av dom. Ja, jag tycker verkligen att du ska lägga ut 10.000 kr extra. Du får utan problem tillbaka pengarna när det är dags att sälja av bostaden.
Citera
2017-08-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Läs svaren i tråden, se hur många som prioriterar trägolv över laminat. Jag är iallafall en av dom. Ja, jag tycker verkligen att du ska lägga ut 10.000 kr extra. Du får utan problem tillbaka pengarna när det är dags att sälja av bostaden.

Lutar nog mot parkett iallafall, rent allmänt vad kostar ett golv att slipa nuförtiden? Hur lång tid tar 10kvm som exempel?
Citera
2017-08-11, 10:31
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Lutar nog mot parkett iallafall, rent allmänt vad kostar ett golv att slipa nuförtiden? Hur lång tid tar 10kvm som exempel?

Tjena!
Jag jobbar som golvslippare heltid och håller med dom som säger att du ska välja trä!!

Slipning är inte så dyrt och lätt att göra. Fördel är om man tröttnat på färgen, vill ha "nytt" golv utan att byta det. Det håller längre. En duktig slippare så kan du slipa det 3ggr. Räkna med 200kr /kvm med rot! Jag slipar och lackar/oljar ca 50kvm på en dag. Helt färdigställt då.
Citera
2017-08-11, 12:04
Medlem
Jag bryr mig inte ett dugg vad det är för golv. Skulle aldrig betala extra för lägenhet med parkettgolv om laminatgolvet ser bra ut i övrig.
Citera
2017-08-11, 13:17
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag bryr mig inte ett dugg vad det är för golv. Skulle aldrig betala extra för lägenhet med parkettgolv om laminatgolvet ser bra ut i övrig.

Förstår dej helt att du känner så.. vi tycker olika! Jag är sån som tittar på allt i stort sett. Allt från märken och design på uttag/strömställare till märke på toalettstolen. Jag intresserar mej av det och vill veta att allt fungerar och kommer fungera länge! Medans till exempel min sambo, bara för att jämföra henne och mej. Hon skulle inte se skillnaden på parkett eller laminat så där spelar det inte heller någon roll för henne. Men som sagt vi är olika!
Citera
2017-08-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Förstår dej helt att du känner så.. vi tycker olika! Jag är sån som tittar på allt i stort sett. Allt från märken och design på uttag/strömställare till märke på toalettstolen. Jag intresserar mej av det och vill veta att allt fungerar och kommer fungera länge! Medans till exempel min sambo, bara för att jämföra henne och mej. Hon skulle inte se skillnaden på parkett eller laminat så där spelar det inte heller någon roll för henne. Men som sagt vi är olika!

Jag bryr mig extremt om tex. golv men just därför är det en smakfråga och bara för att det är äkta träparkett behöver det inte tilltala spekulanter som i övrigt är beredda att köpa bostaden. Du kan lika gärna dra till dig spekulanter likväl som att du motar bort spekulanter genom att spekulationsrusta.

Tänk om de drömmer om ett helt annat golv, varför ska de jubla över att du lagt in ett dyrt parkettgolv i någon färg som de kanske avskyr. Spekulationsrustar man ska man hålla det inom neutrala färgskalor men personligen absolut avskyr jag blekt träfärgade parkettgolv oavsett om det är äkta trä eller laminat.
Citera
2017-08-11, 14:25
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag bryr mig extremt om tex. golv men just därför är det en smakfråga och bara för att det är äkta träparkett behöver det inte tilltala spekulanter som i övrigt är beredda att köpa bostaden. Du kan lika gärna dra till dig spekulanter likväl som att du motar bort spekulanter genom att spekulationsrusta.

Tänk om de drömmer om ett helt annat golv, varför ska de jubla över att du lagt in ett dyrt parkettgolv i någon färg som de kanske avskyr. Spekulationsrustar man ska man hålla det inom neutrala färgskalor men personligen absolut avskyr jag blekt träfärgade parkettgolv oavsett om det är äkta trä eller laminat.

Jag TROR dock att fler personer reagerar positivt till ett nytt fint parkett än vad det är personer som inte tänker på det allt eller inte bryr sig. För jag tror att om man säger att det är ett nytt fint parkett golv så kommer även dom som är okunniga i ämnet tycka det låter bra. Tror dom flesta vet att det är "bra" med parkett iaf! Förstår du hur jag menar?
Citera
2017-08-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Kolla byggmax! Där kostar massiv (1-stav) ) 329 kr. Inget fel på dom. Sedan är ju en slipbar ekparkett 3-stav det vanligaste, och det är billigare!

Har fixat till en hel del lägenheter åt mäklare innan försäljning. Och 3-stav har vi alltid kört på, nytt och fräscht duger gott.

Kan inte hitta det, 799 är det billigaste massiva ek golvet jag hittar.

För att försäkra mig om att vi pratar om samma sak så: parkettet är inte ett trägolv för mig.

Citat:
Kollat lite inlägg från dig och utan tvivel tror jag du äger en golvfirma och är duktig på golv.
Håller helt med om att parkett är nästan bättre på alla sätt men denna lägenhet kommer antagligen någon yngre köpa och det är då ursprungsfrågan kommer på tal bryr sig verkligen yngre om parkett eller laminat?
Lägenheten är endast värd ca 500k renoverad detta kanske kan rättfärdiga att snåla och lägga in ett ok laminat? Vet själv att jag vill ha parkett men inte om det är värt 10 000kr extra.

Finns ju på typ bauhaus inte mörkt men typ https://www.bauhaus.se/ek-3-stav-robust-mattlack.html

Du länkar till ett parkett-golv inte ett massivt trägolv.
Citera
2017-08-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Jag TROR dock att fler personer reagerar positivt till ett nytt fint parkett än vad det är personer som inte tänker på det allt eller inte bryr sig. För jag tror att om man säger att det är ett nytt fint parkett golv så kommer även dom som är okunniga i ämnet tycka det låter bra. Tror dom flesta vet att det är "bra" med parkett iaf! Förstår du hur jag menar?
Jodå jag förstår och håller med till stor del, men det är ju en stor andel folk som köper bostäder för att sätta sin egen prägel på sitt hem, det hela landar väl helt enkelt i vilken målgrupp du vänder dig till. Men jag är väl för insnöad på inredningsbiten och köparens marknad till skillnad från säljarens marknad vilka gärna vill sälja till högre pris. Tror du att du får igen pengarna så kör på träparkett men jag hade inte imponerats som ev. spekulant. Ger bara min syn på saken och påstår inte att du gör fel.
Citera
2017-08-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Kan inte hitta det, 799 är det billigaste massiva ek golvet jag hittar.

För att försäkra mig om att vi pratar om samma sak så: parkettet är inte ett trägolv för mig.

Du länkar till ett parkett-golv inte ett massivt trägolv.

Va enstavigt jag tittade på! Förstår hur du tänker, och du tänker rätt.
Men du får samma känsla av ett slipbart "trägolv" dvs snyggare och ej lika kallt som en laminat.

Sedan läggs ju ek-parkett i 99% av all ny-produktion och vid renoveringar ( om det nu inte är någon snålvariants-renovering) så kan inte alls förstå varför du skulle behöva vara exklusivare en så och kan inte tänka mig att du tjänar pengar på det heller.
Citera
2017-08-11, 20:36
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag säger inte att garantin inte gäller. Jag säger att en person som köper laminatgolv med 30 års garanti köper det med en jäkla trygghet i ryggen. Sen när golvet börjar bli slitet efter 5, 10 eller 15 år och det är dags att göra någonting åt det så har kunden redan glömt bort att garantin finns. Eller så hittar företaget som lämnar garantin en anledning till att garantin inte gäller, te.x att det har varit vattenskada, eller för fuktigt eller något liknande.

Laminatgolv har i regel kortare livslängd än parkettgolv. Punkt slut.

Hur står sig fanérgolv mot parkett och laminat? Lägger ni sånt också? Eftersom du inte nämnt det så kanske det inte ens är att tänka på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in