2017-08-10, 13:28
Medlem
Jag har gått till läkaren för mina besvär, och hon konstaterade att jag inte hade celiaki eller diabetes, samt att jag inte verkade inflammerad. Jag uteslöt all form av laktos i 20 dagar men det hjälpte inte.

Kortfattat om mig: Kvinna 22 år, fysiskt inaktiv student: Fick diagnosen hypotyreos för 2 år sedan, äter levaxin (50 mg) och minipiller (utan östrogen ty blodproppar i familjen), har väldigt torr hud och eksem vid ögonlocken och i öronen (har psoriasis i familjen), har lös mage 95% av tiden, med mellanrum av ingen tarmtömning på 3-4 dagar och kanske en vanlig tarmtömning utan lös mage. Avföringen är ofta väldigt vattnig i sin textur med vissa mer kompakta klumpar, jag känner oftast hur det svider i mina slemhinnor i tarmen på vägen ut.

Min diet:
Två större måltider om dagen med vissa snacks emellanåt. Dricker minst 2-3 liter vatten/kolsyrat vatten per dag.

Brunch: Havregrynsgröt eller en äggwrap/äggröra med lök/paprika/något form av protein
Snacks: Någon köttrest från tidigare middag eller yoghurt
Middag: Potatis, kött, sås med välkokt broccoli/brysselkål eller potatis, kött, bröd med samma grönsaker i princip. Mycket kryddor: peppar/salt/lökpulver/vitlök/grillkrydda/paprikapulver etcetc

Jag ser inte felet i min diet, jag har prövat att äta som en kanin ibland också men det fungerar heller inte. Jag har köpt hem ergozyme nu, och prövade äta en igår men fick återigen en väldigt lös tarmtömning idag...

Hjälp!
Citera
2017-08-10, 13:46
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casmicam
Jag har gått till läkaren för mina besvär, och hon konstaterade att jag inte hade celiaki eller diabetes, samt att jag inte verkade inflammerad. Jag uteslöt all form av laktos i 20 dagar men det hjälpte inte.

Kortfattat om mig: Kvinna 22 år, fysiskt inaktiv student: Fick diagnosen hypotyreos för 2 år sedan, äter levaxin (50 mg) och minipiller (utan östrogen ty blodproppar i familjen), har väldigt torr hud och eksem vid ögonlocken och i öronen (har psoriasis i familjen), har lös mage 95% av tiden, med mellanrum av ingen tarmtömning på 3-4 dagar och kanske en vanlig tarmtömning utan lös mage. Avföringen är ofta väldigt vattnig i sin textur med vissa mer kompakta klumpar, jag känner oftast hur det svider i mina slemhinnor i tarmen på vägen ut.

Min diet:
Två större måltider om dagen med vissa snacks emellanåt. Dricker minst 2-3 liter vatten/kolsyrat vatten per dag.

Brunch: Havregrynsgröt eller en äggwrap/äggröra med lök/paprika/något form av protein
Middag: Potatis, kött, sås med välkokt broccoli/brysselkål eller potatis, kött, bröd med samma grönsaker i princip. Mycket kryddor: peppar/salt/lökpulver/vitlök/grillkrydda/paprikapulver etcetc

Jag ser inte felet i min diet, jag har prövat att äta som en kanin ibland också men det fungerar heller inte. Jag har köpt hem ergozyme nu, och prövade äta en igår men fick återigen en väldigt lös tarmtömning idag...

Hjälp!

Gallproblem?
Citera
2017-08-10, 14:08
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag var också väldigt lös i magen under långa perioder. Vaknade mitt i nätterna med magknip och även jag slutade med laktos för att se om det blev någon skillnad. Fick lämna avföringsprov på hälsocentralen som inte heller visade någonting.

Efter det slutade jag med all kolsyra i några veckor, och efter det mår magen perfekt. Jag satsar 5 kr på att det är kolsyran!
Citera
2017-08-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Gallproblem?
Tror du? mina buksmärtor uppstår efter någon timme efter en måltid som något magknip i vänstra delen av buken, och jag kan ofta känna av gaspassage vilket känns obekvämt. Sedan känner jag även magknip i samband med tarmtömning. Låter det som något gallproblem?
Citera
2017-08-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag var också väldigt lös i magen under långa perioder. Vaknade mitt i nätterna med magknip och även jag slutade med laktos för att se om det blev någon skillnad. Fick lämna avföringsprov på hälsocentralen som inte heller visade någonting.

Efter det slutade jag med all kolsyra i några veckor, och efter det mår magen perfekt. Jag satsar 5 kr på att det är kolsyran!

Kolsyran? Mjo, jag dricker en hel del kolsyrat vatten... Vilka andra symptom hade du?

Jag får magknip och svullen mage en stund efter måltid, och magen bullrar ofta då dessutom. Ibland kan jag vara tvungen att springa akut till toaletten efter en större måltid då min tarmtömning brukar vara bara vattnig. Jag kan känna gaspassage ibland också vilket är obekvämt. Jag har dragit ned på kolsyrade vattnet till endast något glas till middag/kvällen men jag kanske borde sluta helt och hållet med det? Hur lång tid tog det innan du märkte resultat?
Citera
2017-08-10, 14:28
Medlem
Citat:

Min diet:

Hjälp!
Låter som IBS.
Citera
2017-08-10, 15:05
Medlem
Citat:
Tror du? mina buksmärtor uppstår efter någon timme efter en måltid som något magknip i vänstra delen av buken, och jag kan ofta känna av gaspassage vilket känns obekvämt. Sedan känner jag även magknip i samband med tarmtömning. Låter det som något gallproblem?

Nej, det låter inte som de skulle vara gallan, med det sagt inte uteslutet! Du beskriver smärta på vänster sida, strax under revbenen? Kan vara någon lindrig inflammation i tarmarna. Tjocktarmen går ungefär som ett liggande U- från solarplexus, ut till vänster, ned en bit och mynnar mot/under naveln.

Det kan vara mkt som föreligger problemen, har du haft dessa problem länge? har du varit ovanligt stressad osv.

Ett läkarbesök, kontroll av bukspottskörteln samt en del kontrollfrågor för att utesluta lever, galla och njurar, blodprov och urinodling. Om inget visar på akuta levervärden eller alarmerande smärta på höger sida så gå vidare med fekalprov och kolla allt från kalprotektin till laktos.

Du ska se att den här skiten blir stabil så småningom!

IBS är ju en relativt vanlig diagnos idag men ganska diffus med många olika yttringar. Ett generellt tips är att lära sig uppskatta ren ingefära, jag äter det dagligen med god effekt plus att man känner sig fräsch i munnen efteråt. Proviva är inte helt tokigt det heller, om än lite dyrt.
Citera
2017-08-10, 15:13
Medlem
Det kan vara IBS. Men innan de testa olika kostvanor, slippa gluten, fiber och speciellt stekt rött kött. Utöver de så gör stress mycket och du kan få lugnande utskrivet som tar bort din oro
Citera
2017-08-10, 15:15
Medlem
Missade delen kring sköldkörteln. Har din problematik med psoriasis samt trög/snabb tarmpassage varit mer eller mindre påtagliga mellan perioder och har du vidare funderat på operation?
Citera
2017-08-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktomtetask
Missade delen kring sköldkörteln. Har din problematik med psoriasis samt trög/snabb tarmpassage varit mer eller mindre påtagliga mellan perioder och har du vidare funderat på operation?

Mina tarmproblem har varit ganska konstanta sedan något år tillbaka (innan min hypotyreos-diagnos och innan levaxin), jag känner ofta oro över att gå ut på eftermiddagarna då jag oftast behöver tömma tarmen då och måste ha en toalett nära till hands. Mina eksem kring ögonen och torr hud har varit konstanta sedan tidiga tonåren.

Jag har inte funderat på någon operation eftersom mina TSH-värden blivit stabila nu med levaxindosen (är snarare lite åt hypertyreos-hållet nu).

Jag gick till läkaren flera gånger förra året och året innan dess för mina problem, men blev bara mött av prover som inte visade något (avföringsprov, blodprov etc) och jag förlorade mitt hopp på vården när min läkare anklagade mig för anorexia (jag är lite underviktig/klen) och anklagade mig för att missbruka laxeringsmedel - Jag har ALDRIG använt det, jag skulle aldrig frivilligt gå igenom detta! Så mina studielån gick till vård som inte hjälpte något...
Citera
2017-08-10, 18:21
Medlem
Äter du 50 mg Levaxin per dag förstår jag att du har problem. Blir du även överaktiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in