2006-02-05, 22:21
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenik
Men.. Om vi tar det här exemplet med ont i foten. Du får sockerpiller som du tror är smärtstillande, och värken försvinner, placebo. Detta måste ju innebära att du psykisk får smärtan att försvinna. Du kan ju inte välja att "inte bry dig om" de signaler som kroppen skickar, eller? När smärtan försvinner så måste ju det hända något rent fysikskt, eller hur?

Jag vet inget om medicin men jag kan ju blaja lite. Man kan ju tänka sig att 'smärtsignalerna' kommer till hjärnan men att något 'smärtcentrum' väljer att ignorera dem. Detta är givetvis en kemisk process men en som endast involverar neuroner och signaler mellan dem. Antag att man tidigare trodde att placebo fungerade på detta sätt.

Kanske visar denna nya forskning att smärtsignalerna inte ens når hjärnan p g a att morfinreceptorer stimuleras.

Egentligen borde jag inte uttala mig. Kundalini eller någon läkarstudent kanske kan berätta för oss.
Citera
2006-02-06, 11:23
Medlem
Realizts avatar
Immunförsvarets effektivitet kan ju påverkas av psykologiska faktorer. Det fungerar t.ex. sämre när man är trött. Det är inte otroligt för mig att själva övertygelsen att man kommer att bli frisk (läkarens auktoriet, tron på medicinens läkabnde effekt) kan utlösa kemiska och biologiska processer som bidrar till att läka kroppen.
Citera
2006-02-15, 21:23
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Inga klara tecken på avvikelser från relativitetsteorin i detta fall har ännu visats.
Gravitationsvågor?
Citera
2006-02-15, 22:20
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Gravitationsvågor?

1. Gravitationsvågor förutsägs av allmänna relativitetsteorin eftersom gravitationsfältet antas utbreda sig med ljusets hastighet (och inte oändligt snabbt som i klassisk mekanik).

2. Gravitationsvågor har inte observerats direkt.
Citera
2006-02-15, 22:52
Medlem
Johnny Blades avatar
Citat:
Då jag inte är helt off-topic måste jag nämna det jag direkt tänkte på när jag läste artikeln första gången, nämligen the Chewbacca Defense!

Why would a Wookiee, an eight-foot tall Wookiee, want to live on Endor, with a bunch of two-foot tall Ewoks? That does NOT MAKE SENSE! But more important, you have to ask yourself: What does this have to do with this case? Nothing. Ladies and gentlemen, it has nothing to do with this case! It does NOT MAKE SENSE! Look at me. I'm a lawyer defending a major record company, and I'm talkin' about Chewbacca! Does that make sense? Ladies and gentlemen, I am not making any sense! None of this makes sense! And so you have to remember, when you're in that jury room deliberatin' and conjugatin' the Emancipation Proclamation, [approaches and softens] does it make sense? No! Ladies and gentlemen of this supposed jury, it does NOT MAKE SENSE! If Chewbacca lives on Endor, you must acquit! The defense rests.
Hahaha, Chewbacca-försvaret är underbart!
Citera
2006-02-19, 09:39
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
1. Gravitationsvågor förutsägs av allmänna relativitetsteorin eftersom gravitationsfältet antas utbreda sig med ljusets hastighet (och inte oändligt snabbt som i klassisk mekanik).

2. Gravitationsvågor har inte observerats direkt.
Gravitationsågor är en följd av relativitetsteorin och så länge man inte kunnat påvisa dem kan man se relativitetsteorin som obevisad...
Citera
2006-02-19, 12:01
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Gravitationsågor är en följd av relativitetsteorin och så länge man inte kunnat påvisa dem kan man se relativitetsteorin som obevisad...

Det där är ett helt meningslöst synsätt eftersom inga fysikaliska teorier då skulle kunna 'bevisas'. Givetvis kan vi inte testa alla förutsägelser för en teori. Däremot kan vi säga att om vi genomför ett experiment där gravitationsvågot bör kunna detekteras och inte ser några, ja då har vi hittat en avvikelse från allmän relativitetsteori. Vidare har man indirekt obeserverat gravitationsvågor i vissa system så helt 'obevisade' är de inte.
Citera
2010-05-30, 16:43
Medlem
Carlos88s avatar
Var väldigt intresserad av WOW!-signalen förrut. Vore trist om det var så att den var sänd ifrån jorden.
Nu lär det vara omöjligt att bevisa eller motbevisa att den kom från rymden, hade varit högst anmärkningsvärt om den faktiskt kom "utifrån".

En sid-notis är att jag faktiskt hade en dröm relaterad till den. Jag drömde att jag kunde "höra" ljud
från olika stjärnor om jag riktade mitt öra mot dem. Det var både sällsamt och smått obehagligt.
Citera
2010-05-30, 19:51
Medlem
Då tråden ändå har bumpats kan jag passa på att fråga. Är det någon punkt av de 13 som har blivit förklarad under de här fyra åren som gått sedan trådstart?
Senast redigerad av laichzeit 2010-05-30 kl. 19:55.
Citera
2010-05-30, 20:11
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Då tråden ändå har bumpats kan jag passa på att fråga. Är det någon punkt av de 13 som har blivit förklarad under de här fyra åren som gått sedan trådstart?

svaret på tian kanske vi kan få om fem år iaf.
varit en del snack om mörk materia resp. mörk energi också.. vet inte om dom kommit fram till något nytt.. det är ju inte som att man kan sträcka ut tummen i luften och observera den :P
Citera
2010-05-30, 20:19
Medlem
cephs avatar
Homeopatirönen dog sakta ut så vitt jag vet, flera försök att replikera resultaten har misslyckats och Madeleine Ennis förblir skeptisk själv. Kanske någon brist i försöksutformningen eller något, vem vet?

Pioneeranomalin, mörk materia m.m. kan alla vara knutna till en och samma sak - en felaktig förståelse för t.ex. gravitation. Nu är de påhitten inte särskilt nya men det har fått ett större genomslag i media på senare tid. Särskilt då Vera Rubin* själv uttryckte öppet tvivel.

MOND, MOG/STVG m.fl. är möjliga kandidater, men hur pass stort genomslag de har fått i forskarvärlden vet jag inte.

*En av pionjärerna kring teorierna kring mörk materia.
Citera
2010-05-30, 20:20
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit

Tetraneutroner som punkt 7 handlar om existerar troligen inte. Uppföljningsexperiment har inte lyckats påvisa dem, ursprungsexperimentet är kritiserat och teoretisk modellering ger inget stöd för deras existens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tetraneutron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in