2006-01-08, 18:12
Medlem
Efter att sökt förgäves på internet så vänder jag mig nu till FB:

Vad är mest miljövänligt, att flyga (med ett vanligt passagerarplan) eller att åka bil? Det bästa sättet att mäta detta på som jag kan komma på är nog antal kg CO2 per kilometer som vardera fordon släpper ut. Jag har sett en sida som sade att en bil med 4 personer i är mer miljövänlig än ett flygplan, men jag litar inte alls på den. Finns det någon som har bättre källor eller som kan på trovärdigt sätt bevisa vilket som är mest miljövänligt?

Tacksam för svar.
Citera
2006-01-08, 19:08
Medlem
Beror ju på vilken typ av bil det är, motor etc. Som du sa hur många som åker i den, vilket bränsle den går på bensin/disel/E85. Sen som sagt hur man ska räkna på det, t.ex. mängden koldioxid, eller om man även ska räkna med andra gifter som släpps ut.
Citera
2006-01-08, 19:14
Medlem
von Schmerzs avatar
Ett flygplan förbrukar enorma mängder bränsle när det lyfter, men när det väl kommit upp i marschhöjd och -fart så går det knappt åt nånting alls. Därför blir det miljövänligare att flyga till kina istället för att ta bilen, och att det inte är så lämpligt att flyga till ICA för att handla. Var gränsen går för vilket som ger lägst utsläpp beror helt på vilket flygplan det är, och vilket bränsle bilen går på så det är svårt att svara på.
Citera
2006-01-08, 19:19
Medlem
Låt oss anta att det gäller en resa från USAs östkust till västkusten. Bilen är en modern, genomsnittlig bensindriven personbil, låt oss säga en Saab 9-3. I bilen sitter tre personer, inklusive föraren.
Flygplanet är ett sådant plan som vanligtvis trafikerar en sådan sträcka (vet inte vad det kan tänkas vara för plan, men ett jetdrivet passagerarplan av något slag).

Dessa tre personer är medlemmar i miljöpartiet och vill ha så gott samvete som möjligt efter resan. Alltså, vad ska de välja?
Citera
2006-01-08, 19:23
Medlem
Uppdatering, tittade i min eminenta formelsamling från gymnasiet "Tabeller och formler för NE- och TE-programmen" där står följande:

Vid långresa:
Vilket defineras som 50 mil; för bil 2 personer i bilen, för flyg 65% beläggning.

Utsläpp X kg/person:

Koldioxid
Bil: ~45 (u. katalysator), ~40 (m. katalysator)
Flyg: ~75

Kväveoxider
Bil: ~0,5 (u. katalysator), ~0,05 (m. katalysator)
Flyg: ~0,3

Kolväten
Bil: ~0,3 (u. katalysator), 0,05 (m. katalysator)
Flyg: 0,05

Det man får tänka på här är att detta gäller långresor. Korta sträckor i tätorten går inte av förklarliga skäl jämföra flyg med. Dock kan jag ta med dessa värden som jämförelse. OBS! Tätortsresor def. som 1.2 person per bil. Resan är 50x1 mil

Koldioxid
Med kat.: ~100
Utan Kat.: ~120

Kväveoxider
Med kat.: ~0,4
Utan Kat.: ~1,5

Kolväten
Med kat.: ~0,35
Utan kat.: ~2,5

Värt att notera är att 80% av alla bilresor är under 1 mil = tätortsrea

Nu blev det jättelångt, och säkert rätt rörigt. Du får försöka sammanställa det tydligare för dig själv, eller köpa formelsamlingen. Siffrorna är för övrigt avlästa ur ett stapeldiagram, vilket gör att de ej är helt exakta, men jag har gjort mitt bästa.

MVH
Citera
2006-01-08, 20:15
Medlem
Stålfarfars avatar
Om man spenderar en halvtimme på att rota runt i kaoset på SAS' alla hemsidor så hittar man till slut SAS Emission Calculator, där man kan räkna ut exakt hur mycket varje flygplantyp släpper ut på en fritt vald sträcka.

http://sasems.port.se/

Tänkte klistra in ett exempel därifrån men i vanlig ordning är sidan kodad på ett sånt sätt så det bara blir skit av alltihop...
Citera
2006-01-09, 17:59
Medlem
Papers Tigern: Tack! Precis vad jag sökte.

Stålfarfar: Och här spenderade man en timme med att leta efter miljöinformation på utländska flygbolags hemsidor, så visar det sig att det fanns på självaste SAS hemsida. Typiskt. Tack för länken, kombinerat med Papers Tigerns svar så tror jag att jag har det jag sökte nu.

Visste väl att man kunde lita på FB!
Citera
2006-01-09, 21:40
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoff3e
Papers Tigern: Tack! Precis vad jag sökte.

Stålfarfar: Och här spenderade man en timme med att leta efter miljöinformation på utländska flygbolags hemsidor, så visar det sig att det fanns på självaste SAS hemsida. Typiskt. Tack för länken, kombinerat med Papers Tigerns svar så tror jag att jag har det jag sökte nu.

Visste väl att man kunde lita på FB!

Hallå! Vad kom du fram till?
Citera
2006-01-09, 23:35
Medlem
Gjorde en jämförelse mellan ett flygplan och en bil

Flygplan:SAS 737
Bränsle:0,096 L/pkm (liter per passagerare och km)
CO2 utsläpp: 0,244 kg/pkm

Bil:Mercedes E200
Bränsle:0,068 l/km (landsvägskörning)
CO2 utsläpp : 0,212 Kg/km

Inte sån stor skillnad faktiskt.
Citera
2006-01-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Hallå! Vad kom du fram till?

Egentligen behövde jag datan till ett skolarbete, fast min nyfikenhet tog över. Jag kom således inte fram till något särskilt, men enligt datan ovan så verkar det som om bil är mer miljövänligt än flyg vid längre resor. Vad som är mest ekonomiskt är en annan sak, men vem kan sätta ett pris på vår sköna natur?

Citat:
Ursprungligen postat av -198
Gjorde en jämförelse mellan ett flygplan och en bil

Flygplan:SAS 737
Bränsle:0,096 L/pkm (liter per passagerare och km)
CO2 utsläpp: 0,244 kg/pkm

Bil:Mercedes E200
Bränsle:0,068 l/km (landsvägskörning)
CO2 utsläpp : 0,212 Kg/km

Inte sån stor skillnad faktiskt.

Så 4 personer i en bil skulle vara betydligt mer miljövänligt (per person) än om de istället hade tagit flyget. Dina uppgifter verkar bekräfta vad som tidigare skrivits. Finfint!

Så generellt sett kan man alltså säga att vid längre resor är det bättre för miljön att åka bil än att flyga!
Citera
2006-01-10, 14:19
Medlem
Det är iaf vad siffrorna tyder på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här