Citat:

Ursprungligen postat av 
Ghostery

Hur går testerna till för flygledarutbildningen? Kan någon ta några exempel på vad de testar och hur just de momenten kan se ut? 
Testar de något med matte? Hur ser det ut då och vad exakt testar de?

Med reservation för att det ändrats sen jag gjort det. 
Ja man testar viss matematik, men främst testar man inte ren matte. 
När jag gjorde testerna var det enda testet med ren matematik hastighet/sträcka/tid-uträkningar och det var inte särskilt komplexa saker. Det verkade främst vara där för att göra en första sållning. 
Det som testades på mig var problemlösning, spatial förmåga, arbetsminne och engelska. 
Det handlade t.ex. om att sortera olika geometriska figurer efter form, sedan lades olika regler till. T.ex. alla blåa figuerer ska sorteras som cirkel (även om det är en annan form) eller alla cirklar ska sorteras som rektanglar etc. Liknande test gjordes även med siffror. 
Man fick se 2D-figurer med en "utvikt" kub, sedan får man några 3D-kuber och man ska para ihop vilken av 3D-figurerna som är samma som 2D-nätet. 
Vi gjorde även ett test som jag inte tror finns längre (det är ersatt av någon slags radarliknande test tror jag) där man fick flight strippar framför sig och skulle skanna och markera ut konflikter enligt olika regler. T.ex. skulle man markera om stripparna indikerade att två flygplan kom för nära varandra till samma punkt (på höjd som var i konflikt), men jag tror som sagt det är ersatt med någon slags radarsimulering numera. 
Man kan väl sammanfatta testdagen med att en dator på olika sätt försökte se hur bra du är på att lösa problem och hur stresstålig du är. Sen varierar exakt upplägg mellan olika företag och processen utvecklas även sakta över tid. 
För processen jag gick igenom gjorde vi 3 steg, ett steg med grundläggande matte och logik plus test på ett häfte med olika fakta man fick i förväg. Kan väl kallas en första sållning för att göra sig av med sökanden som inte kan räkna plus och minus eller inte kan läsa in fem sidor fakta i förväg. 
Steg två ovan nämda datortester. 
Steg tre var intervjudag med gruppövning och personlig intervju.