Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 21:27
  #1
Medlem
Sarkoss avatar
Sitter och kikar lite på olika alternativ för framtiden. Är rätt sugen på en Volvo V60/S60 men är osäker på motorval. Man har ju hört mycket om hur dieselmotorn kommer långsamt att bannlysas i storstäder och bli en utdöende motor.

Kommer mest troligt sikta på att lägga 120-150 tusen på nästa bil, så någon jätteny bil är det inte tal om. Vilken modell är tålig och kostar inte så mycket att underhålla i längden? Vill helst sikta på en mellanstor sedan/kombi. Om inte S60/S40 vilken är då att rekommendera?
Citera
2017-08-06, 21:36
  #2
Medlem
Jag tycker att nästan alla nyare volvobilar jag ser på vägarna idag är dieselbilar. Förbud lär inte komma inom en snar framtid i alla fall gissar jag - det är ju jättemånga som har dieselbilar även i stan.
Citera
2017-08-06, 22:30
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Och var skulle det finnas poliser att jaga alla med en dieselmotor?

De finns ju inte ens nu på vägarna att jaga alla som kör för fort.

Köp du en diesel och var glad. Snart kommer man på något nytt och då är dieseln att föredra igen.


Trenden

Bensin
Etanol
Diesel
El
Bensin
Diesel


El kommer man hoppa över när man kommer fram till att framställning och återvinning är radikalt värre än allt annat. Idag vill ingen tillåta gruvor för mineraler till batterier i vårt land. Gissa hur skitiga de är i Kina. Dessutom när Kina producerar el av 80% kol och USA är det 60%.
Jävlar inte ren energi.

Mot bensin kommer säkert någon forskare snart fram till att de är katastrof för utsläppen av koldioxid är högre än för diesel. Japp det visste vi redan.

Perioden av etanol innan man kom fram till hur jävligt det är med etanol producerad under vidriga förhållanden i Brasilien och sedan med bilmotorer som inte tål skiten. Under resan har en massa mindre bensinmackar slagit ut då de tvingats till att kunna leverera etanol och lagts ned.

Diesel är att föredra.

Om Sverige skulle stängas av totalt så märker man det inte alls på ett globalt perspektiv. Varför i helvete ska vi då vara hela jordens samvete och tro oss kunna rädda världen.
Citera
2017-08-07, 03:09
  #4
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och var skulle det finnas poliser att jaga alla med en dieselmotor?

De finns ju inte ens nu på vägarna att jaga alla som kör för fort.

Köp du en diesel och var glad. Snart kommer man på något nytt och då är dieseln att föredra igen.


Trenden

Bensin
Etanol
Diesel
El
Bensin
Diesel


El kommer man hoppa över när man kommer fram till att framställning och återvinning är radikalt värre än allt annat. Idag vill ingen tillåta gruvor för mineraler till batterier i vårt land. Gissa hur skitiga de är i Kina. Dessutom när Kina producerar el av 80% kol och USA är det 60%.
Jävlar inte ren energi.

Mot bensin kommer säkert någon forskare snart fram till att de är katastrof för utsläppen av koldioxid är högre än för diesel. Japp det visste vi redan.

Perioden av etanol innan man kom fram till hur jävligt det är med etanol producerad under vidriga förhållanden i Brasilien och sedan med bilmotorer som inte tål skiten. Under resan har en massa mindre bensinmackar slagit ut då de tvingats till att kunna leverera etanol och lagts ned.

Diesel är att föredra.

Om Sverige skulle stängas av totalt så märker man det inte alls på ett globalt perspektiv. Varför i helvete ska vi då vara hela jordens samvete och tro oss kunna rädda världen.
Tack för tipsen. Jag har alltid tyckt de nya dieselmotorerna tilltalat mig på grund av pålitlighet och den låga förbrukningen. Låter rimligt det där med att polisen inte kommer kunna lagföra alla som rullar runt med diesel. Ända sättet de kan komma åt en är väl i så fall med chockhöjning av skatter.

Partikamrat mulle (MP) och deras jävla miljöfascism. Hoppas innerligt att de inte får något inflytande nästa val.
Citera
2017-08-10, 15:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Tack för tipsen. Jag har alltid tyckt de nya dieselmotorerna tilltalat mig på grund av pålitlighet och den låga förbrukningen. Låter rimligt det där med att polisen inte kommer kunna lagföra alla som rullar runt med diesel. Ända sättet de kan komma åt en är väl i så fall med chockhöjning av skatter.

Partikamrat mulle (MP) och deras jävla miljöfascism. Hoppas innerligt att de inte får något inflytande nästa val.
Lagförandet kommer att ske med kameror som kommer att sättas upp överallt och läser regskylten. Jag tippas att det blir en lagom miljöavgift så inte folk slutar köra diesel i stan för man vill ha in pengarna. Kan tänka mig att det blir vägtull +50kr per passage för diesel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback