• 1
  • 2
2017-08-05, 17:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Som rubrik lyder. En tjejkompis har en Fabia kombi som någon idiotjävel har länsat på bensin. Resultatet är två hål i tanken. Jag har ej sett detta själv och kan därmed ej säga hur skadorna ser ut.
Min fråga är om det går att smälta ihop, Limma eller på annat sätt laga detta?
Hon har kollat runt och en begagnad tank verkar vara väldigt svårt att få tag på. Följdfråga. Kan man om möjligt att fixa göra det på plats?
Det är inga problem att laga det där med plastsvets. I sniknaste fallet kan man använda en stor lödkolv och ta tillsatsmaterial från en plastflaska i polyeten (inte dryckesflaska av PET). Annars finns det säkert något proffs som kan göra det om man inte känner för det själv.

Vore det jag skulle jag antingen ta loss tanken eller luta hela bilen så det inte kan rinna någon bensin där det ska lagas. Tanken är förstås tämligen tom nu men några droppar finns säkert kvar. Egentligen är det nog överflödigt, värmen från en lödkolv antänder inte bensin men jag skulle ändå ta det säkra före det osäkra och fylla tanken med svetsskyddsgas eller CO2 (kan tas från en läskmaskin) så kan det inte explodera vad som än händer. En CO2-patron på 425 g ger 200 liter gas.

Här visas lite plastsvetsning med lödkolv: https://www.youtube.com/watch?v=EbtUxJJs8G0&t=372s
Citera
2017-08-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Som rubrik lyder. En tjejkompis har en Fabia kombi som någon idiotjävel har länsat på bensin. Resultatet är två hål i tanken. Jag har ej sett detta själv och kan därmed ej säga hur skadorna ser ut.
Min fråga är om det går att smälta ihop, Limma eller på annat sätt laga detta?
Hon har kollat runt och en begagnad tank verkar vara väldigt svårt att få tag på. Följdfråga. Kan man om möjligt att fixa göra det på plats?

Det finns begagnade tankar på Bildelsbasen, kostnad från 1000 till 2500 om man inte vill laga själv vilket jag hade gjort med tanken på plats.

Jag hade lagat den mekaniskt, med en gummiplugg i borrens storlek och Plastic Paddings Leak-Fix efter ha rengjord ordentligt innan förstås.
Senast redigerad av DirkDC 2017-08-05 kl. 22:18.
Citera
2017-08-08, 10:41
Medlem
zoombos avatar
Eftersom bilen i sig inte verkar vara av nyare slag och värd särskilt mycket så skulle jag testat med några av de förslag som redan getts här:
En lämplig grovgängad plåtskruv eller två men jag skulle slabba på och täta med lämpligt medel innan jag drog in sista gängorna. Loctite/PP har nåt som är lämpligt:
http://www.loctite.se/loctite-4457.h...=8802657075201
Jag har själv lagat en plåttank med detta, en nästan-genomrostning mitt under tanken. Borstade bara rent och strök på och sen var det tätt. Förstökte först med allehanda andra medel men det höll bara ett tag. Sen sålde jag bilen, hehe...
Funkar inte det så skulle jag ta bort baksätet och se om man inte kommer åt tankarmaturen genom att plocka bort ett stort lock som är fastskruvat där, brukar vara stort nog för att få ner handen. På så sätt kan man sätta in genomgående bultar + mutter och täta. Glöm inte brickor eller samma typ av tätningsmateriel.

Funkar inte något av detta finns ingen annan lösning än att plocka bort tanken men i och med detta öppnas också nya möjligheter. Det finns firmor som är experter på att svetsa plast - brukar vara samma som håller på med karosseri- och lackarbeten. För dessa borde detta vara en bit-av-kaka om man kommer med tanken lös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in