2017-08-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja jag vet , man blir bara så less att djur ska behöva ta straffet när människor är dom största idioterna på denna jord , kan ju garantera fler björnar mördats av människor än tvärtom.
Du funderar inte på varför det skjuts fler björnar än vad björnar dödar människor? Du ser inget samband mellan att björnar skjuts av och att det förekommer lite björnattacker? Brunbjörnen har ingen naturlig fiende, förutom andra brunbjörnar, hade vi inte haft licensjakt på björn hade det gått överstyr med populationen. Så en viss avskjutning måste vi ha varje år.
Citera
2017-08-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
När dog någon senast av ett djur i en djurpark i Sverige? Är inte det väldigt ovanligt?

Tror det var Kolmården 2012 vargattack
Citera
2017-08-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Man får ju vara måttligt dum i huvudet om man jobbar med björnar...
Det finns ingen anledning att ha björn i sverige.

Även om dom sköt björnen pga att försöka rädda livet på pojken, så är det väl praxis att länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på björnar som attackerat människor?
Är det någon som är korkad är det nog du, vilken otroligt korkad kommentar, varför är man dum om man jobbar med björnar? Finns faktiskt folk som gillar djur, alla sitter på institution som du där väggarna är madrasserade.
Om du inte begriper att björnen är ett naturligt inslag i Sverige tycker jag nästan synd om dig.
Citera
2017-08-04, 15:59
Medlem
D4Cs avatar
Sorgligt, skulle själv aldrig arbeta med björnar utan att ha med mig en pistol med väldigt hög kaliber, och aldrig vargar.
Citera
2017-08-04, 15:59
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Var där för några veckor sedan. Om hänget är rätt placerat på Aftonbladets karta är det inte isbjörn. Någon typ av brunbjörn.

Lite lustigt att sist jag kom hem från Kolmården så dödades en vargskötare dagen efter jag kommit hem. Jinx...
Vän av slutledningsförmåga säger; sluta åk till djurparker!

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Dessutom verkar djurvårdaren ha arbetat helt ensam. Om jag inte missminner mig så var det samma (miss)förhållanden (ensamarbete) som Kolmården fick kritik för när en djurvårdare dödades av varg.
Nej. I detta fall var de av allt att döma omedvetna om att en björn tagit sig in i inhägnaden. I fallet i Kolmården handlade det om okunskap om vargens beteende. I detta fall verkar det som att det brister i säkerhetsrutinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Djurparkschefen hävdar på presskonferensen att de inte på något sätt brustit i sina rutiner.
Stämmer säkert. Att deras rutiner är bristfälliga är en helt annan fråga.
Citera
2017-08-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
När har jag beskyllt djuret? Den går väl bara efter sina instinkter.

Det jag har gjort är ett moraliskt val där man försöker rädda en oskyldig människa på bekostnad av djuret. Jag hade velat att folk agerade på samma sätt om det var jag eller en familjemedlem som var i livsfara.

Ja , i just det här fallet håller jag med dig , men om en jägarna blir attackerad och björnen är flera kilometer bort redan, i ett sådant fall förstår jag inte varför man ska jaga upp och döda den för.
Citera
2017-08-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Förövare: Brunbjörn.

Eftersom presskonferens skall äga rum kl 14 så misstänker jag dessvärre att skötaren avlidit av sina skador. Det verkar inte som den skadade avförts från platsen som jag förstår det som.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/bj%...adad-1.4504179
Tum regeln är att finnd det så är det alltid en brun förövare, till och med bland djuren..

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja , i just det här fallet håller jag med dig , men om en jägarna blir attackerad och björnen är flera kilometer bort redan, i ett sådant fall förstår jag inte varför man ska jaga upp och döda den för.
För att den kan vara farlig för andra människor.
Oftast så undviker rovdjur människor så de som går till attack kan vara sjuka eller skadade. Eller så kanske det stämmer att när de väl smakat människokött så vill de ha mer, en människa är trots allt ganska försvarslös emot rovdjur.
Senast redigerad av nsbm 2017-08-04 kl. 16:03.
Citera
2017-08-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du funderar inte på varför det skjuts fler björnar än vad björnar dödar människor? Du ser inget samband mellan att björnar skjuts av och att det förekommer lite björnattacker? Brunbjörnen har ingen naturlig fiende, förutom andra brunbjörnar, hade vi inte haft licensjakt på björn hade det gått överstyr med populationen. Så en viss avskjutning måste vi ha varje år.

Ja men det förekommer säkert tjuvjakt på Björn som det gör på många andra djur , elefanter , krokodiler , hajar osv , inte vet jag men.
Citera
2017-08-04, 16:05
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Hemsk händelse, tragiskt för anhöriga.

Hoppas omständigheterna kring olyckan blir ordentligt utredda.
Citera
2017-08-04, 16:16
Medlem
Nästan mer komik än tragedi: Djurskötaren höll på med en "aktivitet". En hel familj befann sig inne i samma hägn. Radions P1 intervjuar chefen: Han heter " Brunberg".
Citera
2017-08-04, 16:42
Medlem
okok1s avatar
Stängslet var alltså inte nedgrävt? Så det är fritt fram att "fly" om djuret gräver lite?
Citera
2017-08-04, 16:46
Medlem
twoeggss avatar
Var det en Kodiakbjörn, Isbjörn eller en Brunbjörn som gick till attack, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in