Citat:
Ursprungligen postat av
kloakrensarolof
Hajar inte riktigt vad du syftar på. Men hursomhelst, detta är mitt resonemang:
Polisen hade ett designerat PL23-område längre fram. Detta är 100% bekräftat. De har alltså mycket större befogenheter i detta område och troligtvis hade de kommit upp med en taktik att göra gripandet där flera dagar innan.
Som du vet så ändrade NMR samlingsplats bara en dag innan till ICA Maxi. Att polisen skulle designera om hela planen på grund av detta är högst orimligt, enklast vore att göra det de just gjorde, att eskortera NMR till den anvisade samlingsplatsen.
Värt att notera är att det garage de byggde om till hundratals celler ligger i detta PL23 område.
NMR hade inte börjat sin demonstration, vecklat ut fanorna eller börjat ropa slagord. Polisen ville inte gripa dem innan demonstrationen hade påbörjats för att bevisföringen skulle vara mycket sämre. Kom ihåg att för att det ska ske ett lagbrott så var man tvungen att marschera i takt (till trummorna), visa fanor och sköldar och ropa slagord. Detta hade man alltså inte gjort.
Flera tidningar har rapporterat om att poliskällor ville göra ett massgripande under demonstrationen, bla då Aftonbladet som har länkats tidigare. De poliser Pär Öberg pratade med sade samma sak och han hade inte läst Aftonbladet-artikeln när han berättade detta, så det är olika källor oberoende av varandra som har bekräftat det. Och som jag framförde tidigare så sade poliskvinnan de intervjuade i SVT Opinion och Erik Nord i SVT Agenda just det - att den enda anledningen att ett gripande inte skedde på demonstrationen för två veckor sedan var att de inte HADE RESURSER. De lovade sedan att det skulle finnas tillräckliga resurser att gripa alla demonstranter oavsett hur många de blev den 30 September. Det är ju ganska uppenbart vad som skulle ske, i mina ögon.
Att den planerade startplatsen ges PL23 status är inte så konstigt, inte minst med tanke på vad motdemonstranter kan ställa till med.
Om nu polisen föresatt sig att göra massgripande och sätta stopp för demonstrationen kan jag inte se att en demonstrativ ändring av den anvisade färdvägen till den anvisade demo-starten skulle göra det möjligt att förhindra polisens ev. intentioner. Hade man istället medvetet gått i "fällan" hade man blivit "martyrer", nu blev de i stället de som "ställde till det".