2017-08-03, 20:19
Medlem
Hej!

Har ett problem med min Samsung Galaxy J3 (SM-J320F). Den har alltid haft lite internminne och det räcker med ett fåtal "större" appar som Fb, Messenger och Snapchat innan den klagar på att jag måste frigöra utrymme. Dödligt less på detta. Jag har dock ett Sandisk 120 GB Micro-SD kort i och det känner telefonen av.

Så jag började först med att gå till Inställningar > Program > Programhanterare och där manuellt flytta över en del appar till SD-kortet. Tidskrävande, då telefonen måste arbeta ett tag vid överföringen.

Men så såg jag en metod om att använda en Terminal Emulator-app med root/superuser-access (Termux) för att där ge behörighet att installera appar till det externa minnet per default. Sagt och gjort, rootade luren och skrev sedan in "pm set-install-location 2" (där 2an motsvarar det externa minnet).

Jag dubbelcheckar detta genom att istället skriva "pm get-install-location", så får jag upp att det är just "2[external]".

ÄNDÅ, när jag ska försöka installera appar från Play-butiken så får jag upp en ruta om att frigöra mer minne på telefonen, trots att jag har hur mycket ledigt utrymme som helst på det externa. Det verkar trots allt som den ändå vill skriva till det interna minnet. Varför skriver den inte till det externa fastän jag gett root/superuser-begäran att göra just det?

Observera att jag är ingen telefon-geek med svart bälte i programmering, bara lite allmänt insatt sådär.

Och går det att förflytta specifika "icke-flyttbara" appar (där utvecklaren själv begränsat den möjligheten) till det externa minnet?

All hjälp mottages tacksamt.
Citera
2017-08-03, 20:25
Medlem
Flytta över bilder och videor till datorn. Rensa apparnas cache. Kolla vad som tar plats under "Lagring" eller motsvarande i inställningarna. Samsung säger att du bör ha ca 4 GB utrymme från scratch efter att operativsystemet installerats, vilket borde räcka bättre än vad du upplever.
Citera
2017-08-03, 20:41
Medlem
poxers avatar
Beklagar köpet av en budgetsamsung, föreslår att installera en custom marshmallow (6.0) rom och formatera om sd-kortet till intern lagring / köra facebook-lite apparna / köpa ny telefon.
Citera
2017-08-03, 21:10
Medlem
herter jag förstår vad du menar. Dock så flyttar jag över både bilder och filmer titt som tätt hela tiden till datorn när minnet börjar bli fullt (vilket ju är nästan jämnt), alternativt tar bort hela DCIM-mappen med bilder/filmer. Rensar också apparnas cache-minne med jämna mellanrum. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad som tar så fruktansvärt med plats.

poxer hehe, well... jag hade en Galaxy S5 tidigare, men den lade av och jag behövde en lur akut så det fick då bli en "mellanklass"-modell, i det här fallet J3. Ville inte bräcka plånboken. Den fungerar ju för det den ska, och har inget direkt att anmärka på - annat än just minnet. Men detta till trots, finns det någon anledning varför den fortfarande säger åt mig att frigöra utrymme på det interna, trots att den är konfigurerad att skriva till det externa per default? Android som Android, samma programspråk (Linux), eller är jag ute och cyklar?

Och frågan kvarstår förstås om det är möjligt att på något vis flytta "icke-flyttbara" appar till externa?
Citera
2017-08-03, 22:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
herter Android som Android, samma programspråk (Linux), eller är jag ute och cyklar?
Det var först i Android 6 som funktionen att göra om minneskort till internt minne kom så det är rätt stor skillnad på vissa versioner och vad jag såg så har J3 320F bara android 5 i många länder.
Citera
2017-08-03, 22:47
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
herter jag förstår vad du menar. Dock så flyttar jag över både bilder och filmer titt som tätt hela tiden till datorn när minnet börjar bli fullt (vilket ju är nästan jämnt), alternativt tar bort hela DCIM-mappen med bilder/filmer. Rensar också apparnas cache-minne med jämna mellanrum. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad som tar så fruktansvärt med plats.

poxer hehe, well... jag hade en Galaxy S5 tidigare, men den lade av och jag behövde en lur akut så det fick då bli en "mellanklass"-modell, i det här fallet J3. Ville inte bräcka plånboken. Den fungerar ju för det den ska, och har inget direkt att anmärka på - annat än just minnet. Men detta till trots, finns det någon anledning varför den fortfarande säger åt mig att frigöra utrymme på det interna, trots att den är konfigurerad att skriva till det externa per default? Android som Android, samma programspråk (Linux), eller är jag ute och cyklar?

Och frågan kvarstår förstås om det är möjligt att på något vis flytta "icke-flyttbara" appar till externa?

Det är fullt möjligt.

Du kan flytta dina redan installerade appar mellan ditt interna minne och adoptable storage med den här appen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=in.co.pricealert.apps2sd

För att tvinga Android att alltid installera dina appar på adoptable storage kan du använda den här
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.superthomaslab.rootessentials

Kör så själv fungerar klockrent

Edit:Om utvecklaren själv har specifierat att appen måste installeras fungerar inte verktygen ovan.
den här appen påstår sig lösa även det problemet (jag har dock inte testat)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gmail.heagoo.sdcardmovable
Senast redigerad av X_surfer 2017-08-03 kl. 23:16.
Citera
2017-08-04, 00:02
Medlem
poxers avatar
Citat:

Har en telefon utan minneskortsplats för tillfället men om jag minns rätt så är det alltid en del av applikationen som sparas på internminnet även om man valt minneskort som lagringsplats. Sen kan det ju även vara så att appen installeras internt först för att sedan flyttas till minneskortet, har faktiskt dålig koll på det. Kan även vara operativet som har orimliga krav på hur mycket minne som borde finnas också.

Antar att du är på 5.0 och då borde det funka med att skapa en ext4 partition på ditt minneskort och sedan använda appen link2sd

EDIT; Finns ju root uninstaller också ifall du har onödiga förinstallerade appar som tar plats.
Senast redigerad av poxer 2017-08-04 kl. 00:09.
Citera
2017-08-24, 12:53
Medlem
brianmolkos avatar
Går avaktivera appar förinstallerade du inte använder, samt avinstallera dess uppdateringar, så det blir någon grundversion, man spar en del utrymme så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in