2003-07-22, 17:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag läste i FNA arkiven för några månader sedan om någon radiodoktor i USA som hade ägnat sitt program åt att hacka på homosexuella. Någon hade då skrivit ihop ett ganska underhållande öppet brev till henne.

Brevet innehöll i huvudsak ett antal obegripliga bibelcitat.

Något handlade om hur man ska värdera sin dotter, något annat om att man borde avrättas om man rakade sidorna på huvudet.

Någon som vet vad radiodoktorn hette eller vet vilket nummer av FNA det var?
Citera
2003-07-22, 17:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Kära dr. Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?

8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e moseboken 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e moseboken 20:14)? Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att guds ord är evigt och oföränderligt.

Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan.
Citera
2003-07-22, 17:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Ahhh härligt. Tack för hjälpen.
Citera
2003-07-23, 01:51
Medlem
Securions avatar
Kanske nån kristen (här på forumet) som kan ta sig tid och svara på dom här frågorna?

Det måste väl finnas NÅN kristen här som kan förklara för oss...?
Citera
2003-07-23, 02:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Gamla testamentet är fullt av knepiga saker, mest till för judarna.
Citera
2003-07-23, 04:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Kanske nån kristen (här på forumet) som kan ta sig tid och svara på dom här frågorna?

Det måste väl finnas NÅN kristen här som kan förklara för oss...?

Borde väl snarare vara någon jude som förklarar. Jag har aldrig hört talas om kristna som påstår vi ska leva efter Mose förbund, som alla era citat hämtats från. Kristendomen lever efter förbundet vi fick genom Kristus. Öga för öga, tand för tand och såna saker från gamla förbunden gäller inte sen Jesus fullbordade dem och instiftade ett nytt. I kristendomen frälses man inte pågrund av gärningar som i det gamla förbundet utan genom nåden i Kristi blod.

Men nu har Kristus fått ett prästämbete som är vida överlägset, eftersom han förmedlar ett bättre förbund, ett som är stadfäst med starkare löften.
Om det första förbundet hade varit utan brist skulle det inte ha funnits behov av ett annat. (Heb 8:6-7)

Se, dagar skall komma, säger Herren,
då jag skall sluta ett nytt förbund
med Israels hus och Juda hus,
ej såsom det förbund jag slöt med deras fäder
den dag jag tog dem vid handen
och förde dem ut ur Egyptens land.
Ty de förblev inte i mitt förbund,
och jag frågade därför inte heller efter dem, säger Herren. (Heb 8:8-9)

Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna. (Heb 8:13)

Och deras förstånd blev förstockat, ty ännu i denna dag hänger den slöjan kvar när det gamla förbundets skrifter läses upp, och den lyfts inte bort eftersom det är genom Kristus den försvinner.
Än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när man läser ur Moses lag.
Men för den som vänder sig till Herren tas slöjan bort.
Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. (2 Kor 3:14-16)
Citera
2003-07-25, 01:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej Padme!
Du säger att du ”har aldrig hört talas om kristna som påstår vi ska leva efter Mose förbund” och som belägg för detta citerar du Hebreerbrevet. Låt mig också få citera samma brev:
Citat:
Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen, återstår inte längre något offer för synderna; då väntar en fruktansvärd dom och en glupande eld som skall förtära dem som trotsar Gud. Den som överger Moses lag måste utan förskoning dö, om två eller tre vittnar mot honom. Hur mycket hårdare straff förtjänar då inte den som trampar Guds son under sina fötter, vanhelgar förbundsblodet, genom vilket han har blivit helgad, och kränker nådens ande? Vi känner honom som har sagt: Min är hämnden, jag skall utkräva den, och vidare: Herren skall döma sitt folk. Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer. (Heb 10:26-31)
Enligt evangelisten Matteus ska Jesus ha yttrat:
Citat:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår, skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.” (Matt 5:17-18)
Och Lukas späder på med:
Citat:
...frälsning från våra fiender och alla som hatar oss. Han visar barmhärtighet mot våra fäder och står fast vid sitt heliga förbund”. (Luk 1:71-72)
Bibeln är en bok full av motsatta åsikter och det går att finna stöd för nästan vilken åsikt som helst, även i NT.
Roger Viklund
Citera
2003-07-25, 07:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Hej Padme!
Du säger att du ”har aldrig hört talas om kristna som påstår vi ska leva efter Mose förbund” och som belägg för detta citerar du Hebreerbrevet. Låt mig också få citera samma brev:
Citat:
Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen, återstår inte längre något offer för synderna; då väntar en fruktansvärd dom och en glupande eld som skall förtära dem som trotsar Gud. Den som överger Moses lag måste utan förskoning dö, om två eller tre vittnar mot honom. Hur mycket hårdare straff förtjänar då inte den som trampar Guds son under sina fötter, vanhelgar förbundsblodet, genom vilket han har blivit helgad, och kränker nådens ande? Vi känner honom som har sagt: Min är hämnden, jag skall utkräva den, och vidare: Herren skall döma sitt folk. Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer. (Heb 10:26-31)
Enligt evangelisten Matteus ska Jesus ha yttrat:
Citat:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår, skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.” (Matt 5:17-18)
Och Lukas späder på med:
Citat:
...frälsning från våra fiender och alla som hatar oss. Han visar barmhärtighet mot våra fäder och står fast vid sitt heliga förbund”. (Luk 1:71-72)
Bibeln är en bok full av motsatta åsikter och det går att finna stöd för nästan vilken åsikt som helst, även i NT.
Roger Viklund

Hej hopp!

Jo, nog tycker jag också det kan finnas en del motsägelser i NT som jag inte riktigt förstår, men de citaten du räknar upp ser jag inte direkt något otydligt med om man sätter in dem i sitt sammanhang.

Ditt citat ur hebreerbrevet säger väl ingenting om att man ska följa Moses förbund? Det säger bara att om straffet var hårt när man bröt mot Moses förbund så förtjänar det ett ännu värre straff om man bryter Kristus förbund på det sätt som beskrivs där. Så har jag alltid tolkat det iallafall, eftersom jag tycker kapitel 7-10 resonerar ganska tydligt att den mosaiska lagen var temporär och att Jesus gjorde den föråldrad. Eller missuppfattade jag hur du menade?

Matteus citat ser jag inte heller något konstigt med. Läser man hela bergspredikan förstår man ju att han inte menade som du försöker framställa det som, eftersom han själv ändrar och skärper lagen. Jag tycker bara Jesus säger att han är det gamla och nya förbundets uppfyllelse, han uppfyller profetiorna och är den som ger lagen dess slutgiltiga betydelse. När Jesus senare friköper världen genom att dö på korset så fullbordas det gamla förbundet genom honom och ett nytt tar vid. Han blir ställd under lagen som han hållit i människornas ställe för att människorna ska bli rättfärdigade genom honom. Lagens förbund upphör inte på så sätt att Gud ändrat sin mening, utan det var tänkt redan från början att den bara skulle sträcka sig fram till Kristi korsfästelse. Att det skulle komma ett nytt förbund var ju redan kännt bland förfäderna. Därmed tycker jag inte Lukascitatet heller skulle säga emot det eller tala för att det gamla förbundet lever kvar.

Läser man NT tycker jag det är omöjligt uppfatta det på annat sätt än att det gamla förbundet upphörde när Kristus dog på korset. Det skulle ju vara omöjligt att leva efter det hursomhelst eftersom det hörde till ett särskilt folk och dess stammar med massa specifika regler och förhållningssätt, ett särskilt tempel och en särskild gudstjänst m.m. Blir jobbigt för de som tror att det är det gamla förbundet som gäller, om de ska bygga upp templet, återinsätta leviterna som de enda prästerna och börja med de gamla offren igen osv. Lagen tror jag gavs för att visa att människan är skild från Gud och behöver Messias, eftersom den är omöjlig för någon människa att följa när den förutsätter att inget syndafall skett. Blodsoffren, nådastolen, syndabocken m.m. i det gamla förbundet var väl som en föraning om det nya.

Så ser jag på saken iallafall, och det är inte bara citatet jag nämnde i förra inlägget jag motiverar det med. Tycker man kan hitta ganska många belägg för att det är så.

"Jag menar: ett testamente som Gud själv en gång har förklarat giltigt kan inte upphävas av den fyrahundratrettio år yngre lagen, så att löftet skulle sättas ur kraft.
Om arvet berodde på lagen kunde det ju inte längre bero på löftet. Men nu är det genom sitt löfte som Gud har skänkt arvet åt Abraham.
Vad är då lagen? Jo, den blev tillagd för överträdelsernas skull och var avsedd att gälla tills avkomlingen framträdde, han som hade fått löftet. Den utfärdades genom änglar och med hjälp av en förmedlare." (Gal 3:17-19)

"Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig."(Rom 10:4)

"Ty han är vår fred, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen.
Han har upphävt lagen med dess bud och stadgar för att i sin person skapa en enda människa av de två, en ny människa, och så stifta fred." (Ef 2:14-15)

"Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle." (Gal 3:13)
Citera
2003-07-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Gamla testamentet är fullt av knepiga saker, mest till för judarna.

Ja, Dr Laura var jude om jag inte minns fel. Brevet var alltså riktat till judendomen.
Citera
2003-07-25, 23:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej igen Padme!

Visst sägs uttryckligen på många ställen i NT att Mose lag har blivit överflödig genom Jesu död på korset. Min poäng var inte att förneka detta, utan att visa att även andra föreställningar finns representerade i NT. Hebreerbrevet är ett mycket judiskt brev och innehåller många föreställningar som avviker från gängse kristna värderingar. Det är inte riktigt som du påstår att citatet ur Hebreerbrevet inte säger någonting om att man ska följa Moses förbund. Nog tycker jag att påståendet att den som överger Moses lag utan förskoning måste dö, tydligt visar att författaren av Hebreerbrevet inte anser att man inte längre måste följa Mose lag. Men detta är typisk för kristen exeget. Man vrider och vänder på bibelcitaten för att kunna uppvisa en enhetlig lära, medan Bibeln i sig är så full av motsättningar att man kan få stöd för nästan vilken åsikt som helst. Ett tydligt bevis för detta är de hemska brott som är begågna i Jesu namn och som alltid kunnat motiveras genom hänvisning till olika partier Bibeln.

Vänligen, Roger Viklund
Citera
2004-01-04, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snerka
Kära dr. Laura

Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

Man skall icke offra till herren. Det nya förbundet är invigt genom det nya och verkliga offret på Golgata. Kristi offer fullkomnar och överbjuder alla lagens offer och gör dem överflödiga. Hans offer är ett offer en gång för alla. (se Hebr. 4:15, 7:27, 9:12, 10:12, 1 Kor. 5:7 jmf. Fil. 4:18)

Citat:
2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?

3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?

Som frågan så riktigt antyder har vi idag inga slavar, något som till stor del beror på just kristendomen: "Då är ingen grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar, skyt, slav eller fri. Nej, Kristus blir allt och i alla." (Kol. 3:11)

Citat:
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Många av frågor grundar sig på den judiska lagen, man ignorera emellertid att Jesus follbordade denna lag: "I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda." (Mat.5:17) "Om prästadömet förändras, måste ju med nödvändighet också lagen förändras" (Hebr. 7:12)

Följande stycke redor nog ut alla frågor kring sabbaten:

"Vid den tiden tog Jesus på sabbaten vägen genom ett sädesfält; och hans lärjungar blevo hungriga och begynte rycka av ax och äta. När fariséerna sågo detta, sade de till honom: »Se, dina lärjungar göra vad som icke är lovligt att göra på en sabbat.» Han svarade dem: »Haven I icke läst vad David gjorde, när han och de som följde honom blevo hungriga: huru han då gick in i Guds hus, och huru de åto skådebröden, fastän det ju varken för honom eller för dem som följde honom var lovligt att äta sådant bröd, utan allenast för prästerna? Eller haven I icke läst i lagen att prästerna på sabbaten bryta sabbaten i helgedomen, och likväl äro utan skuld? Men jag säger eder: Här är vad som är förmer än helgedomen. Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld. Ty Människosonen är herre över sabbaten.»" (Mat 12:1-8)

Citat:
5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

Det finns många ställen i bibeln där Jesus förkastar de judiska kosherreglerna, t ex följande stycke: "Och han [dvs Jesus] kallade folket till sig och sade till dem: »Hören och förstån. Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan.»" (Mat 15:10-11) Vidare: "Vår inre styrka beror på Guds nåd och inte av en viss sorts mat. Att lägga vikt vid matregler har aldrig gagnat någon." (Hebr. 13:9) Det är således inget fel att äta skaldjur.

Citat:
6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

Utan offer saknar altaret någon funktion. Vi som är kristna har ett andligt altare, nämligen nattvarden. Så Ni kan vara lugn - Ni kan utan skräck närma er alla slags altare.

Citat:
Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan.

Min son, Du har missuppfattat mycket, och din okunskap tyder på att Du inte har läst Den Heliga skrift tillräckligt. Läs Bibeln varje dag, och älska herren Jesus Krist.
Citera
2004-01-04, 02:28
Bannlyst

Grannar är alltid ett problem, uppmana till brott tillsammans med oxen.

BVC:s idealvikt och H&M:s underkläder?

Kanoting är förbjudet i våra farvatten.

Ja, absolut

Skaldjur är allergiframkallande och dessutom kokas dom stackars räkorna och kräftorna levande, är det svar nog på frågan?

Glasögon är en styggelse för gud, särskilt den färgade modellen

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?

Med en töntstämpel i feminismforum

8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?

Om motståndarlagets spelare fortfarande lever behöver du inga handskar

9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e moseboken 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e moseboken 20:14)? Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att guds ord är evigt och oföränderligt.

Det går lika bra att hänvisa dom till något av Flashbacks eminenta forum.

ST
Vice VD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här