Citat:
Ursprungligen postat av Snerka
Kära dr. Laura
Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.
1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.
Man skall icke offra till herren. Det nya förbundet är invigt genom det nya och verkliga offret på Golgata. Kristi offer fullkomnar och överbjuder alla lagens offer och gör dem överflödiga. Hans offer är ett offer en gång för alla. (se Hebr. 4:15, 7:27, 9:12, 10:12, 1 Kor. 5:7 jmf. Fil. 4:18)
Citat:
2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
Som frågan så riktigt antyder har vi idag inga slavar, något som till stor del beror på just kristendomen: "Då är ingen grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar, skyt,
slav eller fri. Nej, Kristus blir allt och i alla." (Kol. 3:11)
Citat:
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Många av frågor grundar sig på den judiska lagen, man ignorera emellertid att Jesus follbordade denna lag: "I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda." (Mat.5:17) "Om prästadömet förändras, måste ju med nödvändighet också lagen förändras" (Hebr. 7:12)
Följande stycke redor nog ut alla frågor kring sabbaten:
"Vid den tiden tog Jesus på sabbaten vägen genom ett sädesfält; och hans lärjungar blevo hungriga och begynte rycka av ax och äta. När fariséerna sågo detta, sade de till honom: »Se, dina lärjungar göra vad som icke är lovligt att göra på en sabbat.» Han svarade dem: »Haven I icke läst vad David gjorde, när han och de som följde honom blevo hungriga: huru han då gick in i Guds hus, och huru de åto skådebröden, fastän det ju varken för honom eller för dem som följde honom var lovligt att äta sådant bröd, utan allenast för prästerna? Eller haven I icke läst i lagen att prästerna på sabbaten bryta sabbaten i helgedomen, och likväl äro utan skuld? Men jag säger eder: Här är vad som är förmer än helgedomen. Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld. Ty Människosonen är herre över sabbaten.»" (Mat 12:1-8)
Citat:
5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?
Det finns många ställen i bibeln där Jesus förkastar de judiska kosherreglerna, t ex följande stycke: "Och han [dvs Jesus] kallade folket till sig och sade till dem: »Hören och förstån. Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan.»" (Mat 15:10-11) Vidare: "Vår inre styrka beror på Guds nåd och inte av en viss sorts mat. Att lägga vikt vid matregler har aldrig gagnat någon." (Hebr. 13:9) Det är således inget fel att äta skaldjur.
Citat:
6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?
Utan offer saknar altaret någon funktion. Vi som är kristna har ett andligt altare, nämligen nattvarden. Så Ni kan vara lugn - Ni kan utan skräck närma er alla slags altare.
Citat:
Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan.
Min son, Du har missuppfattat mycket, och din okunskap tyder på att Du inte har läst Den Heliga skrift tillräckligt. Läs Bibeln varje dag, och älska herren Jesus Krist.